Který automobil je v Evropě nejoblíbenější? Tato tradiční otázka se objevuje poměrně často a jednoduchou odpověď nám může poskytnout náhled do tabulek prodejnosti. Ty tentokrát připravila analytická společnost JATO Dynamics a my už na začátek můžeme prozradit, že na prvním místě se umístily hned dvě velmi blízké značky, které tak doslova svádějí bratrovražedný souboj.
Pokud se podíváme na české silnice, není o preferencích českých řidičů pochyb. Jak to ale vypadá v zahraničí? Stále si zde Škoda drží tak dobré postavení jako v minulých měsících, nebo už ji někdo šlape na paty? Pojďme se společně podívat na statistiky společnosti Jato Dynamics, na které v koncem června upozornil web AutoCar.
Rakousko: Volkswagen Golf
V Rakousku bychom jen stěží hledali nějakou velkou domácí automobilku a tak není divu, že si první místo připsal s 5 302 prodanými kusy Volkswagen Golf. Automobilka Volkswagen zde patří vůbec k oblíbeným, neboť na druhém místě se umístil model Polo a na třetím Tiguan.
Belgie: Volkswagen Golf
Obyvatelé státu mezi Francií a Německem také propadli Volkswagenu Golf, na druhém místě se však objevil francouzský Renault Clio. Třetí příčku si pak přivlastnilo korejské SUV Hyundai Tucson.
Chorvatsko: Renault Clio
A zatímco v Belgii skončilo Clio druhé, v Chorvatsku obsadilo první příčku. Na druhé pak skončila mladoboleslavská Škoda Octavia a třetí pozice připadla Opelu Astra.
Česká republika: Škoda Octavia
Stačí jen letmý pohled na silnice a nikdo se nebude divit, že nejprodávanějšími vozy jsou v Česku Škodovky. Na prvním místě Octavia, na druhém Fabia a na třetím Rapid.
Dánsko: Peugeot 208
Automobilka Peugeot dosáhla v tomto roce na prodejní špičku zatím jen v jedné zemi a tou je Dánsko. S velkým rozdílem se pak za modelem 208 umístil Nissan Qashqai a na třetím místě je Volkswagen Golf.
Estonsko: Škoda Octavia
Dokonce i v Estonsku podlehli kouzlu mladoboleslavské Octavie, která nabízí skvělý poměr prostoru a ceny. A na prostor budou v Estonsku zřejmě citliví, neboť na druhém místě se umístila Toyota RAV4 a na třetím Toyota Avensis.
Finsko: Škoda Octavia
Úspěchy slaví mladoboleslavský bestseller dokonce i ve Finsku. Na paty však Octavii šlape Nissan Qashqai, za kterým se na třetím místě umístily Toyota Yaris.
Francie: Renault Clio
Francie může nabídnout hned několik domácích značek a podle toho vypadá i statistika prodejnosti. Na prvním místě Renault Clio, který sesadil z trůnu sesadil Peugeot 208. Na třetím místě pak skončil další malý francouzský hatchback, tentokrát Citroen C3.
Německo: Volkswagen Golf
Volkswagen si v tomto roce vzal zpátky všechny tři pozice v hodnocení prodejnosti. Na prvním místě skončil Golf, na druhém Passat a třetí po těsném souboji uhájil Tiguan, na který se dotahoval Ford Focus.
Řecko: Toyota Yaris
Podle prodejnosti se zdá, že v Řecku milují malá auta. Na prvním místě se totiž udržela Toyota Yaris, na druhém místě bychom našli Peugeot 208 a třetí místo si drží Fiat Panda.
Maďarsko: Suzuki Vitara
Maďarsko je evropským domovem Suzuki a podle toho to zde také vypadá. Na prvním místě se drží Suzuki Vitara, druhou příčku s velkým odstupem drží Škoda Octavia a na třetím místě bychom našli crossover Suzuki SX4 S-Cross.
Irsko: Nissan Qashqai
Irsko bylo několik let zemí zaslíbenou pro Hyundai a model Tucson, ten ovšem z prvního místa sesadil velice zdařilý Nissan Qashqai, který ho odsunul na místo druhé. Na třetí pozici pak skončil Volkswagen Golf.
Itálie: Fiat Panda
Na italském automobilovém trhu opět zavládl nacionalismus a první tře místa připadla značce Fiat. První pozici uhájila Panda, druhou Fiat 500 a třetí stylový crossover 500X. Celkově pak an italském trhu podle AutoCaru panuje v poměru 60:40 italsko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles.
