Další a další rekordy na Ringu. Má však tohle předhánění ještě smysl?

Honda Civic Type R stanovila rekordní čas na dalším světoznámém okruhu
Honda Civic Type R stanovila rekordní čas na dalším světoznámém okruhu, foto: Honda
-jka , AutoRoad.cz 11. srpna 2018 12:30 | akt. 11. srpna 2018 15:44
Sdílej:

Nacházíme se nyní uprostřed léta, což je období typické nejen pro lidi (trávení dovolené), ale i pro jednotlivé automobilky. Zvláště pak, mají-li ve svém portfoliu nějaké modely se sportovní DNA. Stejně jako loni tedy vnímáme nelítostný souboj o zajetí nejrychlejšího kola na tom či onom okruhu. Má však tohle (ego)soutěžení ještě nějaký smysl?

Pokud budeme vycházet z loňského léta, pak si jistě vzpomete, že jsme byly neustále „masírováni“ informacemi o rekordech toho či onoho sportovního vozu, přičemž ani jedno z prvenství nevydrželo déle než měsíc. Je pochopitelné, že chce mít každá automobilka tu nejrychlejší předokolku (zadokolku nebo čtyřkolku) na Nürburgringu i jiných světových okruzích. Já se ale ptám, proč? 

Pomineme-li totiž určitou prestiž značky, společně s tím, jak se začíná mluvit o neustálém zrychlování, vyplývají na povrch také otázky, jak moc "korektní" dané rekordy jsou? O tom, že za volantem sedí špičkový jezdci z celého světa netřeba mluvit. Ale, proč se na to ideální počasí (a teplotu) čeká několik dní, ne-li týdnů? Proč mají vozy obuty speciální sportovní pneumatiky, které třeba ani nemají homologaci pro silniční provoz? Proč jsou vozy dále opatřovány ochrannými rámy? Je jejich podvozek vůbec ještě "sériový"? A co motor, je také bez dodatečných úprav?

Jistě chápete, kam tím směřuji. Do kuchyně testovacích vozů nikdo nevidí, ale pochyby jejich receptura překypuje dostatečně. Udělá pak vůbec ještě novému majiteli radost, že má (rádoby) nejrychlejší vůz v dané kategorii?

Druhým problémem je totiž fakt, že vyjma ryzích okruhových speciálů - které nikdy nedostanou povolení pro provoz na pozemních komunikacích - okruhový "set-up" běžným sportovním vozům nedělá dobře a neměl by z něj mít vlastně radost ani jeho majitel. Okruhové podmínky se totiž od těch běžných silničních propastně liší, a jak loni řeklo Porsche: "Pokud bude auto dobré na okruhu, nebude příjemné v něm jezdit na běžných silnicích, a naopak."

A pokud se nepletu, právě Porsche loni prohlásilo, že s tímto nesmyslným předháněním na Nürburgringu končí, protože chce vyrábět rychlá, zábavná ale také "pohodlná" auta. Snad tedy svůj slib dodrží a nenechá se nějakým konkurentem opět stáhnout do nekonečného a nesmyslného souboje o nejrychlejší čas... 

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.