Zraněným lidem po nehodě pojišťovny v Česku většinou uhradí jen 30 procent částky, na kterou mají nárok. Ta loni činila průměrně 730 tisíc korun, oběti nehod na českých silnicích tak průměrně přicházejí o půl milionu korun. Vyplývá to ze statistik společnosti Vindicia.
Z každé nehody získají poškození v průměru jen 219 tisíc korun. Následky nehody ohodnotí lékař počtem bodů. Čím je zranění horší a následky víc omezující, tím je bodů více a tím vyšší je odškodné. Lékaři ale často vychází ze starších metodik a nezohledňují celou situaci.
Zranění často nevědí, na jaká odškodnění mají právo a smíří se s prvním lékařským posudkem. Mohou tak ale přijít o desítky až stovky tisíc. Přes 85 procent poškozených své nároky nezná, uvádí Vindicia, která se na odškodnění při újmě na zdraví specializuje.
Podle statistik Centra služeb pro silniční dopravu se roce 2017 v Česku stalo 103 821 dopravních nehod, u kterých se 2 339 osob zranilo těžce a desetkrát tolik lehce. „Novou zbraň dal lidem do ruky nový Občanský zákoník. Lidé, kteří jsou aktivní a situaci s odškodněním řeší, uspějí v devíti z deseti případů, uvádí data společnosti Vindicia,“ říká Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
Lidé neznají své nároky
Problém je podle Becka v tom, že soudy postupují formalisticky, to znamená, že nezohledňují individuální a společenské následky pro poškozeného. K neznalosti se většinou přidává i velký stres ze samotné situace, kdy se lidé soustředí na své zdravotní potíže a odškodnění nezvládají řešit. Zcela zbytečně tak přichází o tisíce.
Nejde přitom jen o samotné zranění. Pokud si ženatý a pracující motorkář zlomí obě nohy, protože mu nedalo přednost auto, má to dopad na celou jeho rodinu.
„Nejde jen o kompenzaci výpadu příjmu manžela a přiměřené bolestné. Takové zranění má vliv i na jeho blízké. Manželka často musí zůstat doma, aby manžela ošetřovala. Oba musí dojíždět k lékaři. Výpadek příjmů může ohrozit splátky hypoték, půjček nebo leasingu u auta. Z pomyslných 30 až 50 tisíc za dvojitou zlomeninu je tak najednou třeba 10krát vyšší částka, která už může rodin finančně velmi bolet,“ zdůrazňuje Tomáš Beck.
Desetinásobek původní částky
Příkladem je příběh ženy z Ústeckého kraje po těžké dopravní nehodě. První posudek jí přiznal 165 bodů a tedy asi 45 tisíc korun. Nový posudek ale už zahrnul i výrazné pooperační komplikace. Počet bodů se rázem zvýšil na 1 436 a odškodné dosáhlo výše 395 tisíc korun.
„Podařilo se tedy získat desetinásobek původní částky. A to se týká jen bolestného. Na dalších nárocích klient získal dalších 701 500 korun. Místo 45 tisíc, které byla pojišťovna ochotna dát na začátku, tedy klient získal 1,1 milionu,“ popisuje Tomáš Beck.
Proces bez soudu se zrychlí o měsíce až roky
Pro klienta je nejvýhodnější, když se otázka odškodnění vůbec nedostane k soudu. Odborníci zpracují lékařský posudek, připraví argumenty a s pojišťovnou vše domluví.
„Klient získá vyšší odškodnění a vyhne se všem povinnostem, které se soudy souvisí. Opakované docházení k soudu může být pro člověka, který navíc často bojuje s následky nehody, velmi komplikované. Navíc se celý proces výrazně zkrátí, v průměru o šest až 12 měsíců,“ vysvětluje Tomáš Beck. K mimosoudnímu řešení dochází v 95 procentech procent případů, uvádí Vindicia.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?