Už za několik dní nás čeká zásadní změna v dopravě - od října totiž začíná platit novela zákona, která zavádí mnohem přísnější tresty za stáčení tachometrů. Pokuta může být až půl milionu korun.
Pokuta až půl milionu korun bude od 1. října hrozit prodejcům a motoristům za stáčení tachometru. Novelu zákona schválil ve středu senát. O novinkách informovalo ministerstvo dopravy v dnešní tiskové zprávě. Manipulaci s počítadly na tachometru dosud zákon neupravoval.
"Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Novela zavádí i další sankce. Pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol a nepředá ho provozovateli auta, hrozí mu sankce až 50.000 korun. Provozovatel vozidla zase může dostat pokutu do 10.000 korun v případě, že nepředá mechanikovi takový protokol při příští kontrole.
Ministr dále upozornil, že kvůli podvodům spojených se stáčením tachometrů připravuje ministerstvo na příští rok úpravu informačního systému stanic technické kontroly (STK), která by měla automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.
V minulých letech ministerstvo dopravy zprovoznilo veřejně přístupnou databázi www.kontrolatachometru.cz, kde si motoristé mohou zjistit stav tachometru při poslední kontrolách na STK. To umožňuje povinná fotodokumentace, která byla zavedena u STK od roku 2016.
Cílená úprava zákazu stáčení tachometru dosud v české legislativě neexistovala. I přesto se některé tyto případy v minulosti neobešly bez trestu. Základ k tomu položil judikát Nejvyššího soudu z roku 2014, který v případě, že kupujícímu vznikla škoda nad 5000 korun, v takovém jednání prodejce odvodil trestný čin podvodu. Tato praxe se však ukázala jako nedostatečná. Podle novely budou moci stáčení počítadel řešit úřady ve správním řízení.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.