Který automobil je v Evropě nejoblíbenější? Tato tradiční otázka se objevuje poměrně často a jednoduchou odpověď nám může poskytnout náhled do tabulek prodejnosti. Ty tentokrát připravila analytická společnost JATO Dynamics a my už na začátek můžeme prozradit, že na prvním místě se umístily hned dvě velmi blízké značky, které tak doslova svádějí bratrovražedný souboj.
Pokud se podíváme na české silnice, není o preferencích českých řidičů pochyb. Jak to ale vypadá v zahraničí? Stále si zde Škoda drží tak dobré postavení jako v minulých měsících, nebo už ji někdo šlape na paty? Pojďme se společně podívat na statistiky společnosti Jato Dynamics, na které v koncem června upozornil web AutoCar.
Rakousko: Volkswagen Golf
V Rakousku bychom jen stěží hledali nějakou velkou domácí automobilku a tak není divu, že si první místo připsal s 5 302 prodanými kusy Volkswagen Golf. Automobilka Volkswagen zde patří vůbec k oblíbeným, neboť na druhém místě se umístil model Polo a na třetím Tiguan.
Belgie: Volkswagen Golf
Obyvatelé státu mezi Francií a Německem také propadli Volkswagenu Golf, na druhém místě se však objevil francouzský Renault Clio. Třetí příčku si pak přivlastnilo korejské SUV Hyundai Tucson.
Chorvatsko: Renault Clio
A zatímco v Belgii skončilo Clio druhé, v Chorvatsku obsadilo první příčku. Na druhé pak skončila mladoboleslavská Škoda Octavia a třetí pozice připadla Opelu Astra.
Česká republika: Škoda Octavia
Stačí jen letmý pohled na silnice a nikdo se nebude divit, že nejprodávanějšími vozy jsou v Česku Škodovky. Na prvním místě Octavia, na druhém Fabia a na třetím Rapid.
Dánsko: Peugeot 208
Automobilka Peugeot dosáhla v tomto roce na prodejní špičku zatím jen v jedné zemi a tou je Dánsko. S velkým rozdílem se pak za modelem 208 umístil Nissan Qashqai a na třetím místě je Volkswagen Golf.
Estonsko: Škoda Octavia
Dokonce i v Estonsku podlehli kouzlu mladoboleslavské Octavie, která nabízí skvělý poměr prostoru a ceny. A na prostor budou v Estonsku zřejmě citliví, neboť na druhém místě se umístila Toyota RAV4 a na třetím Toyota Avensis.
Finsko: Škoda Octavia
Úspěchy slaví mladoboleslavský bestseller dokonce i ve Finsku. Na paty však Octavii šlape Nissan Qashqai, za kterým se na třetím místě umístily Toyota Yaris.
Francie: Renault Clio
Francie může nabídnout hned několik domácích značek a podle toho vypadá i statistika prodejnosti. Na prvním místě Renault Clio, který sesadil z trůnu sesadil Peugeot 208. Na třetím místě pak skončil další malý francouzský hatchback, tentokrát Citroen C3.
Německo: Volkswagen Golf
Volkswagen si v tomto roce vzal zpátky všechny tři pozice v hodnocení prodejnosti. Na prvním místě skončil Golf, na druhém Passat a třetí po těsném souboji uhájil Tiguan, na který se dotahoval Ford Focus.
Řecko: Toyota Yaris
Podle prodejnosti se zdá, že v Řecku milují malá auta. Na prvním místě se totiž udržela Toyota Yaris, na druhém místě bychom našli Peugeot 208 a třetí místo si drží Fiat Panda.
Maďarsko: Suzuki Vitara
Maďarsko je evropským domovem Suzuki a podle toho to zde také vypadá. Na prvním místě se drží Suzuki Vitara, druhou příčku s velkým odstupem drží Škoda Octavia a na třetím místě bychom našli crossover Suzuki SX4 S-Cross.
Irsko: Nissan Qashqai
Irsko bylo několik let zemí zaslíbenou pro Hyundai a model Tucson, ten ovšem z prvního místa sesadil velice zdařilý Nissan Qashqai, který ho odsunul na místo druhé. Na třetí pozici pak skončil Volkswagen Golf.
Itálie: Fiat Panda
Na italském automobilovém trhu opět zavládl nacionalismus a první tře místa připadla značce Fiat. První pozici uhájila Panda, druhou Fiat 500 a třetí stylový crossover 500X. Celkově pak an italském trhu podle AutoCaru panuje v poměru 60:40 italsko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles.
