Který automobil je v Evropě nejoblíbenější? Tato tradiční otázka se objevuje poměrně často a jednoduchou odpověď nám může poskytnout náhled do tabulek prodejnosti. Ty tentokrát připravila analytická společnost JATO Dynamics a my už na začátek můžeme prozradit, že na prvním místě se umístily hned dvě velmi blízké značky, které tak doslova svádějí bratrovražedný souboj.
Pokud se podíváme na české silnice, není o preferencích českých řidičů pochyb. Jak to ale vypadá v zahraničí? Stále si zde Škoda drží tak dobré postavení jako v minulých měsících, nebo už ji někdo šlape na paty? Pojďme se společně podívat na statistiky společnosti Jato Dynamics, na které v koncem června upozornil web AutoCar.
Rakousko: Volkswagen Golf
V Rakousku bychom jen stěží hledali nějakou velkou domácí automobilku a tak není divu, že si první místo připsal s 5 302 prodanými kusy Volkswagen Golf. Automobilka Volkswagen zde patří vůbec k oblíbeným, neboť na druhém místě se umístil model Polo a na třetím Tiguan.
Belgie: Volkswagen Golf
Obyvatelé státu mezi Francií a Německem také propadli Volkswagenu Golf, na druhém místě se však objevil francouzský Renault Clio. Třetí příčku si pak přivlastnilo korejské SUV Hyundai Tucson.
Chorvatsko: Renault Clio
A zatímco v Belgii skončilo Clio druhé, v Chorvatsku obsadilo první příčku. Na druhé pak skončila mladoboleslavská Škoda Octavia a třetí pozice připadla Opelu Astra.
Česká republika: Škoda Octavia
Stačí jen letmý pohled na silnice a nikdo se nebude divit, že nejprodávanějšími vozy jsou v Česku Škodovky. Na prvním místě Octavia, na druhém Fabia a na třetím Rapid.
Dánsko: Peugeot 208
Automobilka Peugeot dosáhla v tomto roce na prodejní špičku zatím jen v jedné zemi a tou je Dánsko. S velkým rozdílem se pak za modelem 208 umístil Nissan Qashqai a na třetím místě je Volkswagen Golf.
Estonsko: Škoda Octavia
Dokonce i v Estonsku podlehli kouzlu mladoboleslavské Octavie, která nabízí skvělý poměr prostoru a ceny. A na prostor budou v Estonsku zřejmě citliví, neboť na druhém místě se umístila Toyota RAV4 a na třetím Toyota Avensis.
Finsko: Škoda Octavia
Úspěchy slaví mladoboleslavský bestseller dokonce i ve Finsku. Na paty však Octavii šlape Nissan Qashqai, za kterým se na třetím místě umístily Toyota Yaris.
Francie: Renault Clio
Francie může nabídnout hned několik domácích značek a podle toho vypadá i statistika prodejnosti. Na prvním místě Renault Clio, který sesadil z trůnu sesadil Peugeot 208. Na třetím místě pak skončil další malý francouzský hatchback, tentokrát Citroen C3.
Německo: Volkswagen Golf
Volkswagen si v tomto roce vzal zpátky všechny tři pozice v hodnocení prodejnosti. Na prvním místě skončil Golf, na druhém Passat a třetí po těsném souboji uhájil Tiguan, na který se dotahoval Ford Focus.
Řecko: Toyota Yaris
Podle prodejnosti se zdá, že v Řecku milují malá auta. Na prvním místě se totiž udržela Toyota Yaris, na druhém místě bychom našli Peugeot 208 a třetí místo si drží Fiat Panda.
Maďarsko: Suzuki Vitara
Maďarsko je evropským domovem Suzuki a podle toho to zde také vypadá. Na prvním místě se drží Suzuki Vitara, druhou příčku s velkým odstupem drží Škoda Octavia a na třetím místě bychom našli crossover Suzuki SX4 S-Cross.
Irsko: Nissan Qashqai
Irsko bylo několik let zemí zaslíbenou pro Hyundai a model Tucson, ten ovšem z prvního místa sesadil velice zdařilý Nissan Qashqai, který ho odsunul na místo druhé. Na třetí pozici pak skončil Volkswagen Golf.
Itálie: Fiat Panda
Na italském automobilovém trhu opět zavládl nacionalismus a první tře místa připadla značce Fiat. První pozici uhájila Panda, druhou Fiat 500 a třetí stylový crossover 500X. Celkově pak an italském trhu podle AutoCaru panuje v poměru 60:40 italsko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles.
