Říká se, že koupě automobilu je jednou z nejhorších investic, jakou může člověk udělat. Při koupi automobilu z druhé ruky hrozí riziko nákladných skrytých vad a při koupi automobilu nového můžete jen tiše sledovat, jak prudce klesá jeho hodnota. A to ani nemluvíme o provozních nákladech a servisu, kde se opět bavíme o nemalých částkách. Proč je ale údržba automobilu tak strašně nákladná? V Británii zřejmě našli jeden z podstatných důvodů.
Britský motoristický magazín Auto Express dnes přinesl zprávu o poněkud netradičním výzkumu, podle kterého utrácí britští řidiči každoročně cca 96.5 miliardy korun za servisní úkony, které ale vůbec nepotřebují. Jak je to možné? Abychom situaci vysvětlili, budeme se muset podívat na rozdíl mezi českou STK a britskou MOT. Pod oběma zkratkami se ukrývá podobný proces kontrol, jejich průběh a místo konání je však výrazně odlišné.
Pokud se vydáváte na českou stanici technické kontroly, musíte mít vůz vzorně připravený, neboť zde proběhne pouze jeho kontrola. Pokud vůz projde, máte vyhráno. Pokud neprojde, dostanete určitou lhůtu, abyste závady odstranili a pak se vrátili.
V Británii řidiči absolvují podobný proces, který však nese zkratku MOT. Neprovádí ho však odborné stanice, ale přes 20 000 servisních garáží po britských ostrovech. Řidič tak může nechat opravy na zaměstnancích těchto garáží, kteří vůz současně prohlédnou a nakonec mu vystaví potvrzení o úspěšném absolvování kontroly.
A právě tady se dostáváme k jádru problému. Podle průzkumu realizovaného organizací Green Flag totiž každý řidič utratí ročně v průměru 90 liber (2 500 Kč) za servis, který jeho automobil ale vlastně nepotřebuje. Ročně to pak představuje přeplatek cca 3.4 miliardy liber (cca 96.5 miliard korun) za mnohdy zbytečné servisní úkony, jako je výměna brzdové kapaliny, výměna nemrznoucí směsi nebo čistění palivového systému.
Zhruba 52 % britských řidičů například neví, na co všechno se MOT testy vztahují. Servisy tak mají možnost zneužít jejich nevědomosti. Výzkum společnosti Green Flag také poukázal, že 31 % dotázaných řidičů si myslí že nemá potřebné znalosti, aby mohli o ceně servisních úkonů s garážemi vyjednávat.
Čtyři z pěti mužů a devět z deseti žen navíc přiznává, že nevědí kolik by vlastně za servis vozů měli platit, přičemž 40 % z nich současně přiznává, že již v minulosti ceny za opravy vozu podcenili. Zcela nejzranitelnější skupinou se však ukazují být mladí řidiči ve věku 16 až 24 let, kteří postrádají jakékoliv znalosti o servisech a často si tak nechají vnutit další nákladné opravy či výměny.
Mezi nejčastějšími zbytečnými úkony servisu se vyskytuje:
Výměna brzdové kapaliny Vypuštění a dolití nové chladící směsi Čištění olejového / palivového systému Výměna brzdových kotoučů a destiček dalece před jejich opotřebením Výměny stěračů Výměna baterie Dolívání oleje Výměny pneumatik, jejichž vzorek je ještě daleko před zákonným limitem Výměna pylového filtruNick Reid, šéf oddělení automobilových technologií v Green Flag, dodává, že přeplácení za práci v garážích bývá způsobeno častými změnami v procedurách MOT testů a nedostatkem sebevědomí a znalostí zákazníků při jednání se servisem. Motoristé se tak připravují o možnost získat nejlepší možné ceny.
Českých řidičů se naštěstí problémy s MOT týkat nemohou, přesto se vyplatí zamyslet nad tím, kolik vlastně za návštěvy v servisech platíte a zda úkony, které vám jsou nabízeny, váš vůz skutečně vyžaduje. Pokud například jezdíte na pravidelné servisní prohlídky jednou ročně, nebo po ujetí 15 000 kilometrů, zkuste se podívat do příručky / manuálu k vašemu vozu.
V kapitole servisních úkonů byste totiž měli najít tabulku, ve které jsou doporučené a předepsané úkony rozepsány podle pravidelných intervalů. Můžete se tak dozvědět, že místo výměny svíček má proběhnout jen jejich inspekce, atd.
Zatímco v dřívějších dobách měli řidiči znalosti o svých vozech a mnohdy si je dokázali opravit svépomocí, dnes se většina z motoristů plně vydává do rukou servisů, které mají nad jejich výdaji plnou moc. Neříkáme, že by snad čeští řidiči mohli být oškubávání stejně jako britští, avšak opatrnosti není nikdy nazbyt.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.