Lotyšsko: Volkswagen Golf
Zdejší vítězství si připisuje Volkswagen Golf, který na druhé místo odsunul bestseller minulého roku, Nissan Qashqai. Na třetím místě pak skončil další zástupce Volkswagenu, model Passat.
Litva: Fiat 500
Špatně si automobilka Fiat nevede ani v Litvě, kde obsadila první dvě pozice. Na prvním místě skončil Fiat 500, druhé obsadil crossover 500X a třetí místo obsadil bestseller minulého roku, Škoda Octavia.
Lucembursko: Volkswagen Golf
Další stát na pomezí Francie a Německa a další střet dvou automobilových velmocí, ze kterého odchází vítězně Volkswagen. Na druhém místě se umístilo SUV Tiguan a na třetím místě Renault Clio, který předběhl Audi A3.
Nizozemí: Volkswagen Polo
V Nizozemí proběhla stran prodejnosti a Renault Clio nahradil na prvním místě Volkswagen Polo. Na druhém místě se pak umístil Ford Fiesta a třetí místo připadlo vozu Kia Picanto.
Norsko: Nissan Leaf
Norové jsou obrovskými milovníky elektromobilů, takže jistě nikoho nepřekvapí, že se na prvním místě objevil Nissan Leaf. Ne druhém místě skončil Volkswagen Golf, šampion minulého roku, a třetí místo obsadilo elektrické BMW i3.
Polsko: Škoda Octavia
V sousedním Polsku obsadila mladoboleslavská Škoda hned dvě první pozice, a to s modely Octavia a Fabia. Na třetí místo se pak s výrazným rozdílem dostal Opel Astra.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci evidentně milují menší ale hlavně francouzské automobily. Jak jinak si vysvětlit, že na prvním místě skončilo Clio a na druhém Peugeot 208? Na třetí pozici se pak umístil konečně nepatrně větší Renault Captur.
Rumunsko: Dacia Logan
Svůj domácí trh ovládá Dacia s přehledem, poslední místo se jí ale přesto nepodařilo uhlídat před mladoboleslavskými. Na první místě se umístil Logan, na druhém Duster a ze třetího místa vyštípala Sandero Škoda Octavia.
Slovensko: Škoda Fabia
Po desítkách let ve společném státě se snad ani nedal očekávat jiný výsledek. Oproti Česku je jedinou změnou vítězství Škody Fabie, která si vyměnila pozici s Octavií. Na třetím místě se stále drží Rapid.
Slovinsko: Renault Clio
Jelikož se faceliftovaný Renault Clio na Slovinsku přímo vyrábí, nelze se divit jeho vítězství. Na druhé pozici se udržel Volkswagen Golf a třetí místo si drží Volkswagen Polo
Španělsko: Seat Leon
Vítězství Seatu v domovském Španělsku jistě nikoho nepřekvapí. Dokonce i druhé místo připadlo domácí automobilce a jejímu modelu Ibiza. Na třetím místě se však možná poněkud překvapivě usídlila Dacia Sandero.
Švédsko: Volvo S90/V90
Stejně jako na většina míst s domácí automobilkou si prví prodejní pozici ve Švédsku udržuje Volvo s modely S90 a V90. Na druhém místě je XC60 a těsně za ním se drží Volkswagen Golf, který byl ještě před dvěma lety na samé špičce.
Švýcarsko: Škoda Octavia
Pro někoho to možná bude překvapením, ale dokonce i Švýcaři umí docenit kvality mladoboleslavské Octavie, která si drží první místo. Další dvě příčky už si ale drží Volkswagen a to s modely Golf a Tiguan.
Velká Británie: Ford Fiesta
Láska Britů k vozům Ford Fiesta není žádným tajemstvím, poněkud překvapením je však fakt, že se do první trojice nedostal žádný z vozů Škoda, které zde jinak také patří k populárním. Místo toho drží druhé místo Volkswagen Golf a třetí pozice připadá Nissanu Qashqai.
Jak je tedy ze statistik patrné, onen bratrovražedný souboj spolu svádí Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Tento souboj bude zajímavé sledovat a rozhodně jsme zvědaví, kam se celá situace vyvine na konci roku a kdo se nakonec stane evropským šampionem.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?