Lotyšsko: Volkswagen Golf
Zdejší vítězství si připisuje Volkswagen Golf, který na druhé místo odsunul bestseller minulého roku, Nissan Qashqai. Na třetím místě pak skončil další zástupce Volkswagenu, model Passat.
Litva: Fiat 500
Špatně si automobilka Fiat nevede ani v Litvě, kde obsadila první dvě pozice. Na prvním místě skončil Fiat 500, druhé obsadil crossover 500X a třetí místo obsadil bestseller minulého roku, Škoda Octavia.
Lucembursko: Volkswagen Golf
Další stát na pomezí Francie a Německa a další střet dvou automobilových velmocí, ze kterého odchází vítězně Volkswagen. Na druhém místě se umístilo SUV Tiguan a na třetím místě Renault Clio, který předběhl Audi A3.
Nizozemí: Volkswagen Polo
V Nizozemí proběhla stran prodejnosti a Renault Clio nahradil na prvním místě Volkswagen Polo. Na druhém místě se pak umístil Ford Fiesta a třetí místo připadlo vozu Kia Picanto.
Norsko: Nissan Leaf
Norové jsou obrovskými milovníky elektromobilů, takže jistě nikoho nepřekvapí, že se na prvním místě objevil Nissan Leaf. Ne druhém místě skončil Volkswagen Golf, šampion minulého roku, a třetí místo obsadilo elektrické BMW i3.
Polsko: Škoda Octavia
V sousedním Polsku obsadila mladoboleslavská Škoda hned dvě první pozice, a to s modely Octavia a Fabia. Na třetí místo se pak s výrazným rozdílem dostal Opel Astra.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci evidentně milují menší ale hlavně francouzské automobily. Jak jinak si vysvětlit, že na prvním místě skončilo Clio a na druhém Peugeot 208? Na třetí pozici se pak umístil konečně nepatrně větší Renault Captur.
Rumunsko: Dacia Logan
Svůj domácí trh ovládá Dacia s přehledem, poslední místo se jí ale přesto nepodařilo uhlídat před mladoboleslavskými. Na první místě se umístil Logan, na druhém Duster a ze třetího místa vyštípala Sandero Škoda Octavia.
Slovensko: Škoda Fabia
Po desítkách let ve společném státě se snad ani nedal očekávat jiný výsledek. Oproti Česku je jedinou změnou vítězství Škody Fabie, která si vyměnila pozici s Octavií. Na třetím místě se stále drží Rapid.
Slovinsko: Renault Clio
Jelikož se faceliftovaný Renault Clio na Slovinsku přímo vyrábí, nelze se divit jeho vítězství. Na druhé pozici se udržel Volkswagen Golf a třetí místo si drží Volkswagen Polo
Španělsko: Seat Leon
Vítězství Seatu v domovském Španělsku jistě nikoho nepřekvapí. Dokonce i druhé místo připadlo domácí automobilce a jejímu modelu Ibiza. Na třetím místě se však možná poněkud překvapivě usídlila Dacia Sandero.
Švédsko: Volvo S90/V90
Stejně jako na většina míst s domácí automobilkou si prví prodejní pozici ve Švédsku udržuje Volvo s modely S90 a V90. Na druhém místě je XC60 a těsně za ním se drží Volkswagen Golf, který byl ještě před dvěma lety na samé špičce.
Švýcarsko: Škoda Octavia
Pro někoho to možná bude překvapením, ale dokonce i Švýcaři umí docenit kvality mladoboleslavské Octavie, která si drží první místo. Další dvě příčky už si ale drží Volkswagen a to s modely Golf a Tiguan.
Velká Británie: Ford Fiesta
Láska Britů k vozům Ford Fiesta není žádným tajemstvím, poněkud překvapením je však fakt, že se do první trojice nedostal žádný z vozů Škoda, které zde jinak také patří k populárním. Místo toho drží druhé místo Volkswagen Golf a třetí pozice připadá Nissanu Qashqai.
Jak je tedy ze statistik patrné, onen bratrovražedný souboj spolu svádí Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Tento souboj bude zajímavé sledovat a rozhodně jsme zvědaví, kam se celá situace vyvine na konci roku a kdo se nakonec stane evropským šampionem.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.