Automobilka Porsche slaví v tomto roce 70. výročí své existence, což si samozřejmě žádá patřičné oslavy. Jejich součástí byla i stavba jedinečného Porsche 993 s moderní technikou a výkonným motorem, kterému se kvůli jeho zlaté barvě přezdívá Project Gold. Tento vůz však neměl skončit ve sbírkách automobilky, ale v garáži zámožného šťastlivce, který vyhraje dražbu a přispěje tak na dobrou věc, Jak rychle a jak vysoko se dražba vyšplhá však nejspíš nikdo nečekal.
Unikátní vůz, který automobilka představila koncem srpna, se dražil před pár dny v Porsche Experience centru v Atlantě. Aukce, kterou pořádala aukční společnost RM Sotheby's, slibovala velkolepou podívanou. Výsledek ale nakonec předčil veškerá očekávání.
Během pouhých 10 minut padlo 37 nabídek, přičemž nejvyšší nabízela 2 743 500 euro. Podle současného kurzu se tak bavíme o částce okolo 7 831 000 korun. Nemyslete si však, že by všechny peníze skončily v kapse automobilky. Část sice padla na náklady spojené s vývojem vozu, ovšem 2 589 027 euro, tedy cca 67.1 milionu korun, poputuje na neziskovou organizace Ferry Porsche Foundation.
Vzhledem k obrovské částce se nyní možná ptáte, co může být na sterém Porsche tak úchvatné, že za něj lidé nabízeli tolik peněz. Pomineme li tedy skutečnost, že se jedná o světový unikát, stačí se podívat pod jeho kapotu. V současnosti sice nabízí úchvatně upravené vozy Porsche například společnost Singer, ovšem úpravami se žádný z jejich vozidel nemůže Projectu Gold rovnat.
Automobilka totiž během dlouhých 18 měsíců vytvořila prakticky zcela nový vůz, který svým designem dokonale odkazuje na původní 993 - například například charakteristickým bočním přívodem vzduchu k motoru. V tomto případě je však pod kapotou zcela nový dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec o výkonu 450 koní.
Jedinečný vůz navíc dostal i pohon všech kol a manuální převodovku. Aby se však automobilka co možná nejvíce přiblížila původní 993, dostal Project Gold ručně vyražené číslo karoserie, které navazuje na číslo poslední 993, která sjela z výrobního pásu před cca 20 lety.
Jediným výrazným mínusem tohoto vozu tak bude nejspíš skutečnost, že s ním jeho nový majitel nebude moci legálně na silnice. Pokud si bude chtít užít jízdu v tomto skvostu, bude muset vyrazit na okruh. Při hodnotách spotřeby, emisí a hlučnosti však můžeme být rádi, že evropští ekologové nezarazili tento projekt již někde ve vývojové části.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?