Prodloužené varianty sériových vozů jsou dnes u prémiových značek celkem běžné a zejména v Číně si potrpí na bohatou nabídku místa vzadu i u lidovějších modelů. Těchto šest výrobců se však pokusilo prodloužit vozy, u kterých to příliš nedává smysl.
Moskvič 2141 Jurij Dolgorukij - Moskvič 2141 Aleko vznikal v továrně moskevské automobilky AZLK od roku 1986. Vzhledem i technikou okopírovaná francouzská Simca se stala prvním vozem značky s pohonem předních kol a v původní verzi se vyráběla do roku 1997. Tehdy místo nové generace přišel pouze facelift pojmenovaný Svyatogor, který dostal modernější příď a interiér. Jednou z verzí nového 2141 byla i varianta pojmenovaná Jurij Dolgorukij, podle kyjevského knížete z ruské historie. Tato verze hatchbacku byla prodloužena o 200 mm, což se promítlo na výrazně větším prostoru pro nohy pro cestující na zadních sedačkách. Zvenku šlo vůz snadno poznat dle rozdělených oken na prodlouženém druhém páru dveří. Jako klientela pro vůz byl zamýšlen hlavně management ruských podniků, několik si jich ale objednala i moskevská radnice. Plán udělat z Dolgorukého moskevské taxi vozy nevyšel kvůli negativním zkušenostem z provozu. Později se objevila i verze sedan s výrazně přepracovanou přídí ve stylu Rolls Royce, jenž však už od představení budila spíše posměch. Tento vůz, pojmenovaný Ivan Kalita, byl oproti výchozímu hatchbacku delší o 360mm. Výroba obou nepříliš úspěšných modelů byla ukončena v roce 2001, kdy AZLK zkrachovalo.
Chery Fengyun SQR7160 EL - V současné době jedna z největších čínských automobilek, státem vlastněná Chery, byla založena teprve roku 1997. Pro svůj první model, pojmenovaný Fengyun, odkoupilo Chery od Seatu licenci a celou výrobní linku na první generaci Seatu Toledo. Pod několika názvy a s pomocí tří větších faceliftů se vůz udržel v nabídce značky až do roku 2010. Prodloužená verze se dostala na trh v roce 2001 a nabídla o 20 cm delší karosérii. Z venku bylo na první pohled zřejmé výrazné zmohutnění B sloupku, zadní dveře zůstaly totožné se základním liftbackem. Pod kapotou i nadále zůstal 1.6 litrový čtyřválec s výkonem 87 koní vyvinutý u Chery. Interiér se kromě více místa pro nohy nezměnil, nabízel kožené sedačky a přístrojovou desku s falešným dřevěným dekorem. Prodloužený Fengyun SQR7160 EL se nabízel zejména úředníkům v menších městech, kteří si kvůli omezenému rozpočtu nemohli dovolit jako služební vozidlo větší a reprezentativnější Hongqi. Ve výrobě se udržel do roku 2006, kdy přišel výrazný facelift, pojmenovaný Qiyun. I pro ten zamýšlelo Chery vytvořit prodlouženou verzi, kromě několika prototypů však nakonec na produkci nedošlo.
IKCO Samand Sarir - Íránské národní vozidlo Samand vychází z Peugeotu 405, který produkuje automobilka Iran Khodro od roku 1992 dodnes. Samand využívá podvozek a techniku 405 a motory od PSA z řady XU7, karosérie je však zcela nová, navržená v Íránu. Od začátku produkce v roce 2003 patří Samand ve vlasti mezi nejprodávanější vozy a vyváží se i do zahraničí, včetně Ukrajiny či Ruska. Prodlouženou verzi začalo IKCO nabízet v roce 2006. Vůz nabízí o 30 cm delší karosérii v oblasti B sloupku a výbava zahrnuje například obrazovky v hlavových opěrkách. Cena za vůz se v Íránu pohybuje kolem 400 tisíc Lč a mezi klientelu vozu patří místní vlády íránských měst. Využívají jej však také íránské ambasády.
Hongqi Yunhe CA 5020 XBYA - Nová generace státnické limuzíny Hongqi se začala vyrábět v roce 1994 a na rozdíl od předchozí šlo o zcela převzatý model ze západu, konkrétně Audi 100 třetí generace. To už se vyrábělo v Číně pod původním názvem v továrnách FAW, které vlastní i značku Hongqi. Hongqi CA7200 dostalo čtyřválec od Chrysleru a na kapotu nezbytný symbol rudé vlajky. Kromě základního sedanu se v omezených sériích vyráběly i kombíky, prodloužené verze, otevřené verze pro přehlídky a dokonce i pick up. Jednou z nezvyklých variant byla prodloužená verze kombíku, kterou vyráběla pobočka Hongqi nazvaná Yunhe. Na základě prodlouženého sedanu byla u Yunhe ručně montována nová zadní část, nešlo tedy o prodloužení sériového kombíku. Oproti standardní verzi byla tato verze delší o 60 cm, přidáním nového panelu s oknem v oblasti B sloupku. Oproti sedanům dodávaným vládním úředníkům byla prodloužená kombi verze určena pro policii, ambulanci a jako pohřební vozy, existovaly však i civilní verze pro běžný prodej. Vzhledem k ruční výrobě se jednotlivé kusy od sebe často lišily v zadní části za D sloupkem a není znám ani přesný počet vyrobených kusů, zřejmě však vzniklo jen několik stovek a dnes jsou velmi vzácné.
Xiali TJ701L - FAW Tianjin Xiali byla jedna z menších čínských automobilek, vyrábějících zejména ty úplně nejlevnější vozy. Její nejznámější model, Xiali TJ7100, byl licencovanou verzí třetí generace Daihatsu Charade a ve výrobě se s pomocí několika faceliftů udržel mezi roky 1988 a 2012. TJ7101, lehce faceliftovaná verze původního Xiali se v roce 2000 dočkala prodloužené verze, což byl pro velmi levný hatchback velmi nezvyklý krok i na Čínu. B sloupek byl prodloužen o 8 cm, zadní dveře tedy zůstaly totožné, vevnitř se jinak nic nezměnilo. Interiér byl už v roce 2000 velmi zastaralý i na čínské poměry. Pod kapotou pracoval litrový tříválec s výkonem 52 koní, dostačující pro maximální rychlost 138 km/h. Kromě hatchbacku, který se vyráběl pouhé dva roky, se prodloužení o 8 cm dočkal i sedan Xiali TJ7131UL. Ani jedna verze se však nedočkala úspěchu a v současné Číně je už téměř nemožné se setkat s existujícími exempláři.
Dacia Maxi Break - Od roku 1969 vyráběná Dacia 1300, na základě francouzského Renaultu 12, se kromě sedanu nabízela i v kombi verzi. Na jejím základě začala pobočka Dacie, zodpovědná za kupé verzi 1410 Sport, vyrábět prodlouženou verzi nazvanou Maxi Break. V oblasti B sloupku byl vůz prodloužen o 71.5 cm a kapacita zvýšena na osm míst. Některé varianty kromě toho nabídly také zvýšenou střechu v zadní části. Část prodaných kusů sloužila jako vozidla silniční asistence, či jako služební vozy v továrnách. Vzhledem k využití základního čtyřválce 1.4 l s výkonem jen 58 koní bylo vozidlo při plném zatížení údajně zoufale pomalé a nikdy se nevyrobilo více než několik desítek kusů.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.