Nevraživost mezi řidiči automobilů a cyklisty je snad celosvětovým fenoménem. Ačkoliv jsou silnice na většině míst dostatečně široké pro oba jezdce, chování některých jedinců na obou stranách vede k mnoha špatným předsudkům. Pokud ale ten správný cyklista spojí síly s řidičem správného vozu, klidně z toho může být nový světový rychlostní rekord. Nebo alespoň pokus, který se mu výrazně přibližuje.
Spojitost mezi překonáváním cyklistických rychlostních rekordů a automobily je odvěká. Před čtyřiceti lety to však byla automobilka Porsche, díky jejímuž upravenému modelu 935 Turbo mohl cyklista Jean-Claude Rude dosáhnout až neuvěřitelné rychlosti. Výrazně upravené Porsche mu totiž rozráželo vzduch a snažně mu usnadňovalo práci.
Na tuto "tradici" nedávno navázalo Porsche Cayenne Turbo, které se v doprovodu cyklisty na velmi zvláštním stroji vydalo na letiště Elvington v britském hrabství Yorskhire, kde chtěli společnými silami zjistit, jako rychlost dokáží pokořit.
Neil Campbell, muž na zvláštním kole, není v překonávání rychlostních rekordů na kole žádným nováčkem. V červnu tohoto roku si stanovil nové osobní maximum, které dosahovalo 217 km/h. Jeho unikátní kolo, které bylo na zakázku postaveno společnosti Moss Bikes, by však mělo být stabilní i při rychlostech okolo 322 km/h. Na to ovšem nedošlo.
Pojďme se ale podívat na Porsche Cayenne Turbo, které měl ov tomto experimentu hned dva zásadní úkoly. Tím prvním bylo pomoci cyklistovi rychle nabrat rychlost na krátkém úseku, k čemuž je tento stroj ideální. Druhým úkolem pak bylo rozrážení vzduchu před cyklistou, k čemuž sloužila speciální konstrukce.
Pro informaci, pod kapotou Cayenne Turbo se ukrývá 4.0 litrový biturbo motor V8, který generuje 550 koní a 770 Nm točivého momentu. Akcelerace z 0 na 100 km/h tak i přes vysokou hmotnost trvá jen 4.1 sekundy a pokud si zájemci připlatí za Sport Chrono Package, může se snížit jen na 3.9 sekundy.
Během startu byl cyklista k Porsche připoután, ovšem v rychlosti 177 km/h bylo kolo od auta odpojeno a Campbell musel dále akcelerovat už jen šlapáním do pedálů. Měřícím úsekem se prohnal rychlostí 240 km/h, ovšem již zanedlouho poté musel začít brzdit, aby nevyjel z letištní dráhy. A jeho dojmy?
„Měli jsme jen velice omezený prostor, proto jsme museli nabrat rychlost jak nejrychleji to šlo," uvedl Campbell. „Akcelerace Cayennu byla neuvěřitelná - bylo to jako být připojený k raketě. Pomalu jsem se rozjížděl a ztěžka šlapal do pedálů, v rychlosti těsně před uvolněním už jsem pak jen sklonil hlavu a dal do toho maximum."
„Byl to neuvěřitelný pocit - dosáhnout rychlosti 240 km/h na tak krátké dráze bylo daleko za mými očekáváními. Jsme na dosah od překonání světového rekordu. Nevím jak bych mohl dostatečně poděkovat svému týmu a svým fanouškům za podporu a jistotu, kterou mi dávají," uzavřel Cempbell.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?