Moderní turbodiesel „common-rail“ 1.3 CDTI automobilky Opel, patřící do rodiny šestnáctiventilových agregátů ECOTEC, ...
byl vyhodnocen jako „Motor roku 2005“ v kategorii motorů zdvihového objemu 1,0 l až 1,4 l.
Odborná jury soutěže "Mezinárodní motor roku" (International Engine of the Year), složená z motoristických publicistů ze 26 zemí, zvolila tento kompaktní turbodiesel vyvinutý společnostmi GM Powertrain a Fiat za vítěze své kategorie.
Opel nabízí turbodiesel 1.3 CDTI ve dvou výkonových verzích: 51 kW/70 k s maximálním točivým momentem 170 Nm, která se montuje do modelů Agila, Corsa, Combo a Tigra TwinTop, a 66 kW/90 k s točivým momentem 200 Nm (s turbodmychadlem s proměnnou geometrií), která je v nabídce modelů Astra, Astra Caravan a Astra GTC.
Právě výborné výkonové parametry spolu s vyváženým chodem a mimořádnou hospodárností motoru 1.3 CDTI hlavními důvody, které zaujaly odbornou porotu natolik, aby tento agregát označila za "Motor roku". Ještě do konce roku 2005 bude pro motor 1.3 CDTI ve verzi 66 kW/90 k k dispozici i bezúdržbový částicový filtr DPF a začátkem roku 2006 se filtru DPF dočká také základní verze o výkonu 51 kW/70 k.
"Jsme velmi hrdí na to, že náš agregát získal tak významné ocenění," říká Hans H. Demant, generální ředitel společnosti Adam Opel AG a vicepresident GM Europe odpovědný za techniku. "Titul "Motor roku" dokládá špičkovou technickou úroveň našich motorů a znovu potvrzuje pozici automobilky Opel jako lídra ve vývoji automobilů poháněných vznětovými agregáty."
Nejmenší čtyřválcový turbodiesel "common-rail" na světě Turbodiesel 1.3 CDTI je výsledkem společného vývoje společností GM Powertrain a Fiat. Čtyřválcový agregát o objemu 1248 cm3 a se čtyřventilovou technikou rozvodu má kompresní poměr 18:1. Systém vysokotlakého přímého vstřikování nafty do válců "common-rail" pracuje v případě verze 51 kW/70 k s tlaky až 1400 barů, v případě výkonnější verze 66 kW//90 k činí vstřikovací tlaky dokonce až 1600 barů. Vysoké vstřikovací taky a schopnost systému pracovat s až pěti samostatnými vstřiky během jediného pracovního cyklu zaručují dokonalou atomizaci směsi paliva a vzduchu ve spalovacích prostorách, což je stěžejním předpokladem pro zaručení vysokých výkonů, nízké spotřeby a vyváženého chodu.
Velmi tuhý blok motoru z šedé litiny (vrtání x zdvih: 69,6 x 82 mm) je jedním z momentů, díky kterým malý turbodiesel vyniká tichým a vyváženým chodem. Rozměry 460 mm x 500 mm x 650 mm (délka x šířka x výška) dělají z motoru 1.3 CDTI nejmenší čtyřválcový turbodiesel "common-rail" na světě. Hlava válců je vyrobena z lehkého hliníku, vačkové hřídele jsou poháněné řetězem, který nevyžaduje žádnou údržbu ani seřizování.
Maximální točivý moment 170 Nm (u verze 51 kW/70 k), resp. 200 Nm (verze 66 kW/90 k) je k dispozic v rozmezí otáček 1750 ot/min až 2500 ot/min. Maximální výkony je dosažeitelný při otáčkách 4000 ot/min.
Měrným litrovým výkonem 72,1 k/l a točivým momentem 160,26 Nm/l stanovuje čtyřválec 1.3 CDTI/66 kW s turbodmychadlem s proměnnou geometrií standardy celému segmentu čtyřválcových vznětových motorů.
- OPEL -
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.