Záporožez ZAZ 965 byl sovětskou odpovědí na západní trend tzv. lidových automobilů, jako byl například Volkswagen Beetle. Za vzor pro stavbu svého cenově dostupného a kompaktního vozu si však sovětští konstruktéři vybrali Fiat 600, který do velké míry inspiroval i design modelu ZAZ 965. Nový model se však u veřejnosti setkal s kritikou a tak automobilka upustila od jeho výroby poměrně brzy (tedy na sovětské poměry).
Některým nostalgickým rusům se však po kompaktním a celkem stylovém vozu evidentně stýskalo a tak se rozhodli stvořit jeho moderní ekvivalent. A jako základ si vybrali moderní zpracování dobového ekvivalentu ze západu: Volkswagen Beetle.
Ostatně již v minulém tisíciletí panovalo mezi vozy několik podobností. Oba měly vzduchem chlazený motor umístěný vzadu, který poháněl zadní nápravu. Zatímco Beetle ale sázel na plochý čtyřválec, Záporožec se vydal cestou V4.
Pojďme se ale odpoutat od minulosti a podívejme se na moderní zpracování ZAZ 965, na které upozornil web Jalopnik. Celkem povedená přestavba se totiž objevila ve videu na YouTube kanálu MegaRetr, ve kterém můžeme kromě exteriéru a interiéru vidět i část procesu přestavby.
Té jako základ posloužil New Beetle z roku 2012, který však přišel prakticky o všechny sériové panely karoserie. Z Brouka zbyly jen sloupky, střecha a skla, všechno ostatní nahradily panely karoserie vyrobené z laminátu, které odkazují na designový jazyk a linie starého Záporožce. Vnitřní uspořádání interiéru nebo otvírání víka kufru však zůstalo ve standardním provedení z dílny Volkswagenu.
Novinka si zachovala ikonické tvary, přesto dokázala přidat na okázalosti, eleganci a do jisté míry i agresivitě. Interiér, ve kterém se autor videa pohybuje poměrně dlouho, ale zůstal naprosto sériový, což je celkem škoda. Kdyby si autoři vyhráli i s detaily, mohl by vůz nadělat ještě větší parádu.
Exteriér je ale bezesporu zvládnut bravurně a za zmínku stojí jak stylové chromové nárazníky, tak chromovaná zrcátka, chromový rámeček kolem světlometů nebo chromované pokličky na plechových kolech v barvě karoserie.
Třešničkou na dortu je pak výrazná rudá hvězda na kapotě, pod kterou jsou drobná žebra přívodu vzduchu k chladiči. Celkem by nás ale zajímalo, zda to k uchlazení motoru stačí.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?