Zraněným lidem po nehodě pojišťovny v Česku většinou uhradí jen 30 procent částky, na kterou mají nárok. Ta loni činila průměrně 730 tisíc korun, oběti nehod na českých silnicích tak průměrně přicházejí o půl milionu korun. Vyplývá to ze statistik společnosti Vindicia.
Z každé nehody získají poškození v průměru jen 219 tisíc korun. Následky nehody ohodnotí lékař počtem bodů. Čím je zranění horší a následky víc omezující, tím je bodů více a tím vyšší je odškodné. Lékaři ale často vychází ze starších metodik a nezohledňují celou situaci.
Zranění často nevědí, na jaká odškodnění mají právo a smíří se s prvním lékařským posudkem. Mohou tak ale přijít o desítky až stovky tisíc. Přes 85 procent poškozených své nároky nezná, uvádí Vindicia, která se na odškodnění při újmě na zdraví specializuje.
Podle statistik Centra služeb pro silniční dopravu se roce 2017 v Česku stalo 103 821 dopravních nehod, u kterých se 2 339 osob zranilo těžce a desetkrát tolik lehce. „Novou zbraň dal lidem do ruky nový Občanský zákoník. Lidé, kteří jsou aktivní a situaci s odškodněním řeší, uspějí v devíti z deseti případů, uvádí data společnosti Vindicia,“ říká Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.
Lidé neznají své nároky
Problém je podle Becka v tom, že soudy postupují formalisticky, to znamená, že nezohledňují individuální a společenské následky pro poškozeného. K neznalosti se většinou přidává i velký stres ze samotné situace, kdy se lidé soustředí na své zdravotní potíže a odškodnění nezvládají řešit. Zcela zbytečně tak přichází o tisíce.
Nejde přitom jen o samotné zranění. Pokud si ženatý a pracující motorkář zlomí obě nohy, protože mu nedalo přednost auto, má to dopad na celou jeho rodinu.
„Nejde jen o kompenzaci výpadu příjmu manžela a přiměřené bolestné. Takové zranění má vliv i na jeho blízké. Manželka často musí zůstat doma, aby manžela ošetřovala. Oba musí dojíždět k lékaři. Výpadek příjmů může ohrozit splátky hypoték, půjček nebo leasingu u auta. Z pomyslných 30 až 50 tisíc za dvojitou zlomeninu je tak najednou třeba 10krát vyšší částka, která už může rodin finančně velmi bolet,“ zdůrazňuje Tomáš Beck.
Desetinásobek původní částky
Příkladem je příběh ženy z Ústeckého kraje po těžké dopravní nehodě. První posudek jí přiznal 165 bodů a tedy asi 45 tisíc korun. Nový posudek ale už zahrnul i výrazné pooperační komplikace. Počet bodů se rázem zvýšil na 1 436 a odškodné dosáhlo výše 395 tisíc korun.
„Podařilo se tedy získat desetinásobek původní částky. A to se týká jen bolestného. Na dalších nárocích klient získal dalších 701 500 korun. Místo 45 tisíc, které byla pojišťovna ochotna dát na začátku, tedy klient získal 1,1 milionu,“ popisuje Tomáš Beck.
Proces bez soudu se zrychlí o měsíce až roky
Pro klienta je nejvýhodnější, když se otázka odškodnění vůbec nedostane k soudu. Odborníci zpracují lékařský posudek, připraví argumenty a s pojišťovnou vše domluví.
„Klient získá vyšší odškodnění a vyhne se všem povinnostem, které se soudy souvisí. Opakované docházení k soudu může být pro člověka, který navíc často bojuje s následky nehody, velmi komplikované. Navíc se celý proces výrazně zkrátí, v průměru o šest až 12 měsíců,“ vysvětluje Tomáš Beck. K mimosoudnímu řešení dochází v 95 procentech procent případů, uvádí Vindicia.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.