Který motorkář by odolal hezkému počasí, lákadlu krásné vyjížďky na svém stroji nebo letnímu putování v jedné stopě po Čechách či zahraničí? Žádný. Dlaně prostě začnou svrbět a máte chuť otočit rukojetí plynu a vyrazit na cestu. To je to nejjednodušší, ovšem i tuto vášeň provázejí možné komplikace – poškození stroje, proražená pneumatika, nestartující motocykl… Proti tomu jsou jezdci bezbranní. Vlastně, hovořme v čase minulém – byli bezbranní. Nyní přichází na trh nová služba ÚAMK nazvaná Moto Help. Jedná se o asistenční službu pro motorkáře.
V nabídce jsou dva typy asistenční služby: Basic, pro území České republiky a Full throttle pro území ČR a celkem 50 zemí Evropy. Co je potřeba pro její získání?
Jen to základní, pořídit si klubovou kartu, která vás jako člena ÚAMK opravňuje, aby vám byly poskytnuty nejrůznější služby. Pokud budeme hovořit o základním programu Basic pro ČR, je to celkem 9 druhů služeb od poskytování dopravních informací prostřednictvím nepřetržitého dispečinku ÚAMK, až po konkrétní servisní zásahy v případě potřeby. To znamená, že jezdci bude zajištěna například oprava pneumatiky nebo jiných drobných oprav přímo na místě. Tedy, zdarma bude příjezd vozidla silniční služby, práce mechanika spojená se základním zprovozněním motocyklu a odjezd služby. Materiál, náhradní díly, případně například dovezený benzin nebo olej a podobně uhradí přirozeně majitel motocyklu.
Naopak zdarma mu bude poskytnut odtah až na vzdálenost 200 km po Čechách a Moravě, stejně jako jezdec a spolujezdec mají zajištěnu svojí přepravu a zavazadel v případě nepojízdnosti stroje. Opačně, přímo na místo, kde stojíte – poté co zavoláte na telefonní číslo 1234 a určíte svoji polohu a nahlásíte číslo asistenční karty, vám servisní vozidlo dopraví benzín, který vám právě došel.
Podobně, opět v češtině, komunikujete prostřednictvím telefonní linky 261 104 123 (předvolba +420) i ze zahraničí, pokud máte uhrazenu asistenční službu Full throttle. Její cena na rok je 990 Kč a pokrývá padesátku zemí Evropy. V případě karty Basic a služeb jen v ČR je cena za rok služeb 500 Kč.
Při cestování do zahraničí získáte celkem 12 služeb, navíc například ubytování v případě, že je váš motocykl v opravě, na celkem 3 dny pro 2 osoby. Podobně lze vyzdvihnout další službu: uhrazení jízdného do země, kde musel zůstat váš stroj na opravu, a kam se pro něj vracíte. Hodit se může i služba tlumočníka. A co rozhodně stojí za ocenění, je repatriace neopravitelného motocyklu na celkovou vzdálenost až 2 000 kilometrů.
Výhodou programu Full Throttle je i fakt, že všechny služby, vyjma pomoci tlumočníka, máte zajištěny jak v zahraničí, tak zároveň na rok i v ČR.
Přitom je jedno jaký jednostopý stroj (nikoliv čtyřkolku) vlastníte – skútr, naháče, superbike, chopper… Tento fakt nehraje roli. Samozřejmě, že se asistenční služba nevztahuje například na závodní stroje, nebo testovací jízdy na okruzích a tak podobně. Zato, není ven ze hry ani majitel motocyklu s postranním vozíkem, i pro něj lze získat asistenční kartu. Služby se poskytují nejen v případě poruchy, ale i nehody, vandalství, či samozavinění. Pod tímto pojmem se skrývá například ztráta klíčů nebo omyl při natankování paliva a tak podobně. Dalo by se říct, že tato služba poskytovaná ÚAMK a jejími partnery, tedy automotokluby celé Evropy, věří na náhodu. Tedy fakt, že se vám stalo i několik poruch (maximálně 1 x za 24 hodin) během dovolenkové cesty, nic nemění na povinnosti vůči vám a ochotně pomoci vám. Duch partnerství a ochoty pomoci motorkáři platí u programů Basic stejně jako Full throttle v plné míře.
Praktickou stránkou věci je, že klubová karta může být vystavena na fyzickou, stejně jako právnickou osobu, podobně jako může být registrována na jméno nebo naopak na SPZ a tedy konkrétní motocykl. To je na volbě každého. Platnost karty je na 1 rok od okamžiku zakoupení (služby lze čerpat 24 hodin po zaplacení). Každé čerpání služeb je ovšem nutné odsouhlasit s dispečinkem ÚAMK, který je k dispozici 24 hodin, 365 dnů v roce.
Kdo se tedy už už chystá nasednout na svůj stroj a otočit rukojetí, zařadit rychlost a vyrazit, měl by ještě zvážit, zda není na místě zabrzdit. Zastavit se na ústředí ÚAMK v Praze Na Strži 9 nebo z pohodlí domova elektronickou cestou získat asistenční službu. Klid a jistota na cestě v jedné stopě za to rozhodně stojí.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.