Málokdy se stalo, aby Sovětský svaz přišel s něčím, co by nejvíce ocenili běžní občané. Koncept taxi vozu VNIITE PT však mohl být světlou výjimkou, pokud by se našel dostatek vůle k dotlačení do sériové výroby.
Pokud jste v sovětském Rusku padesátých či šedesátých let vlastnili soukromý automobil, pak jste nespíš byli pořádné stranické zvíře, před kterým se sousedi báli jen špatně podívat. Většina produkce automobilek zkrátka směřovala buď do podniků, nebo k papalášům.
Zbytek národa tak musel vzít za vděk buď hromadnou dopravou, nebo vozy taxi, které si tak v Rusku vybudovaly silné zázemí. Vozy taxislužeb však vycházely z normálních civilních vozů, což značně omezovalo jejich praktičnost i užitkovost.
Rada ministrů tak v roce 1962 vydala nařízení o konstrukci speciálních vozidel taxi, které se měly vyznačovat dobrou manévrovatelností, prostorností pro posádku i náklad a rovnou podlahou. Této úlohy se však ujala pouze jedna instituce a to Všesvazový vědecko-výzkumný institut pro technickou estetiku (VNIITE).
První prototyp inovativní konstrukce, nesoucí název PT, byl státním orgánům představen v roce 1964. Tvar vozu sice až nápadně připomínal Fiat Multiplu (o kterém jsme psali nedávno), přinesl však i některá zajímavá a inovátorská řešení.
Předně je potřeba říct, že vůz byl přesně tím, co si vláda objednala. Vepředu se nacházela malá kabina pro řidiče, za řidičem byl prostor s místem pro 4 člennou posádku i náklad a vzadu byl umístěn motor, čímž bylo dosaženo rovné podlahy.
Inovátorským byl na voze prostorový rám a také způsob otvírání dveří pro posádku. Rám byl totiž prostorový a na něm byla umístěna plastová karoserie. Co se dveří pro posádku týče, ty byly posuvné a nabízely vstupní otvor o šířce 74 cm. Posádka tak mohla pohodlně nastoupit i s kočárkem, aniž by ho musela skládat.
Prostor pro posádku nabízen pohodlné cestování 2 cestujícím na pevné lavici, další dva cestující měli k dispozici výklopné sedačky zády po směru jízdy. Motor umístěný za zadní nápravou pocházel z Moskviče 408 a disponoval výkonem 50 koní. Byl tedy poměrně starý a nevýkonný.
Mnohem horší to však bylo s jízdními vlastnostmi vozu. Kvůli lepší manévrovatelnosti měl vůz krátký rozvor a obrovské převisy, což se negativně projevilo na jeho stabilitě ve vyšších rychlostech. Maximální rychlost proto byla omezena na 100 km/h.
I přes některé neduhy však vůz prošel zkouškami a byl doporučen k výrobě. Ta měla probíhat v Jerevanských automobilových závodech (JAZ), nakonec k ní však nedošlo. Kvůli výrobě vozu by totiž bylo nutné postavit zcela novou výrobní linku, což by se při relativně malé produkci takového vozu nevyplatilo. Projekt VNIITE PT tak zůstal u jednoho prototypu a ulice Sovětského svazu i nadále brázdily Lady a Volhy.
I přes mnoho svých nedostatků je však VNIITE PT v něčem unikátní. Jedná se totiž o celosvětově první vůz kategorie MPV, který nabídl plastovou karoserii, posuvné dveře a rovnou podlahu.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.