Obří nakladač bez řidiče ve skleněném bludišti? Schopnosti nových technologií jsou úchvatné

Sandvik Self-Driving Heavy Loader
Sandvik Self-Driving Heavy Loader, foto: Sandvik
Antonín Marek , AutoRoad.cz 21. září 2018 12:52
Sdílej:

O technologii autonomních vozidel se mluví již dlouho a v posledních letech se na silnicích skutečně začínají objevovat vozy, které řidiči aktivně pomáhají dojet bezpečně do cíle. Vize budoucnosti, ve které vás automobil bez problému odveze do práce či na nákup bez vaši asistence jsou ještě dalekou budoucností, v některých odvětvích by ale autonomní řízení mohlo nastoupit do aktivní služby podstatně dříve.

Osobní automobily schopné autonomní jízdy jsou v současnosti závislé na mnoha proměnných, s jejichž překonáním budou mít technici v automobilkách ještě hodně práce. Jedněmi z nejčastěji zmiňovaných problémů, které musí autonomní vozy překonat, jsou například podnební podmínky nebo kvalita silnic a jejich značení.

Než se tedy objeví první plně autonomní automobily na klasických silnicích, zřejmě to ještě nějaký ten pátek potrvá. Již existující technologie ale mohou najít uplatnění mimo silnice, například u těžkých průmyslových strojů. A právě na to se pokusila stylově poukázat společnost Sandvik.

V demonstraci nových možností osadila společnost Sandvikl jeden ze speciálních důlních nakladačů, který měří 11 metrů a váží 11 tun, systémem autonomního řízení, který měl nakladač provést labyrintem ze skla. Ve svém přirozeném prostředí by se sice nakladač pohyboval spíše mezi skalnatými stěnami, sklo však posloužilo díky své křehkosti.

Jelikož je tento typ nakladače uzpůsoben pro práci v podzemí, byl jeho autonomní systém řízení sestaven z různých senzorů, včetně laserových, a gyroskopů. Systém GPS byl vynechán, neboť by byl v podzemí stejně zbytečný. Data z jednotlivých senzorů se pak přenášela do počítače, který vyhodnocoval nejbezpečnější a nejefektivnější cestu.

„Speciální nakladače Sandvik jsou používány již přes 20 let a v podzemí mají odpracováno přes 2 miliony operačních hodin," uvedl Jouni Koppanen, starší systémový inženýr pro automatizaci ve společnosti Sandvik Mining and Rock Technology. „Benefitem autonomních systémů je možnost přesunout lidi z nebezpečného prostředí pod zemí do bezpečných kontrolních místností nad zemí, čímž zvýšíme jejich bezpečnost a současně produktivitu pro naše zákazníky.

Společnost vydala hned dvě videa. Zatímco první ukazuje samotný pokus, na druhém je vidět i komplikovanost přípravy a pokročilé funkce autonomního systému. Díky podobným systémům bude možné dostat lidi z nebezpečných prostředí a místo nich využít automatizované stroje, jejichž kontrolu je možné převzít ze vzdáleného kontrolního stanoviště na povrchu. Jak ostatně padlo ve videu, čím méně lidí bude pracovat v podzemí, tím menší riziko při těžbách bude hrozit.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.