Lotyšsko: Volkswagen Golf
Zdejší vítězství si připisuje Volkswagen Golf, který na druhé místo odsunul bestseller minulého roku, Nissan Qashqai. Na třetím místě pak skončil další zástupce Volkswagenu, model Passat.
Litva: Fiat 500
Špatně si automobilka Fiat nevede ani v Litvě, kde obsadila první dvě pozice. Na prvním místě skončil Fiat 500, druhé obsadil crossover 500X a třetí místo obsadil bestseller minulého roku, Škoda Octavia.
Lucembursko: Volkswagen Golf
Další stát na pomezí Francie a Německa a další střet dvou automobilových velmocí, ze kterého odchází vítězně Volkswagen. Na druhém místě se umístilo SUV Tiguan a na třetím místě Renault Clio, který předběhl Audi A3.
Nizozemí: Volkswagen Polo
V Nizozemí proběhla stran prodejnosti a Renault Clio nahradil na prvním místě Volkswagen Polo. Na druhém místě se pak umístil Ford Fiesta a třetí místo připadlo vozu Kia Picanto.
Norsko: Nissan Leaf
Norové jsou obrovskými milovníky elektromobilů, takže jistě nikoho nepřekvapí, že se na prvním místě objevil Nissan Leaf. Ne druhém místě skončil Volkswagen Golf, šampion minulého roku, a třetí místo obsadilo elektrické BMW i3.
Polsko: Škoda Octavia
V sousedním Polsku obsadila mladoboleslavská Škoda hned dvě první pozice, a to s modely Octavia a Fabia. Na třetí místo se pak s výrazným rozdílem dostal Opel Astra.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci evidentně milují menší ale hlavně francouzské automobily. Jak jinak si vysvětlit, že na prvním místě skončilo Clio a na druhém Peugeot 208? Na třetí pozici se pak umístil konečně nepatrně větší Renault Captur.
Rumunsko: Dacia Logan
Svůj domácí trh ovládá Dacia s přehledem, poslední místo se jí ale přesto nepodařilo uhlídat před mladoboleslavskými. Na první místě se umístil Logan, na druhém Duster a ze třetího místa vyštípala Sandero Škoda Octavia.
Slovensko: Škoda Fabia
Po desítkách let ve společném státě se snad ani nedal očekávat jiný výsledek. Oproti Česku je jedinou změnou vítězství Škody Fabie, která si vyměnila pozici s Octavií. Na třetím místě se stále drží Rapid.
Slovinsko: Renault Clio
Jelikož se faceliftovaný Renault Clio na Slovinsku přímo vyrábí, nelze se divit jeho vítězství. Na druhé pozici se udržel Volkswagen Golf a třetí místo si drží Volkswagen Polo
Španělsko: Seat Leon
Vítězství Seatu v domovském Španělsku jistě nikoho nepřekvapí. Dokonce i druhé místo připadlo domácí automobilce a jejímu modelu Ibiza. Na třetím místě se však možná poněkud překvapivě usídlila Dacia Sandero.
Švédsko: Volvo S90/V90
Stejně jako na většina míst s domácí automobilkou si prví prodejní pozici ve Švédsku udržuje Volvo s modely S90 a V90. Na druhém místě je XC60 a těsně za ním se drží Volkswagen Golf, který byl ještě před dvěma lety na samé špičce.
Švýcarsko: Škoda Octavia
Pro někoho to možná bude překvapením, ale dokonce i Švýcaři umí docenit kvality mladoboleslavské Octavie, která si drží první místo. Další dvě příčky už si ale drží Volkswagen a to s modely Golf a Tiguan.
Velká Británie: Ford Fiesta
Láska Britů k vozům Ford Fiesta není žádným tajemstvím, poněkud překvapením je však fakt, že se do první trojice nedostal žádný z vozů Škoda, které zde jinak také patří k populárním. Místo toho drží druhé místo Volkswagen Golf a třetí pozice připadá Nissanu Qashqai.
Jak je tedy ze statistik patrné, onen bratrovražedný souboj spolu svádí Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Tento souboj bude zajímavé sledovat a rozhodně jsme zvědaví, kam se celá situace vyvine na konci roku a kdo se nakonec stane evropským šampionem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.