Říjen je podle dlouhodobých statistik v České republice měsíc s nejvyšším počtem dopravních nehod. Na vině jsou povětrnostní podmínky, zhoršená viditelnost a svou roli hrají i nebezpečné srážky s lesní zvěří, která se v této době okolo silnic vyskytuje. Zmírnit následky dopravní nehody po finanční stránce může správně zvolené pojištění. Co si u pojistky ohlídat, aby člověk neplatil zbytečně mnoho a zároveň bylo pojištění účinné?
Pozor na limity. Škody, které způsobíte na silnicích svým vozem druhým, jsou hrazeny z povinného ručení, které musí platit každý, kdo provozuje nebo vlastní motorové vozidlo. Zákon stanovuje i minimální limit pojistného plnění, který činí 35 milionů korun pro škody na majetku i škody na zdraví. Limity pro zdraví platí sice pro každého poškozeného, ale nový občanský zákoník, který zrušil posuzování škod podle tabulek, může občas překvapit výší odškodného. Za zvážení tedy stojí sjednat některou z variant povinného ručení s vyšším limitem. Říká Marek Seidl, pojistný analytik.
Havarijní pojistku aktualizujte. Pojištění stárne spolu s vozem. Jak se auto opotřebovává, snižuje se i jeho hodnota. Máte-li sjednané havarijní pojištění, pravidelně ho proto aktualizujte. Je zbytečné platit za pojištění tolik, jako by váš vůz sjel právě z výrobní linky, když jeho hodnota každý rok klesá. Pojišťovna by stejně v případě poškození vozu vypočítávala vyplacenou částku z jeho aktuální hodnoty, a ne z té, při které bylo sjednáváno pojištění. Ověřujte si tedy aktuální cenu svého vozu, sledujte například ceny stejných modelů v bazarech, a pojistnou částku aktualizujte podle toho. Některá havarijní pojištění umožňují sjednat ještě připojištění GAP, které zajišťuje, aby cena nového či zánovního vozu zůstala pro potřeby pojistného plnění stejná po dobu tří let. Po uplynutí této doby ale ztrácí GAP na významu.
Sledujte akce. Na trhu s pojištěním vozidel je silná konkurence a pojišťovny mezi sebou neustále soupeří o klienty. Sledujte proto jednotlivé akce, kdy můžete získat zajímavé slevy či připojištění v ceně základního balíčku. Pojišťovnu lze měnit klasicky jednou za rok, například povinné ručení se zpravidla sjednává na dobu neurčitou a po roce se automaticky prodlouží. Mnozí období pro výpověď promeškají – aby byla smlouva opravdu řádně ukončena, je potřeba dodat výpověď pojišťovně nejpozději šest týdnů před tzv. výročím. Tento termín naleznete ve své zelené kartě. Pamatujte také na to, že auto nesmí na silnici bez povinného ručení vyjet. Nová smlouva by tedy měla termínově na ukončenou navazovat.
Hlídejte si bonusy. Pokud jezdíte bez nehod, u pojišťoven vám v případě povinného ručení i havarijní pojistky rostou bonusy – slevy z pojistného. Můžete tak ušetřit 50 až 60 procent z ceny pojistky. Porovnávejte tedy pojišťovny i podle toho, jakou výši bonusů a za jak dlouhou dobu bez nehody nabízejí. V případě drobných poškození vozu, jejichž oprava nepředstavuje vysokou částku, je leckdy výhodnější nelpět na plnění z havarijní pojistky, aby se tak člověk nepřipravil o slevu z pojistného.
Střety se zvěří. Obzvlášť na podzim stoupá počet případů, kdy se auto střetne se zvěří. V případě, že řidič má havarijní pojištění nebo připojištění k povinnému ručení, likviduje tyto nehody pojišťovna. Řidiči jen musí počítat se sjednanou spoluúčastí. Pokud majitel vozidla takové pojištění nemá, musí uhradit náklady na opravu ze svého. V případě srážky s hospodářským či domácím zvířetem lze zaplacení škody vymáhat po majiteli zvířete, který nezajistil, aby neohrožovalo dopravu. Lesní zvěř ale nemá žádného majitele, na kterém by bylo možné škodu vymáhat. Ten, kdo na podzim často jezdí místy s výskytem divoké zvěře, by se tak měl proti střetu s ní připojistit. Vyjde ho to na pár stokorun ročně.
Kolik stojí výměna skla? Častým připojištěním je pojištění skel, především toho čelního. Před sjednáním pojištění by si měl majitel auta ověřit, kolik bude výměna zničeného skla v případě jeho vozu stát a přizpůsobit tomu výši pojistného krytí, aby nemusel výměnu doplácet ze svého.
Nastavení smlouvy. Levné havarijní pojištění může lákat nízkou cenou, ale dokáže nepříjemně překvapit vysokou spoluúčastí nebo pouze základním pojistným krytím. Vždy je nutné mít na smlouvě správně vyplněnou výbavu vozidla, neopomenout například tempomat, vyhřívaná sedadla či parkovacího asistenta.
Na trhu je velká nabídka pojistných produktů a najít ten odpovídající není snadné. S výběrem ideálního pojištění proto může pomoci specialista, který má k dispozici srovnání pojistných podmínek dostatečného počtu pojišťoven.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.