Říká se, že koupě automobilu je jednou z nejhorších investic, jakou může člověk udělat. Při koupi automobilu z druhé ruky hrozí riziko nákladných skrytých vad a při koupi automobilu nového můžete jen tiše sledovat, jak prudce klesá jeho hodnota. A to ani nemluvíme o provozních nákladech a servisu, kde se opět bavíme o nemalých částkách. Proč je ale údržba automobilu tak strašně nákladná? V Británii zřejmě našli jeden z podstatných důvodů.
Britský motoristický magazín Auto Express dnes přinesl zprávu o poněkud netradičním výzkumu, podle kterého utrácí britští řidiči každoročně cca 96.5 miliardy korun za servisní úkony, které ale vůbec nepotřebují. Jak je to možné? Abychom situaci vysvětlili, budeme se muset podívat na rozdíl mezi českou STK a britskou MOT. Pod oběma zkratkami se ukrývá podobný proces kontrol, jejich průběh a místo konání je však výrazně odlišné.
Pokud se vydáváte na českou stanici technické kontroly, musíte mít vůz vzorně připravený, neboť zde proběhne pouze jeho kontrola. Pokud vůz projde, máte vyhráno. Pokud neprojde, dostanete určitou lhůtu, abyste závady odstranili a pak se vrátili.
V Británii řidiči absolvují podobný proces, který však nese zkratku MOT. Neprovádí ho však odborné stanice, ale přes 20 000 servisních garáží po britských ostrovech. Řidič tak může nechat opravy na zaměstnancích těchto garáží, kteří vůz současně prohlédnou a nakonec mu vystaví potvrzení o úspěšném absolvování kontroly.
A právě tady se dostáváme k jádru problému. Podle průzkumu realizovaného organizací Green Flag totiž každý řidič utratí ročně v průměru 90 liber (2 500 Kč) za servis, který jeho automobil ale vlastně nepotřebuje. Ročně to pak představuje přeplatek cca 3.4 miliardy liber (cca 96.5 miliard korun) za mnohdy zbytečné servisní úkony, jako je výměna brzdové kapaliny, výměna nemrznoucí směsi nebo čistění palivového systému.
Zhruba 52 % britských řidičů například neví, na co všechno se MOT testy vztahují. Servisy tak mají možnost zneužít jejich nevědomosti. Výzkum společnosti Green Flag také poukázal, že 31 % dotázaných řidičů si myslí že nemá potřebné znalosti, aby mohli o ceně servisních úkonů s garážemi vyjednávat.
Čtyři z pěti mužů a devět z deseti žen navíc přiznává, že nevědí kolik by vlastně za servis vozů měli platit, přičemž 40 % z nich současně přiznává, že již v minulosti ceny za opravy vozu podcenili. Zcela nejzranitelnější skupinou se však ukazují být mladí řidiči ve věku 16 až 24 let, kteří postrádají jakékoliv znalosti o servisech a často si tak nechají vnutit další nákladné opravy či výměny.
Mezi nejčastějšími zbytečnými úkony servisu se vyskytuje:
Výměna brzdové kapaliny Vypuštění a dolití nové chladící směsi Čištění olejového / palivového systému Výměna brzdových kotoučů a destiček dalece před jejich opotřebením Výměny stěračů Výměna baterie Dolívání oleje Výměny pneumatik, jejichž vzorek je ještě daleko před zákonným limitem Výměna pylového filtruNick Reid, šéf oddělení automobilových technologií v Green Flag, dodává, že přeplácení za práci v garážích bývá způsobeno častými změnami v procedurách MOT testů a nedostatkem sebevědomí a znalostí zákazníků při jednání se servisem. Motoristé se tak připravují o možnost získat nejlepší možné ceny.
Českých řidičů se naštěstí problémy s MOT týkat nemohou, přesto se vyplatí zamyslet nad tím, kolik vlastně za návštěvy v servisech platíte a zda úkony, které vám jsou nabízeny, váš vůz skutečně vyžaduje. Pokud například jezdíte na pravidelné servisní prohlídky jednou ročně, nebo po ujetí 15 000 kilometrů, zkuste se podívat do příručky / manuálu k vašemu vozu.
V kapitole servisních úkonů byste totiž měli najít tabulku, ve které jsou doporučené a předepsané úkony rozepsány podle pravidelných intervalů. Můžete se tak dozvědět, že místo výměny svíček má proběhnout jen jejich inspekce, atd.
Zatímco v dřívějších dobách měli řidiči znalosti o svých vozech a mnohdy si je dokázali opravit svépomocí, dnes se většina z motoristů plně vydává do rukou servisů, které mají nad jejich výdaji plnou moc. Neříkáme, že by snad čeští řidiči mohli být oškubávání stejně jako britští, avšak opatrnosti není nikdy nazbyt.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.