Už za několik dní nás čeká zásadní změna v dopravě - od října totiž začíná platit novela zákona, která zavádí mnohem přísnější tresty za stáčení tachometrů. Pokuta může být až půl milionu korun.
Pokuta až půl milionu korun bude od 1. října hrozit prodejcům a motoristům za stáčení tachometru. Novelu zákona schválil ve středu senát. O novinkách informovalo ministerstvo dopravy v dnešní tiskové zprávě. Manipulaci s počítadly na tachometru dosud zákon neupravoval.
"Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Novela zavádí i další sankce. Pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol a nepředá ho provozovateli auta, hrozí mu sankce až 50.000 korun. Provozovatel vozidla zase může dostat pokutu do 10.000 korun v případě, že nepředá mechanikovi takový protokol při příští kontrole.
Ministr dále upozornil, že kvůli podvodům spojených se stáčením tachometrů připravuje ministerstvo na příští rok úpravu informačního systému stanic technické kontroly (STK), která by měla automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.
V minulých letech ministerstvo dopravy zprovoznilo veřejně přístupnou databázi www.kontrolatachometru.cz, kde si motoristé mohou zjistit stav tachometru při poslední kontrolách na STK. To umožňuje povinná fotodokumentace, která byla zavedena u STK od roku 2016.
Cílená úprava zákazu stáčení tachometru dosud v české legislativě neexistovala. I přesto se některé tyto případy v minulosti neobešly bez trestu. Základ k tomu položil judikát Nejvyššího soudu z roku 2014, který v případě, že kupujícímu vznikla škoda nad 5000 korun, v takovém jednání prodejce odvodil trestný čin podvodu. Tato praxe se však ukázala jako nedostatečná. Podle novely budou moci stáčení počítadel řešit úřady ve správním řízení.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?