Rusové stvořili novou generaci Záporožce, jeho základem se stalo lidové auto západu

V Rusku přestavěli Volkswagen Beetle na moderní Záporožec ZAZ-965
V Rusku přestavěli Volkswagen Beetle na moderní Záporožec ZAZ-965, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. října 2018 11:48
Sdílej:

Záporožez ZAZ 965 byl sovětskou odpovědí na západní trend tzv. lidových automobilů, jako byl například Volkswagen Beetle. Za vzor pro stavbu svého cenově dostupného a kompaktního vozu si však sovětští konstruktéři vybrali Fiat 600, který do velké míry inspiroval i design modelu ZAZ 965. Nový model se však u veřejnosti setkal s kritikou a tak automobilka upustila od jeho výroby poměrně brzy (tedy na sovětské poměry).

Některým nostalgickým rusům se však po kompaktním a celkem stylovém vozu evidentně stýskalo a tak se rozhodli stvořit jeho moderní ekvivalent. A jako základ si vybrali moderní zpracování dobového ekvivalentu ze západu: Volkswagen Beetle.

Ostatně již v minulém tisíciletí panovalo mezi vozy několik podobností. Oba měly vzduchem chlazený motor umístěný vzadu, který poháněl zadní nápravu. Zatímco Beetle ale sázel na plochý čtyřválec, Záporožec se vydal cestou V4.

Pojďme se ale odpoutat od minulosti a podívejme se na moderní zpracování ZAZ 965, na které upozornil web Jalopnik. Celkem povedená přestavba se totiž objevila ve videu na YouTube kanálu MegaRetr, ve kterém můžeme kromě exteriéru a interiéru vidět i část procesu přestavby.

Té jako základ posloužil New Beetle z roku 2012, který však přišel prakticky o všechny sériové panely karoserie. Z Brouka zbyly jen sloupky, střecha a skla, všechno ostatní nahradily panely karoserie vyrobené z laminátu, které odkazují na designový jazyk a linie starého Záporožce. Vnitřní uspořádání interiéru nebo otvírání víka kufru však zůstalo ve standardním provedení z dílny Volkswagenu.

Novinka si zachovala ikonické tvary, přesto dokázala přidat na okázalosti, eleganci a do jisté míry i agresivitě. Interiér, ve kterém se autor videa pohybuje poměrně dlouho, ale zůstal naprosto sériový, což je celkem škoda. Kdyby si autoři vyhráli i s detaily, mohl by vůz nadělat ještě větší parádu.

Exteriér je ale bezesporu zvládnut bravurně a za zmínku stojí jak stylové chromové nárazníky, tak chromovaná zrcátka, chromový rámeček kolem světlometů nebo chromované pokličky na plechových kolech v barvě karoserie.

Třešničkou na dortu je pak výrazná rudá hvězda na kapotě, pod kterou jsou drobná žebra přívodu vzduchu k chladiči. Celkem by nás ale zajímalo, zda to k uchlazení motoru stačí. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.