Nevraživost mezi řidiči automobilů a cyklisty je snad celosvětovým fenoménem. Ačkoliv jsou silnice na většině míst dostatečně široké pro oba jezdce, chování některých jedinců na obou stranách vede k mnoha špatným předsudkům. Pokud ale ten správný cyklista spojí síly s řidičem správného vozu, klidně z toho může být nový světový rychlostní rekord. Nebo alespoň pokus, který se mu výrazně přibližuje.
Spojitost mezi překonáváním cyklistických rychlostních rekordů a automobily je odvěká. Před čtyřiceti lety to však byla automobilka Porsche, díky jejímuž upravenému modelu 935 Turbo mohl cyklista Jean-Claude Rude dosáhnout až neuvěřitelné rychlosti. Výrazně upravené Porsche mu totiž rozráželo vzduch a snažně mu usnadňovalo práci.
Na tuto "tradici" nedávno navázalo Porsche Cayenne Turbo, které se v doprovodu cyklisty na velmi zvláštním stroji vydalo na letiště Elvington v britském hrabství Yorskhire, kde chtěli společnými silami zjistit, jako rychlost dokáží pokořit.
Neil Campbell, muž na zvláštním kole, není v překonávání rychlostních rekordů na kole žádným nováčkem. V červnu tohoto roku si stanovil nové osobní maximum, které dosahovalo 217 km/h. Jeho unikátní kolo, které bylo na zakázku postaveno společnosti Moss Bikes, by však mělo být stabilní i při rychlostech okolo 322 km/h. Na to ovšem nedošlo.
Pojďme se ale podívat na Porsche Cayenne Turbo, které měl ov tomto experimentu hned dva zásadní úkoly. Tím prvním bylo pomoci cyklistovi rychle nabrat rychlost na krátkém úseku, k čemuž je tento stroj ideální. Druhým úkolem pak bylo rozrážení vzduchu před cyklistou, k čemuž sloužila speciální konstrukce.
Pro informaci, pod kapotou Cayenne Turbo se ukrývá 4.0 litrový biturbo motor V8, který generuje 550 koní a 770 Nm točivého momentu. Akcelerace z 0 na 100 km/h tak i přes vysokou hmotnost trvá jen 4.1 sekundy a pokud si zájemci připlatí za Sport Chrono Package, může se snížit jen na 3.9 sekundy.
Během startu byl cyklista k Porsche připoután, ovšem v rychlosti 177 km/h bylo kolo od auta odpojeno a Campbell musel dále akcelerovat už jen šlapáním do pedálů. Měřícím úsekem se prohnal rychlostí 240 km/h, ovšem již zanedlouho poté musel začít brzdit, aby nevyjel z letištní dráhy. A jeho dojmy?
„Měli jsme jen velice omezený prostor, proto jsme museli nabrat rychlost jak nejrychleji to šlo," uvedl Campbell. „Akcelerace Cayennu byla neuvěřitelná - bylo to jako být připojený k raketě. Pomalu jsem se rozjížděl a ztěžka šlapal do pedálů, v rychlosti těsně před uvolněním už jsem pak jen sklonil hlavu a dal do toho maximum."
„Byl to neuvěřitelný pocit - dosáhnout rychlosti 240 km/h na tak krátké dráze bylo daleko za mými očekáváními. Jsme na dosah od překonání světového rekordu. Nevím jak bych mohl dostatečně poděkovat svému týmu a svým fanouškům za podporu a jistotu, kterou mi dávají," uzavřel Cempbell.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.