Prodloužené varianty sériových vozů jsou dnes u prémiových značek celkem běžné a zejména v Číně si potrpí na bohatou nabídku místa vzadu i u lidovějších modelů. Těchto šest výrobců se však pokusilo prodloužit vozy, u kterých to příliš nedává smysl.
Moskvič 2141 Jurij Dolgorukij - Moskvič 2141 Aleko vznikal v továrně moskevské automobilky AZLK od roku 1986. Vzhledem i technikou okopírovaná francouzská Simca se stala prvním vozem značky s pohonem předních kol a v původní verzi se vyráběla do roku 1997. Tehdy místo nové generace přišel pouze facelift pojmenovaný Svyatogor, který dostal modernější příď a interiér. Jednou z verzí nového 2141 byla i varianta pojmenovaná Jurij Dolgorukij, podle kyjevského knížete z ruské historie. Tato verze hatchbacku byla prodloužena o 200 mm, což se promítlo na výrazně větším prostoru pro nohy pro cestující na zadních sedačkách. Zvenku šlo vůz snadno poznat dle rozdělených oken na prodlouženém druhém páru dveří. Jako klientela pro vůz byl zamýšlen hlavně management ruských podniků, několik si jich ale objednala i moskevská radnice. Plán udělat z Dolgorukého moskevské taxi vozy nevyšel kvůli negativním zkušenostem z provozu. Později se objevila i verze sedan s výrazně přepracovanou přídí ve stylu Rolls Royce, jenž však už od představení budila spíše posměch. Tento vůz, pojmenovaný Ivan Kalita, byl oproti výchozímu hatchbacku delší o 360mm. Výroba obou nepříliš úspěšných modelů byla ukončena v roce 2001, kdy AZLK zkrachovalo.
Chery Fengyun SQR7160 EL - V současné době jedna z největších čínských automobilek, státem vlastněná Chery, byla založena teprve roku 1997. Pro svůj první model, pojmenovaný Fengyun, odkoupilo Chery od Seatu licenci a celou výrobní linku na první generaci Seatu Toledo. Pod několika názvy a s pomocí tří větších faceliftů se vůz udržel v nabídce značky až do roku 2010. Prodloužená verze se dostala na trh v roce 2001 a nabídla o 20 cm delší karosérii. Z venku bylo na první pohled zřejmé výrazné zmohutnění B sloupku, zadní dveře zůstaly totožné se základním liftbackem. Pod kapotou i nadále zůstal 1.6 litrový čtyřválec s výkonem 87 koní vyvinutý u Chery. Interiér se kromě více místa pro nohy nezměnil, nabízel kožené sedačky a přístrojovou desku s falešným dřevěným dekorem. Prodloužený Fengyun SQR7160 EL se nabízel zejména úředníkům v menších městech, kteří si kvůli omezenému rozpočtu nemohli dovolit jako služební vozidlo větší a reprezentativnější Hongqi. Ve výrobě se udržel do roku 2006, kdy přišel výrazný facelift, pojmenovaný Qiyun. I pro ten zamýšlelo Chery vytvořit prodlouženou verzi, kromě několika prototypů však nakonec na produkci nedošlo.
IKCO Samand Sarir - Íránské národní vozidlo Samand vychází z Peugeotu 405, který produkuje automobilka Iran Khodro od roku 1992 dodnes. Samand využívá podvozek a techniku 405 a motory od PSA z řady XU7, karosérie je však zcela nová, navržená v Íránu. Od začátku produkce v roce 2003 patří Samand ve vlasti mezi nejprodávanější vozy a vyváží se i do zahraničí, včetně Ukrajiny či Ruska. Prodlouženou verzi začalo IKCO nabízet v roce 2006. Vůz nabízí o 30 cm delší karosérii v oblasti B sloupku a výbava zahrnuje například obrazovky v hlavových opěrkách. Cena za vůz se v Íránu pohybuje kolem 400 tisíc Lč a mezi klientelu vozu patří místní vlády íránských měst. Využívají jej však také íránské ambasády.
Hongqi Yunhe CA 5020 XBYA - Nová generace státnické limuzíny Hongqi se začala vyrábět v roce 1994 a na rozdíl od předchozí šlo o zcela převzatý model ze západu, konkrétně Audi 100 třetí generace. To už se vyrábělo v Číně pod původním názvem v továrnách FAW, které vlastní i značku Hongqi. Hongqi CA7200 dostalo čtyřválec od Chrysleru a na kapotu nezbytný symbol rudé vlajky. Kromě základního sedanu se v omezených sériích vyráběly i kombíky, prodloužené verze, otevřené verze pro přehlídky a dokonce i pick up. Jednou z nezvyklých variant byla prodloužená verze kombíku, kterou vyráběla pobočka Hongqi nazvaná Yunhe. Na základě prodlouženého sedanu byla u Yunhe ručně montována nová zadní část, nešlo tedy o prodloužení sériového kombíku. Oproti standardní verzi byla tato verze delší o 60 cm, přidáním nového panelu s oknem v oblasti B sloupku. Oproti sedanům dodávaným vládním úředníkům byla prodloužená kombi verze určena pro policii, ambulanci a jako pohřební vozy, existovaly však i civilní verze pro běžný prodej. Vzhledem k ruční výrobě se jednotlivé kusy od sebe často lišily v zadní části za D sloupkem a není znám ani přesný počet vyrobených kusů, zřejmě však vzniklo jen několik stovek a dnes jsou velmi vzácné.
Xiali TJ701L - FAW Tianjin Xiali byla jedna z menších čínských automobilek, vyrábějících zejména ty úplně nejlevnější vozy. Její nejznámější model, Xiali TJ7100, byl licencovanou verzí třetí generace Daihatsu Charade a ve výrobě se s pomocí několika faceliftů udržel mezi roky 1988 a 2012. TJ7101, lehce faceliftovaná verze původního Xiali se v roce 2000 dočkala prodloužené verze, což byl pro velmi levný hatchback velmi nezvyklý krok i na Čínu. B sloupek byl prodloužen o 8 cm, zadní dveře tedy zůstaly totožné, vevnitř se jinak nic nezměnilo. Interiér byl už v roce 2000 velmi zastaralý i na čínské poměry. Pod kapotou pracoval litrový tříválec s výkonem 52 koní, dostačující pro maximální rychlost 138 km/h. Kromě hatchbacku, který se vyráběl pouhé dva roky, se prodloužení o 8 cm dočkal i sedan Xiali TJ7131UL. Ani jedna verze se však nedočkala úspěchu a v současné Číně je už téměř nemožné se setkat s existujícími exempláři.
Dacia Maxi Break - Od roku 1969 vyráběná Dacia 1300, na základě francouzského Renaultu 12, se kromě sedanu nabízela i v kombi verzi. Na jejím základě začala pobočka Dacie, zodpovědná za kupé verzi 1410 Sport, vyrábět prodlouženou verzi nazvanou Maxi Break. V oblasti B sloupku byl vůz prodloužen o 71.5 cm a kapacita zvýšena na osm míst. Některé varianty kromě toho nabídly také zvýšenou střechu v zadní části. Část prodaných kusů sloužila jako vozidla silniční asistence, či jako služební vozy v továrnách. Vzhledem k využití základního čtyřválce 1.4 l s výkonem jen 58 koní bylo vozidlo při plném zatížení údajně zoufale pomalé a nikdy se nevyrobilo více než několik desítek kusů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.