Odškodnění za zranění při nehodě? Lidé neznají své nároky, přicházejí o statisíce

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. října 2018 11:45
Sdílej:

Zraněným lidem po nehodě pojišťovny v Česku většinou uhradí jen 30 procent částky, na kterou mají nárok. Ta loni činila průměrně 730 tisíc korun, oběti nehod na českých silnicích tak průměrně přicházejí o půl milionu korun. Vyplývá to ze statistik společnosti Vindicia.

Z každé nehody získají poškození v průměru jen 219 tisíc korun. Následky nehody ohodnotí lékař počtem bodů. Čím je zranění horší a následky víc omezující, tím je bodů více a tím vyšší je odškodné. Lékaři ale často vychází ze starších metodik a nezohledňují celou situaci.

Zranění často nevědí, na jaká odškodnění mají právo a smíří se s prvním lékařským posudkem. Mohou tak ale přijít o desítky až stovky tisíc. Přes 85 procent poškozených své nároky nezná, uvádí Vindicia, která se na odškodnění při újmě na zdraví specializuje.

Podle statistik Centra služeb pro silniční dopravu se roce 2017 v Česku stalo 103 821 dopravních nehod, u kterých se 2 339 osob zranilo těžce a desetkrát tolik lehce. „Novou zbraň dal lidem do ruky nový Občanský zákoník. Lidé, kteří jsou aktivní a situaci s odškodněním řeší, uspějí v devíti z deseti případů, uvádí data společnosti Vindicia,“ říká Tomáš Beck ze společnosti Vindicia.

Lidé neznají své nároky

Problém je podle Becka v tom, že soudy postupují formalisticky, to znamená, že nezohledňují individuální a společenské následky pro poškozeného. K neznalosti se většinou přidává i velký stres ze samotné situace, kdy se lidé soustředí na své zdravotní potíže a odškodnění nezvládají řešit. Zcela zbytečně tak přichází o tisíce.

Nejde přitom jen o samotné zranění. Pokud si ženatý a pracující motorkář zlomí obě nohy, protože mu nedalo přednost auto, má to dopad na celou jeho rodinu.

„Nejde jen o kompenzaci výpadu příjmu manžela a přiměřené bolestné. Takové zranění má vliv i na jeho blízké. Manželka často musí zůstat doma, aby manžela ošetřovala. Oba musí dojíždět k lékaři. Výpadek příjmů může ohrozit splátky hypoték, půjček nebo leasingu u auta. Z pomyslných 30 až 50 tisíc za dvojitou zlomeninu je tak najednou třeba 10krát vyšší částka, která už může rodin  finančně velmi bolet,“ zdůrazňuje Tomáš Beck.

Desetinásobek původní částky

Příkladem je příběh ženy z Ústeckého kraje po těžké dopravní nehodě. První posudek jí přiznal 165 bodů a tedy asi 45 tisíc korun. Nový posudek ale už zahrnul i výrazné pooperační komplikace. Počet bodů se rázem zvýšil na 1 436 a odškodné dosáhlo výše 395 tisíc korun.

„Podařilo se tedy získat desetinásobek původní částky. A to se týká jen bolestného. Na dalších nárocích klient získal dalších 701 500 korun. Místo 45 tisíc, které byla pojišťovna ochotna dát na začátku, tedy klient získal 1,1 milionu,“ popisuje Tomáš Beck.

Proces bez soudu se zrychlí o měsíce až roky

Pro klienta je nejvýhodnější, když se otázka odškodnění vůbec nedostane k soudu. Odborníci zpracují lékařský posudek, připraví argumenty a s pojišťovnou vše domluví.

„Klient získá vyšší odškodnění a vyhne se všem povinnostem, které se soudy souvisí. Opakované docházení k soudu může být pro člověka, který navíc často bojuje s následky nehody, velmi komplikované. Navíc se celý proces výrazně zkrátí, v průměru o šest až 12 měsíců,“ vysvětluje Tomáš Beck. K mimosoudnímu řešení dochází v 95 procentech procent případů, uvádí Vindicia.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.