V hollywoodských filmech si mimozemšťané vybírají převážně Spojené státy jako místo pro přistání. Jak by to vypadalo kdyby místo toho zabloudili na Balkán se nám pokouší ukázat nově založená bulharská značka Alieno, jejíž první model přináší parametry, které snad ani nemohou pocházet z tohoto světa.
Bulharský automobilový průmysl nikdy nepatřil k těm nejúspěšnějším. Ačkoliv se v zemi vyráběly vozy několika zahraničních výrobců, bulharská značka se neuchytila žádná. Bulhaři se však i přesto občas pokoušeli o sportovní vozy. Jedna z prvních automobilek, která otevřela v zemi své brány, byla Bulgaralpine, vyrábějící v licenci sporťáky Alpine. V současné době je v Bulharsku jedinou domácí značkou Sin Cars, vyrábějící dvojici modelů, okruhový R1 RS a silniční R1.
Dnes tu máme ale novinku, která se snaží strčit předchozí pokusy do kapsy - a nejen ty bulharské. Firma Alieno z bulharské Sofie představila svůj první model, Alieno Arcanum, zatím však jen jako render. Při zemi se rozhodně nedrží, samotný zakladatel firmy a zároveň její hlavní technik Ahmed Merchev sdělil, že Arcanum je „elektrický hypersport z budoucnosti s brutální technologickou nadřazeností“ a jeho misí je „dostat hypersporty s technologií mimozemšťanů z budoucnosti do současnosti.“ Tomu odpovídá i jméno firmy, Alieno je termín z italštiny, znamenající mimo jiné mimozemšťan, Arcanum pak dle vyjádření firmy znamená v latině „tajemství všech tajemství“.
Z těchto slov je zřejmé, že se pod karbonovou karosérii Arcanum, očividně silně inspirované produkty Lamborghini, neskrývá nic obyčejného. „Nejsilnější hypersport jaký kdy svět viděl“ se má nabízet hned ve čtyřech verzích s rozdílným výkonem. Nejslabší RP2 (RP značí Raw Power, neboli "surový výkon") s 2610 koní, RP3 s 3481 koní, RP4 s 4351 koní a vlajková loď RP5 s 5221 koní. Aby se takový brutální výkon dostal efektivně na kola, disponuje už základní model třemi elektrickými motory na jedno kolo, dohromady tedy dvanácti, nejsilnější RP5 však už dvojnásobkem. Každý jednotlivý třífázový AC motor s axiálním magnetickým tokem je pak možné ovládat samostatně podle potřeby, aby se docílilo maximálního účinku. Řidič si pak může vybrat tři módy. Street, Track a Race, měnící rozložení sil podle aktuální potřeby. V nejsilnější verzi se vůz dostane až na 488 km/h.
Aby toho nebylo málo, Alieno píše, že Arcanum je robotické: „ALIENO ARCANUM disponuje řadou inovativních systémů ALIENO ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), z nichž hlavní je ALIENO Artificial Intelligence (AAI) neboli "The Alien" (TA). Ve skutečnosti je tedy samotné auto "mimozemšťan" ("mimozemský robot", "inteligentní robot na kolech"), který pomáhá řidiči, zabraňuje tomu, aby dělal chyby a učí jak zlepšit své řidičské dovednosti, návyky a styl tak, aby bylo možno využít plný potenciál automobilu.“ S tím vozu pomáhá LIDAR, 8 radarů, 17 kamer a hromada senzorů. Odemknout vůz pak můžete pomocí otisku prstu, hlasem, skenu tváře nebo rohovky a sítnice.
Aby se tohle vše dokázalo dostat do pohybu, může být ve voze zabudovaná jedna ze tří velikostí baterií, SBP (Street Battery Pack) s kapacitou 180 kWh, TBP (Track Battery Pack) s kapacitou 120 kWh a RBP (Race Battery Pack) s kapacitou 60 kWh. O dojezdu Alieno zmiňuje, že v Race módu je vůz schopen na jedno nabití absolvovat dle velikosti baterie na palubě jedno až tři celé kola na okruhu Nürburgring. V méně náročných podmínkách pak dojezd má dosahovat až 1020 km na jedno nabití se Street Battery Pack. Baterku vyvinutou údajně přímo v Alieno a složenou z LiPo článků a superkondenzátorů pak půjde dobíjet mimo jiné i bezdrátově. S 350 kW DC Combo nabíječkou se pak údajně baterie nabije dle velikosti za 10 až 30 minut do plné kapacity.
Jakkoliv šíleně může toto vše znít, Alieno tvrdí, že už přijímá předobjednávky na vůz, montovaný ručně s využitím komponentů „vyrobených vyspělými stroji“ v plánované bulharské továrně Alieno. Základní cena za mimozemské technologie je přitom překvapivě lidová. 750 tisíc EUR (19.4 milionu Kč) za základní RP2, 1 milion EUR za RP3, 1,25 milionu EUR za RP4 a nejsilnější RP5 za 1,5 milionu EUR (38.9 milionu korun), pořád tedy skoro o milion EUR méně, než základní pozemský Bugatti Chiron.
Jak to bude s Alieno doopravdy se uvidí, nejpravděpodobnější ale je, že dopadne stejně jako podobně bombastické koncepty z minula, které ukázaly maximálně model v životní velikosti a pak už o nich nikdo neslyšel, jako například SSC Tuatara nebo Lyons LM2 Streamliner. Třeba se ale Bulhaři opravdu zkontaktovali s mimozemskou civilizací a jednou se dočkáme duelu mezi Arcanem a konkurenčním Develem Sixteen, který by měl mít jen o 200 koní méně.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.