Říká se, že koupě automobilu je jednou z nejhorších investic, jakou může člověk udělat. Při koupi automobilu z druhé ruky hrozí riziko nákladných skrytých vad a při koupi automobilu nového můžete jen tiše sledovat, jak prudce klesá jeho hodnota. A to ani nemluvíme o provozních nákladech a servisu, kde se opět bavíme o nemalých částkách. Proč je ale údržba automobilu tak strašně nákladná? V Británii zřejmě našli jeden z podstatných důvodů.
Britský motoristický magazín Auto Express dnes přinesl zprávu o poněkud netradičním výzkumu, podle kterého utrácí britští řidiči každoročně cca 96.5 miliardy korun za servisní úkony, které ale vůbec nepotřebují. Jak je to možné? Abychom situaci vysvětlili, budeme se muset podívat na rozdíl mezi českou STK a britskou MOT. Pod oběma zkratkami se ukrývá podobný proces kontrol, jejich průběh a místo konání je však výrazně odlišné.
Pokud se vydáváte na českou stanici technické kontroly, musíte mít vůz vzorně připravený, neboť zde proběhne pouze jeho kontrola. Pokud vůz projde, máte vyhráno. Pokud neprojde, dostanete určitou lhůtu, abyste závady odstranili a pak se vrátili.
V Británii řidiči absolvují podobný proces, který však nese zkratku MOT. Neprovádí ho však odborné stanice, ale přes 20 000 servisních garáží po britských ostrovech. Řidič tak může nechat opravy na zaměstnancích těchto garáží, kteří vůz současně prohlédnou a nakonec mu vystaví potvrzení o úspěšném absolvování kontroly.
A právě tady se dostáváme k jádru problému. Podle průzkumu realizovaného organizací Green Flag totiž každý řidič utratí ročně v průměru 90 liber (2 500 Kč) za servis, který jeho automobil ale vlastně nepotřebuje. Ročně to pak představuje přeplatek cca 3.4 miliardy liber (cca 96.5 miliard korun) za mnohdy zbytečné servisní úkony, jako je výměna brzdové kapaliny, výměna nemrznoucí směsi nebo čistění palivového systému.
Zhruba 52 % britských řidičů například neví, na co všechno se MOT testy vztahují. Servisy tak mají možnost zneužít jejich nevědomosti. Výzkum společnosti Green Flag také poukázal, že 31 % dotázaných řidičů si myslí že nemá potřebné znalosti, aby mohli o ceně servisních úkonů s garážemi vyjednávat.
Čtyři z pěti mužů a devět z deseti žen navíc přiznává, že nevědí kolik by vlastně za servis vozů měli platit, přičemž 40 % z nich současně přiznává, že již v minulosti ceny za opravy vozu podcenili. Zcela nejzranitelnější skupinou se však ukazují být mladí řidiči ve věku 16 až 24 let, kteří postrádají jakékoliv znalosti o servisech a často si tak nechají vnutit další nákladné opravy či výměny.
Mezi nejčastějšími zbytečnými úkony servisu se vyskytuje:
Výměna brzdové kapaliny Vypuštění a dolití nové chladící směsi Čištění olejového / palivového systému Výměna brzdových kotoučů a destiček dalece před jejich opotřebením Výměny stěračů Výměna baterie Dolívání oleje Výměny pneumatik, jejichž vzorek je ještě daleko před zákonným limitem Výměna pylového filtruNick Reid, šéf oddělení automobilových technologií v Green Flag, dodává, že přeplácení za práci v garážích bývá způsobeno častými změnami v procedurách MOT testů a nedostatkem sebevědomí a znalostí zákazníků při jednání se servisem. Motoristé se tak připravují o možnost získat nejlepší možné ceny.
Českých řidičů se naštěstí problémy s MOT týkat nemohou, přesto se vyplatí zamyslet nad tím, kolik vlastně za návštěvy v servisech platíte a zda úkony, které vám jsou nabízeny, váš vůz skutečně vyžaduje. Pokud například jezdíte na pravidelné servisní prohlídky jednou ročně, nebo po ujetí 15 000 kilometrů, zkuste se podívat do příručky / manuálu k vašemu vozu.
V kapitole servisních úkonů byste totiž měli najít tabulku, ve které jsou doporučené a předepsané úkony rozepsány podle pravidelných intervalů. Můžete se tak dozvědět, že místo výměny svíček má proběhnout jen jejich inspekce, atd.
Zatímco v dřívějších dobách měli řidiči znalosti o svých vozech a mnohdy si je dokázali opravit svépomocí, dnes se většina z motoristů plně vydává do rukou servisů, které mají nad jejich výdaji plnou moc. Neříkáme, že by snad čeští řidiči mohli být oškubávání stejně jako britští, avšak opatrnosti není nikdy nazbyt.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.