Nevraživost mezi řidiči automobilů a cyklisty je snad celosvětovým fenoménem. Ačkoliv jsou silnice na většině míst dostatečně široké pro oba jezdce, chování některých jedinců na obou stranách vede k mnoha špatným předsudkům. Pokud ale ten správný cyklista spojí síly s řidičem správného vozu, klidně z toho může být nový světový rychlostní rekord. Nebo alespoň pokus, který se mu výrazně přibližuje.
Spojitost mezi překonáváním cyklistických rychlostních rekordů a automobily je odvěká. Před čtyřiceti lety to však byla automobilka Porsche, díky jejímuž upravenému modelu 935 Turbo mohl cyklista Jean-Claude Rude dosáhnout až neuvěřitelné rychlosti. Výrazně upravené Porsche mu totiž rozráželo vzduch a snažně mu usnadňovalo práci.
Na tuto "tradici" nedávno navázalo Porsche Cayenne Turbo, které se v doprovodu cyklisty na velmi zvláštním stroji vydalo na letiště Elvington v britském hrabství Yorskhire, kde chtěli společnými silami zjistit, jako rychlost dokáží pokořit.
Neil Campbell, muž na zvláštním kole, není v překonávání rychlostních rekordů na kole žádným nováčkem. V červnu tohoto roku si stanovil nové osobní maximum, které dosahovalo 217 km/h. Jeho unikátní kolo, které bylo na zakázku postaveno společnosti Moss Bikes, by však mělo být stabilní i při rychlostech okolo 322 km/h. Na to ovšem nedošlo.
Pojďme se ale podívat na Porsche Cayenne Turbo, které měl ov tomto experimentu hned dva zásadní úkoly. Tím prvním bylo pomoci cyklistovi rychle nabrat rychlost na krátkém úseku, k čemuž je tento stroj ideální. Druhým úkolem pak bylo rozrážení vzduchu před cyklistou, k čemuž sloužila speciální konstrukce.
Pro informaci, pod kapotou Cayenne Turbo se ukrývá 4.0 litrový biturbo motor V8, který generuje 550 koní a 770 Nm točivého momentu. Akcelerace z 0 na 100 km/h tak i přes vysokou hmotnost trvá jen 4.1 sekundy a pokud si zájemci připlatí za Sport Chrono Package, může se snížit jen na 3.9 sekundy.
Během startu byl cyklista k Porsche připoután, ovšem v rychlosti 177 km/h bylo kolo od auta odpojeno a Campbell musel dále akcelerovat už jen šlapáním do pedálů. Měřícím úsekem se prohnal rychlostí 240 km/h, ovšem již zanedlouho poté musel začít brzdit, aby nevyjel z letištní dráhy. A jeho dojmy?
„Měli jsme jen velice omezený prostor, proto jsme museli nabrat rychlost jak nejrychleji to šlo," uvedl Campbell. „Akcelerace Cayennu byla neuvěřitelná - bylo to jako být připojený k raketě. Pomalu jsem se rozjížděl a ztěžka šlapal do pedálů, v rychlosti těsně před uvolněním už jsem pak jen sklonil hlavu a dal do toho maximum."
„Byl to neuvěřitelný pocit - dosáhnout rychlosti 240 km/h na tak krátké dráze bylo daleko za mými očekáváními. Jsme na dosah od překonání světového rekordu. Nevím jak bych mohl dostatečně poděkovat svému týmu a svým fanouškům za podporu a jistotu, kterou mi dávají," uzavřel Cempbell.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?