Už za několik dní nás čeká zásadní změna v dopravě - od října totiž začíná platit novela zákona, která zavádí mnohem přísnější tresty za stáčení tachometrů. Pokuta může být až půl milionu korun.
Pokuta až půl milionu korun bude od 1. října hrozit prodejcům a motoristům za stáčení tachometru. Novelu zákona schválil ve středu senát. O novinkách informovalo ministerstvo dopravy v dnešní tiskové zprávě. Manipulaci s počítadly na tachometru dosud zákon neupravoval.
"Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Novela zavádí i další sankce. Pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol a nepředá ho provozovateli auta, hrozí mu sankce až 50.000 korun. Provozovatel vozidla zase může dostat pokutu do 10.000 korun v případě, že nepředá mechanikovi takový protokol při příští kontrole.
Ministr dále upozornil, že kvůli podvodům spojených se stáčením tachometrů připravuje ministerstvo na příští rok úpravu informačního systému stanic technické kontroly (STK), která by měla automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.
V minulých letech ministerstvo dopravy zprovoznilo veřejně přístupnou databázi www.kontrolatachometru.cz, kde si motoristé mohou zjistit stav tachometru při poslední kontrolách na STK. To umožňuje povinná fotodokumentace, která byla zavedena u STK od roku 2016.
Cílená úprava zákazu stáčení tachometru dosud v české legislativě neexistovala. I přesto se některé tyto případy v minulosti neobešly bez trestu. Základ k tomu položil judikát Nejvyššího soudu z roku 2014, který v případě, že kupujícímu vznikla škoda nad 5000 korun, v takovém jednání prodejce odvodil trestný čin podvodu. Tato praxe se však ukázala jako nedostatečná. Podle novely budou moci stáčení počítadel řešit úřady ve správním řízení.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.