Řidiči každoročně vyhazují desítky miliardy korun z okna. Víte, za co v servisu platíte?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. srpna 2018 14:50
Sdílej:

Říká se, že koupě automobilu je jednou z nejhorších investic, jakou může člověk udělat. Při koupi automobilu z druhé ruky hrozí riziko nákladných skrytých vad a při koupi automobilu nového můžete jen tiše sledovat, jak prudce klesá jeho hodnota. A to ani nemluvíme o provozních nákladech a servisu, kde se opět bavíme o nemalých částkách. Proč je ale údržba automobilu tak strašně nákladná? V Británii zřejmě našli jeden z podstatných důvodů.

Britský motoristický magazín Auto Express dnes přinesl zprávu o poněkud netradičním výzkumu, podle kterého utrácí britští řidiči každoročně cca 96.5 miliardy korun za servisní úkony, které ale vůbec nepotřebují. Jak je to možné? Abychom situaci vysvětlili, budeme se muset podívat na rozdíl mezi českou STK a britskou MOT. Pod oběma zkratkami se ukrývá podobný proces kontrol, jejich průběh a místo konání je však výrazně odlišné.

Pokud se vydáváte na českou stanici technické kontroly, musíte mít vůz vzorně připravený, neboť zde proběhne pouze jeho kontrola. Pokud vůz projde, máte vyhráno. Pokud neprojde, dostanete určitou lhůtu, abyste závady odstranili a pak se vrátili.

V Británii řidiči absolvují podobný proces, který však nese zkratku MOT. Neprovádí ho však odborné stanice, ale přes 20 000 servisních garáží po britských ostrovech. Řidič tak může nechat opravy na zaměstnancích těchto garáží, kteří vůz současně prohlédnou a nakonec mu vystaví potvrzení o úspěšném absolvování kontroly.

A právě tady se dostáváme k jádru problému. Podle průzkumu realizovaného organizací Green Flag totiž každý řidič utratí ročně v průměru 90 liber (2 500 Kč) za servis, který jeho automobil ale vlastně nepotřebuje. Ročně to pak představuje přeplatek cca 3.4 miliardy liber (cca 96.5 miliard korun) za mnohdy zbytečné servisní úkony, jako je výměna brzdové kapaliny, výměna nemrznoucí směsi nebo čistění palivového systému.

Zhruba 52 % britských řidičů například neví, na co všechno se MOT testy vztahují. Servisy tak mají možnost zneužít jejich nevědomosti. Výzkum společnosti Green Flag také poukázal, že 31 % dotázaných řidičů si myslí že nemá potřebné znalosti, aby mohli o ceně servisních úkonů s garážemi vyjednávat.

Čtyři z pěti mužů a devět z deseti žen navíc přiznává, že nevědí kolik by vlastně za servis vozů měli platit, přičemž 40 % z nich současně přiznává, že již v minulosti ceny za opravy vozu podcenili. Zcela nejzranitelnější skupinou se však ukazují být mladí řidiči ve věku 16 až 24 let, kteří postrádají jakékoliv znalosti o servisech a často si tak nechají vnutit další nákladné opravy či výměny.

Mezi nejčastějšími zbytečnými úkony servisu se vyskytuje:

Výměna brzdové kapaliny Vypuštění a dolití nové chladící směsi Čištění olejového / palivového systému Výměna brzdových kotoučů a destiček dalece před jejich opotřebením Výměny stěračů Výměna baterie Dolívání oleje Výměny pneumatik, jejichž vzorek je ještě daleko před zákonným limitem Výměna pylového filtru

Nick Reid, šéf oddělení automobilových technologií v Green Flag, dodává, že přeplácení za práci v garážích bývá způsobeno častými změnami v procedurách MOT testů a nedostatkem sebevědomí a znalostí zákazníků při jednání se servisem. Motoristé se tak připravují o možnost získat nejlepší možné ceny.

Českých řidičů se naštěstí problémy s MOT týkat nemohou, přesto se vyplatí zamyslet nad tím, kolik vlastně za návštěvy v servisech platíte a zda úkony, které vám jsou nabízeny, váš vůz skutečně vyžaduje. Pokud například jezdíte na pravidelné servisní prohlídky jednou ročně, nebo po ujetí 15 000 kilometrů, zkuste se podívat do příručky / manuálu k vašemu vozu.

V kapitole servisních úkonů byste totiž měli najít tabulku, ve které jsou doporučené a předepsané úkony rozepsány podle pravidelných intervalů. Můžete se tak dozvědět, že místo výměny svíček má proběhnout jen jejich inspekce, atd.

Zatímco v dřívějších dobách měli řidiči znalosti o svých vozech a mnohdy si je dokázali opravit svépomocí, dnes se většina z motoristů plně vydává do rukou servisů, které mají nad jejich výdaji plnou moc. Neříkáme, že by snad čeští řidiči mohli být oškubávání stejně jako britští, avšak opatrnosti není nikdy nazbyt. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?