Toyota Boshoku Corp. vytvořila svítící tkaninu určenou do automobilových interiérů. Látka je utkaná z optického vlákna, které emituje světlo libovolné zvolené barvy. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Zdrojem světla v nově vytvořené textilii jsou maličké LED diody základních barev – červené, zelené a modré (RGB). Díky tomu lze barvu světla měnit, jak se pasažérům zlíbí. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Materiál lze využít jako povrchovou vrstvu na vnitřní straně dveří nebo stropu. Toyota Boshoku se domnívá, že se dokonale hodí pro automobily prémiové třídy – vozy Lexusu a nejvyšší evropské modely Toyoty. Firma plánuje začít s masovou výrobou nového řešení v roce 2020.
Jak technologie funguje
Optické vlákno posílá světlo trubičkou ze skla nebo plastu tenkou jako vlákno. Světlo je emitováno díky odrazu. Příliš velká zakřivení by ztížila šíření světla a záření by bylo nestabilní. “Použili jsme vlastní inovativní technologii tkaní na osnově z optických vláken tak, abychom předešli jejich nadměrnému ohýbání,” shrnuje Toyota Boshoku.
Toyota Boshoku vypracovala speciální tkalcovský stav určený k výrobě LED tkaniny, který natahuje optická vlákna a splétá je s nitěmi takovým způsobem, aby se vlákna co nejméně ohýbala. Nyní firma usiluje o snížení nákladů na výrobu zvýšením efektivity inovativních tkalcovských stavů.
Návrat ke kořenům firmy Toyota
Vynález Toyota Boshoku navazuje na činnost Toyoty, která stála u jejího zrodu před téměř sto lety. Roku 1924 Sakichi Toyoda vynalezl automatický stav Toyoda Model G, díky němuž si mohl založit vlastní podnik. Stroj se automaticky zastavoval, jakmile vyvstal jakýkoli problém – tato myšlenka se stala jedním ze základů Výrobního systému Toyota, jemuž japonská značka vděčí za svůj úspěch. Prodej patentu na automatický tkalcovský stav britské firmě poskytl Toyodovi počáteční kapitál pro podnik vyrábějící automobily.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.