Automobilka Porsche slaví v tomto roce 70. výročí své existence, což si samozřejmě žádá patřičné oslavy. Jejich součástí byla i stavba jedinečného Porsche 993 s moderní technikou a výkonným motorem, kterému se kvůli jeho zlaté barvě přezdívá Project Gold. Tento vůz však neměl skončit ve sbírkách automobilky, ale v garáži zámožného šťastlivce, který vyhraje dražbu a přispěje tak na dobrou věc, Jak rychle a jak vysoko se dražba vyšplhá však nejspíš nikdo nečekal.
Unikátní vůz, který automobilka představila koncem srpna, se dražil před pár dny v Porsche Experience centru v Atlantě. Aukce, kterou pořádala aukční společnost RM Sotheby's, slibovala velkolepou podívanou. Výsledek ale nakonec předčil veškerá očekávání.
Během pouhých 10 minut padlo 37 nabídek, přičemž nejvyšší nabízela 2 743 500 euro. Podle současného kurzu se tak bavíme o částce okolo 7 831 000 korun. Nemyslete si však, že by všechny peníze skončily v kapse automobilky. Část sice padla na náklady spojené s vývojem vozu, ovšem 2 589 027 euro, tedy cca 67.1 milionu korun, poputuje na neziskovou organizace Ferry Porsche Foundation.
Vzhledem k obrovské částce se nyní možná ptáte, co může být na sterém Porsche tak úchvatné, že za něj lidé nabízeli tolik peněz. Pomineme li tedy skutečnost, že se jedná o světový unikát, stačí se podívat pod jeho kapotu. V současnosti sice nabízí úchvatně upravené vozy Porsche například společnost Singer, ovšem úpravami se žádný z jejich vozidel nemůže Projectu Gold rovnat.
Automobilka totiž během dlouhých 18 měsíců vytvořila prakticky zcela nový vůz, který svým designem dokonale odkazuje na původní 993 - například například charakteristickým bočním přívodem vzduchu k motoru. V tomto případě je však pod kapotou zcela nový dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec o výkonu 450 koní.
Jedinečný vůz navíc dostal i pohon všech kol a manuální převodovku. Aby se však automobilka co možná nejvíce přiblížila původní 993, dostal Project Gold ručně vyražené číslo karoserie, které navazuje na číslo poslední 993, která sjela z výrobního pásu před cca 20 lety.
Jediným výrazným mínusem tohoto vozu tak bude nejspíš skutečnost, že s ním jeho nový majitel nebude moci legálně na silnice. Pokud si bude chtít užít jízdu v tomto skvostu, bude muset vyrazit na okruh. Při hodnotách spotřeby, emisí a hlučnosti však můžeme být rádi, že evropští ekologové nezarazili tento projekt již někde ve vývojové části.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?