Nevraživost mezi řidiči automobilů a cyklisty je snad celosvětovým fenoménem. Ačkoliv jsou silnice na většině míst dostatečně široké pro oba jezdce, chování některých jedinců na obou stranách vede k mnoha špatným předsudkům. Pokud ale ten správný cyklista spojí síly s řidičem správného vozu, klidně z toho může být nový světový rychlostní rekord. Nebo alespoň pokus, který se mu výrazně přibližuje.
Spojitost mezi překonáváním cyklistických rychlostních rekordů a automobily je odvěká. Před čtyřiceti lety to však byla automobilka Porsche, díky jejímuž upravenému modelu 935 Turbo mohl cyklista Jean-Claude Rude dosáhnout až neuvěřitelné rychlosti. Výrazně upravené Porsche mu totiž rozráželo vzduch a snažně mu usnadňovalo práci.
Na tuto "tradici" nedávno navázalo Porsche Cayenne Turbo, které se v doprovodu cyklisty na velmi zvláštním stroji vydalo na letiště Elvington v britském hrabství Yorskhire, kde chtěli společnými silami zjistit, jako rychlost dokáží pokořit.
Neil Campbell, muž na zvláštním kole, není v překonávání rychlostních rekordů na kole žádným nováčkem. V červnu tohoto roku si stanovil nové osobní maximum, které dosahovalo 217 km/h. Jeho unikátní kolo, které bylo na zakázku postaveno společnosti Moss Bikes, by však mělo být stabilní i při rychlostech okolo 322 km/h. Na to ovšem nedošlo.
Pojďme se ale podívat na Porsche Cayenne Turbo, které měl ov tomto experimentu hned dva zásadní úkoly. Tím prvním bylo pomoci cyklistovi rychle nabrat rychlost na krátkém úseku, k čemuž je tento stroj ideální. Druhým úkolem pak bylo rozrážení vzduchu před cyklistou, k čemuž sloužila speciální konstrukce.
Pro informaci, pod kapotou Cayenne Turbo se ukrývá 4.0 litrový biturbo motor V8, který generuje 550 koní a 770 Nm točivého momentu. Akcelerace z 0 na 100 km/h tak i přes vysokou hmotnost trvá jen 4.1 sekundy a pokud si zájemci připlatí za Sport Chrono Package, může se snížit jen na 3.9 sekundy.
Během startu byl cyklista k Porsche připoután, ovšem v rychlosti 177 km/h bylo kolo od auta odpojeno a Campbell musel dále akcelerovat už jen šlapáním do pedálů. Měřícím úsekem se prohnal rychlostí 240 km/h, ovšem již zanedlouho poté musel začít brzdit, aby nevyjel z letištní dráhy. A jeho dojmy?
„Měli jsme jen velice omezený prostor, proto jsme museli nabrat rychlost jak nejrychleji to šlo," uvedl Campbell. „Akcelerace Cayennu byla neuvěřitelná - bylo to jako být připojený k raketě. Pomalu jsem se rozjížděl a ztěžka šlapal do pedálů, v rychlosti těsně před uvolněním už jsem pak jen sklonil hlavu a dal do toho maximum."
„Byl to neuvěřitelný pocit - dosáhnout rychlosti 240 km/h na tak krátké dráze bylo daleko za mými očekáváními. Jsme na dosah od překonání světového rekordu. Nevím jak bych mohl dostatečně poděkovat svému týmu a svým fanouškům za podporu a jistotu, kterou mi dávají," uzavřel Cempbell.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.