Jak to vypadá, když dostane volnou ruku fanoušek amerických filmů, který zároveň vlastní úspěšnou automobilku? To dokonale ilustruje jediná thajská značka, jejíž Transformer II se snaží zaujmout agresivním designem.
O thajském automobilovém průmyslu se příliš nemluví, ve skutečnosti však tato země vyrábí více aut, než Rusko, Velká Británie nebo Česko. Na rozdíl od těchto zemí však produkce Thajska nikdy nestála na lokální značce, naprostou většinu produkce totiž představují lokální továrny Toyoty, Nissanu, Mitsubishi nebo Isuzu, zásobující Thajsko i svět převážně pick upy a SUV.
I exotické Thajsko však přeci jen jednu lokální značku má - Thai Rung. Založena byla v roce 1967 Vichien Phaoenchokem, jako výrobce nadstaveb pro pick upy, nejoblíbenější třídu vozidel v Thajsku. V té době byly v Thajsku velmi populární pick upy Isuzu, na které se nově vzniklá továrna zaměřila. Postupně u Thai Rungu vznikaly stále pokročilejší konverze a v roce 1979 se díky dobrým kontaktům s Isuzu podařilo do Thajska dostat výrobu celého vozu, i když jen z CKD kitů.
Na základě pick upu Isuzu Faster první generace se v thajské továrně montovalo Thai Rungem navržené dvanáctimístné SUV pod jménem Isuzu Stationwagon, ovšem pouze pro lokální trh. To vydrželo ve výrobě 10 let, než bylo nahrazeno celou řadou lokálních verzí na bázi třetí generace Isuzu Faster.
V polovině 90. let začal Thai Rung na karosérie montované v továrně na dovezené platformy lepit i svá loga, čímž vznikla jediná thajská značka. I následující roky však produkce továrny sestávala jen z úpravy standardních Isuzu, podobně jako tomu bylo ve stejné době v Číně, kde na stejné bázi začalo mnoho výrobců. Postupem času začal Thai Rung stavět vozy dalších značek, jako Nissan, Chevrolet, Toyota nebo Mazda a na jejich základě vznikaly nové nástavby.
Prvním vozidlem, které přímo nevychází z žádného existujícího modelu, se stal v roce 2011 Thai Rung MUV4. Vůz určený primárně pro thajskou armádu byl inspirován Hummerem, samotný prezident automobilky při představení nového modelu uvedl, že MUV4 je Hummer pro thajskou armádu, která si originál nemůže dovolit. Oproti americkému vzoru je MUV4 o poznání menší, a to také proto, že stojí na podvozku Toyoty Hilux. To ale umožnilo výrazně nižší cenu, takže v současnosti je využíváno lokální armádou v hojném počtu.
Hranatý vůz s naprosto plochými okny se ale dočkal i civilní verze o pět let později. Thai Rung Transformer zjemnil kontury, podobně jako Hummer H2 a v podobné škále barev se dostal mezi prostý thajský lid s cenou kolem milionu korun. Kromě standardní SUV karosérie se objevila i verze pick up se čtyřmístnou kabinou. Podvozek, pohonná jednotka i interiér pochází ze sériového Hiluxu Vigo, na výběr je z pohonu všech kol nebo jen přední nápravy.
V roce 2016 přišla druhá generace, Thai Rung Transformer II, na bázi nového Hiluxu. Design kabiny zůstal stejně hranatý jako u předchůdce, přišla však zcela nová příď, už bez jakékoliv podobnosti s Hummerem. První koncept nového vozu představený na autosalonu v Bangkoku se ukázal v barevné kombinaci evokující postavu Iron Mana, jehož masce se vůz zjevně snažil připodobnit. Stejně jako předchůdce, i nový Transformer dokáže přepravit v rozměrné kabině až 11 lidí a k dispozici jsou i varianty pro hasiče nebo záchranku. Kromě domácího trhu se Thai Rung pokouší exportovat svůj Transformer i do zahraničí, prozatím však bez úspěchu.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.