Toyota Mirai jako první vodíkový automobil projela napříč celou Velkou Británii. Novináři magazínu Autocar urazili téměř 1 800 km z obce John O’Groats na severním výběžku Skotska do vyhlídkového místa Land’s End na jihu. Za celou cestu vodíková Toyota nevypustila do ovzduší žádné zplodiny, pouze čistou vodu.
Výprava britského on-line magazínu Autocar chtěla zjistit, jak si Mirai poradí během dlouhé cesty, a jak se rozvíjí infrastruktura bezemisního vodíkového pohonu ve Velké Británii.
Vodíkové ostrovy v Severním moři
Cesta začala až nad hlavním britským ostrovem – na Orknejích, které disponují přebytkem energie z větrných a přílivových elektráren. Tento přebytek se využívá k výrobě vodíku elektrolýzou vody. Vodík se uchovává v nádržích pod vysokým tlakem a přepravuje se do hlavního města regionu Kirkwallu, kde se z něj vyrábí energie v palivových článcích i pro rodinné domy a trajekty kotvící v městském přístavu. Na Orknejích již vodíková infrastruktura funguje, je to ideální místo k provozování automobilu na palivové články, jako je Toyota Mirai.
Na hlavním ostrově pak začal test dojezdu vozidla a také hustoty vodíkové infrastruktury v Británii. Dojezd vozu činí cca 550 km, takže by měl urazit více než 1 770 km ze severního okraje Skotska do nejodlehlejšího místa v Cornwallu, na poloostrov Penwith.
Skotská mekka vodíkových technologií
Z obce John O’Groats se tedy tým vydal do Aberdeenu, který patří mezi avantgardu míst využívajících potenciál vodíkových technologií. Město za svoji pozici vděčí místní iniciativě H2 Aberdeen, která sdružuje firmy, přepravce a veřejné instituce na místní, regionální a národní úrovni. Díky jejich spolupráci vzniklo centrum výroby vodíku a místní přepravní síť založená na této pohonné látce. V Aberdeenu byly nádrže Toyoty Mirai natankovány na veřejné čerpací stanici, která je jednou z nejčastěji navštěvovaných v Evropě.
Po opuštění Skotska se výprava zastavila v Sunderlandu, kde má sídlo firma Fuel Cell Systems, a kde měli možnost zjistit, jak probíhá bezpečná přeprava a skladování vodíkového paliva. Pohonné hmoty načerpali v areálu firmy Jaskel, jež vyvíjí vodíkové čerpací stojany nové generace, umožňujících ještě rychlejší a pohodlnější tankování elektromobilů na palivové články. Redaktoři Autocar upozornili, že ačkoli tankování vozu z mobilního stojanu trvalo déle než na vodíkové čerpací stanici, i tak zabralo pouhých deset a nikoliv několik desítek minut, jako je tomu u elektrovozů na baterie při využití rychlonabíječek. Poslední tankování proběhlo v Beaconsfieldu v hrabství Buckinghamshire, tedy 444 km od cíle Land’s End. Sem auto nakonec dojelo se slušnou zásobou pohonných hmot v nádržích.
Komfortní sedan bez emisí
Toyota Mirai testovaná Autocarem urazila 1 783 km průměrnou rychlostí 90 km/h, přičemž na každých 100 km spotřebovala 0,9 kg vodíku. Automobil se zastavil čtyřikrát a natankoval vodík za celkovou částku 193 liber, což je v přepočtu necelých šest tisíc korun. Cestou Mirai emitoval 14,5 litru vody vyprodukované systémem palivových článků na palubě vozu.
Mirai je středně velký sedan s prostorným interiérem a bohatou výbavou. Její elektromotor má výkon 154 koní a točivý moment 335 Nm, dostupný v celém rozsahu rychlosti. Motor spotřebovává proud vyráběný za jízdy reakcí vodíku a kyslíku, k níž dochází v palivových článcích. Pohonný systém vychází z hybridního pohonu Toyoty, takže využívá prověřené komponenty včetně systému rekuperace energie při brzdění shromažďované v trakční baterii z Priusu. Auto se rozjede z nuly na 100 km/h za 9,6 s, maximální rychlost je 179 km/h.
Velká Británie investuje do vodíku
V posledních letech se vodíková infrastruktura dočkala ve Velké Británii značného posílení, což urychlilo rozvoj místní dopravy vodíkovými auty. Loni vzniklo sedm nových vodíkových čerpacích stanic. V okolí dálnice M25 v blízkosti Londýna se nachází šest stanic, letos vzniknou další. Británie je rovněž zemí s největším počtem vodíkových automobilů v Evropě. V nabídce půjčovny automobilů Green Tomato Cars je k dispozici 52 vozů Toyota Mirai.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?