Toyota Boshoku Corp. vytvořila svítící tkaninu určenou do automobilových interiérů. Látka je utkaná z optického vlákna, které emituje světlo libovolné zvolené barvy. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Zdrojem světla v nově vytvořené textilii jsou maličké LED diody základních barev – červené, zelené a modré (RGB). Díky tomu lze barvu světla měnit, jak se pasažérům zlíbí. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Materiál lze využít jako povrchovou vrstvu na vnitřní straně dveří nebo stropu. Toyota Boshoku se domnívá, že se dokonale hodí pro automobily prémiové třídy – vozy Lexusu a nejvyšší evropské modely Toyoty. Firma plánuje začít s masovou výrobou nového řešení v roce 2020.
Jak technologie funguje
Optické vlákno posílá světlo trubičkou ze skla nebo plastu tenkou jako vlákno. Světlo je emitováno díky odrazu. Příliš velká zakřivení by ztížila šíření světla a záření by bylo nestabilní. “Použili jsme vlastní inovativní technologii tkaní na osnově z optických vláken tak, abychom předešli jejich nadměrnému ohýbání,” shrnuje Toyota Boshoku.
Toyota Boshoku vypracovala speciální tkalcovský stav určený k výrobě LED tkaniny, který natahuje optická vlákna a splétá je s nitěmi takovým způsobem, aby se vlákna co nejméně ohýbala. Nyní firma usiluje o snížení nákladů na výrobu zvýšením efektivity inovativních tkalcovských stavů.
Návrat ke kořenům firmy Toyota
Vynález Toyota Boshoku navazuje na činnost Toyoty, která stála u jejího zrodu před téměř sto lety. Roku 1924 Sakichi Toyoda vynalezl automatický stav Toyoda Model G, díky němuž si mohl založit vlastní podnik. Stroj se automaticky zastavoval, jakmile vyvstal jakýkoli problém – tato myšlenka se stala jedním ze základů Výrobního systému Toyota, jemuž japonská značka vděčí za svůj úspěch. Prodej patentu na automatický tkalcovský stav britské firmě poskytl Toyodovi počáteční kapitál pro podnik vyrábějící automobily.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?