Toyota Boshoku Corp. vytvořila svítící tkaninu určenou do automobilových interiérů. Látka je utkaná z optického vlákna, které emituje světlo libovolné zvolené barvy. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Zdrojem světla v nově vytvořené textilii jsou maličké LED diody základních barev – červené, zelené a modré (RGB). Díky tomu lze barvu světla měnit, jak se pasažérům zlíbí. Toto řešení může mít i praktické využití, kupříkladu červená barva podhledu může signalizovat nebezpečí nebo havarijní situace.
Materiál lze využít jako povrchovou vrstvu na vnitřní straně dveří nebo stropu. Toyota Boshoku se domnívá, že se dokonale hodí pro automobily prémiové třídy – vozy Lexusu a nejvyšší evropské modely Toyoty. Firma plánuje začít s masovou výrobou nového řešení v roce 2020.
Jak technologie funguje
Optické vlákno posílá světlo trubičkou ze skla nebo plastu tenkou jako vlákno. Světlo je emitováno díky odrazu. Příliš velká zakřivení by ztížila šíření světla a záření by bylo nestabilní. “Použili jsme vlastní inovativní technologii tkaní na osnově z optických vláken tak, abychom předešli jejich nadměrnému ohýbání,” shrnuje Toyota Boshoku.
Toyota Boshoku vypracovala speciální tkalcovský stav určený k výrobě LED tkaniny, který natahuje optická vlákna a splétá je s nitěmi takovým způsobem, aby se vlákna co nejméně ohýbala. Nyní firma usiluje o snížení nákladů na výrobu zvýšením efektivity inovativních tkalcovských stavů.
Návrat ke kořenům firmy Toyota
Vynález Toyota Boshoku navazuje na činnost Toyoty, která stála u jejího zrodu před téměř sto lety. Roku 1924 Sakichi Toyoda vynalezl automatický stav Toyoda Model G, díky němuž si mohl založit vlastní podnik. Stroj se automaticky zastavoval, jakmile vyvstal jakýkoli problém – tato myšlenka se stala jedním ze základů Výrobního systému Toyota, jemuž japonská značka vděčí za svůj úspěch. Prodej patentu na automatický tkalcovský stav britské firmě poskytl Toyodovi počáteční kapitál pro podnik vyrábějící automobily.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.