Toyota Boshoku Corp. vytvořila svítící tkaninu určenou do automobilových interiérů. Látka je utkaná z optického vlákna, které emituje světlo libovolné zvolené barvy. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Zdrojem světla v nově vytvořené textilii jsou maličké LED diody základních barev – červené, zelené a modré (RGB). Díky tomu lze barvu světla měnit, jak se pasažérům zlíbí. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Materiál lze využít jako povrchovou vrstvu na vnitřní straně dveří nebo stropu. Toyota Boshoku se domnívá, že se dokonale hodí pro automobily prémiové třídy – vozy Lexusu a nejvyšší evropské modely Toyoty. Firma plánuje začít s masovou výrobou nového řešení v roce 2020.
Jak technologie funguje
Optické vlákno posílá světlo trubičkou ze skla nebo plastu tenkou jako vlákno. Světlo je emitováno díky odrazu. Příliš velká zakřivení by ztížila šíření světla a záření by bylo nestabilní. “Použili jsme vlastní inovativní technologii tkaní na osnově z optických vláken tak, abychom předešli jejich nadměrnému ohýbání,” shrnuje Toyota Boshoku.
Toyota Boshoku vypracovala speciální tkalcovský stav určený k výrobě LED tkaniny, který natahuje optická vlákna a splétá je s nitěmi takovým způsobem, aby se vlákna co nejméně ohýbala. Nyní firma usiluje o snížení nákladů na výrobu zvýšením efektivity inovativních tkalcovských stavů.
Návrat ke kořenům firmy Toyota
Vynález Toyota Boshoku navazuje na činnost Toyoty, která stála u jejího zrodu před téměř sto lety. Roku 1924 Sakichi Toyoda vynalezl automatický stav Toyoda Model G, díky němuž si mohl založit vlastní podnik. Stroj se automaticky zastavoval, jakmile vyvstal jakýkoli problém – tato myšlenka se stala jedním ze základů Výrobního systému Toyota, jemuž japonská značka vděčí za svůj úspěch. Prodej patentu na automatický tkalcovský stav britské firmě poskytl Toyodovi počáteční kapitál pro podnik vyrábějící automobily.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?