V hollywoodských filmech si mimozemšťané vybírají převážně Spojené státy jako místo pro přistání. Jak by to vypadalo kdyby místo toho zabloudili na Balkán se nám pokouší ukázat nově založená bulharská značka Alieno, jejíž první model přináší parametry, které snad ani nemohou pocházet z tohoto světa.
Bulharský automobilový průmysl nikdy nepatřil k těm nejúspěšnějším. Ačkoliv se v zemi vyráběly vozy několika zahraničních výrobců, bulharská značka se neuchytila žádná. Bulhaři se však i přesto občas pokoušeli o sportovní vozy. Jedna z prvních automobilek, která otevřela v zemi své brány, byla Bulgaralpine, vyrábějící v licenci sporťáky Alpine. V současné době je v Bulharsku jedinou domácí značkou Sin Cars, vyrábějící dvojici modelů, okruhový R1 RS a silniční R1.
Dnes tu máme ale novinku, která se snaží strčit předchozí pokusy do kapsy - a nejen ty bulharské. Firma Alieno z bulharské Sofie představila svůj první model, Alieno Arcanum, zatím však jen jako render. Při zemi se rozhodně nedrží, samotný zakladatel firmy a zároveň její hlavní technik Ahmed Merchev sdělil, že Arcanum je „elektrický hypersport z budoucnosti s brutální technologickou nadřazeností“ a jeho misí je „dostat hypersporty s technologií mimozemšťanů z budoucnosti do současnosti.“ Tomu odpovídá i jméno firmy, Alieno je termín z italštiny, znamenající mimo jiné mimozemšťan, Arcanum pak dle vyjádření firmy znamená v latině „tajemství všech tajemství“.
Z těchto slov je zřejmé, že se pod karbonovou karosérii Arcanum, očividně silně inspirované produkty Lamborghini, neskrývá nic obyčejného. „Nejsilnější hypersport jaký kdy svět viděl“ se má nabízet hned ve čtyřech verzích s rozdílným výkonem. Nejslabší RP2 (RP značí Raw Power, neboli "surový výkon") s 2610 koní, RP3 s 3481 koní, RP4 s 4351 koní a vlajková loď RP5 s 5221 koní. Aby se takový brutální výkon dostal efektivně na kola, disponuje už základní model třemi elektrickými motory na jedno kolo, dohromady tedy dvanácti, nejsilnější RP5 však už dvojnásobkem. Každý jednotlivý třífázový AC motor s axiálním magnetickým tokem je pak možné ovládat samostatně podle potřeby, aby se docílilo maximálního účinku. Řidič si pak může vybrat tři módy. Street, Track a Race, měnící rozložení sil podle aktuální potřeby. V nejsilnější verzi se vůz dostane až na 488 km/h.
Aby toho nebylo málo, Alieno píše, že Arcanum je robotické: „ALIENO ARCANUM disponuje řadou inovativních systémů ALIENO ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), z nichž hlavní je ALIENO Artificial Intelligence (AAI) neboli "The Alien" (TA). Ve skutečnosti je tedy samotné auto "mimozemšťan" ("mimozemský robot", "inteligentní robot na kolech"), který pomáhá řidiči, zabraňuje tomu, aby dělal chyby a učí jak zlepšit své řidičské dovednosti, návyky a styl tak, aby bylo možno využít plný potenciál automobilu.“ S tím vozu pomáhá LIDAR, 8 radarů, 17 kamer a hromada senzorů. Odemknout vůz pak můžete pomocí otisku prstu, hlasem, skenu tváře nebo rohovky a sítnice.
Aby se tohle vše dokázalo dostat do pohybu, může být ve voze zabudovaná jedna ze tří velikostí baterií, SBP (Street Battery Pack) s kapacitou 180 kWh, TBP (Track Battery Pack) s kapacitou 120 kWh a RBP (Race Battery Pack) s kapacitou 60 kWh. O dojezdu Alieno zmiňuje, že v Race módu je vůz schopen na jedno nabití absolvovat dle velikosti baterie na palubě jedno až tři celé kola na okruhu Nürburgring. V méně náročných podmínkách pak dojezd má dosahovat až 1020 km na jedno nabití se Street Battery Pack. Baterku vyvinutou údajně přímo v Alieno a složenou z LiPo článků a superkondenzátorů pak půjde dobíjet mimo jiné i bezdrátově. S 350 kW DC Combo nabíječkou se pak údajně baterie nabije dle velikosti za 10 až 30 minut do plné kapacity.
Jakkoliv šíleně může toto vše znít, Alieno tvrdí, že už přijímá předobjednávky na vůz, montovaný ručně s využitím komponentů „vyrobených vyspělými stroji“ v plánované bulharské továrně Alieno. Základní cena za mimozemské technologie je přitom překvapivě lidová. 750 tisíc EUR (19.4 milionu Kč) za základní RP2, 1 milion EUR za RP3, 1,25 milionu EUR za RP4 a nejsilnější RP5 za 1,5 milionu EUR (38.9 milionu korun), pořád tedy skoro o milion EUR méně, než základní pozemský Bugatti Chiron.
Jak to bude s Alieno doopravdy se uvidí, nejpravděpodobnější ale je, že dopadne stejně jako podobně bombastické koncepty z minula, které ukázaly maximálně model v životní velikosti a pak už o nich nikdo neslyšel, jako například SSC Tuatara nebo Lyons LM2 Streamliner. Třeba se ale Bulhaři opravdu zkontaktovali s mimozemskou civilizací a jednou se dočkáme duelu mezi Arcanem a konkurenčním Develem Sixteen, který by měl mít jen o 200 koní méně.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.