V hollywoodských filmech si mimozemšťané vybírají převážně Spojené státy jako místo pro přistání. Jak by to vypadalo kdyby místo toho zabloudili na Balkán se nám pokouší ukázat nově založená bulharská značka Alieno, jejíž první model přináší parametry, které snad ani nemohou pocházet z tohoto světa.
Bulharský automobilový průmysl nikdy nepatřil k těm nejúspěšnějším. Ačkoliv se v zemi vyráběly vozy několika zahraničních výrobců, bulharská značka se neuchytila žádná. Bulhaři se však i přesto občas pokoušeli o sportovní vozy. Jedna z prvních automobilek, která otevřela v zemi své brány, byla Bulgaralpine, vyrábějící v licenci sporťáky Alpine. V současné době je v Bulharsku jedinou domácí značkou Sin Cars, vyrábějící dvojici modelů, okruhový R1 RS a silniční R1.
Dnes tu máme ale novinku, která se snaží strčit předchozí pokusy do kapsy - a nejen ty bulharské. Firma Alieno z bulharské Sofie představila svůj první model, Alieno Arcanum, zatím však jen jako render. Při zemi se rozhodně nedrží, samotný zakladatel firmy a zároveň její hlavní technik Ahmed Merchev sdělil, že Arcanum je „elektrický hypersport z budoucnosti s brutální technologickou nadřazeností“ a jeho misí je „dostat hypersporty s technologií mimozemšťanů z budoucnosti do současnosti.“ Tomu odpovídá i jméno firmy, Alieno je termín z italštiny, znamenající mimo jiné mimozemšťan, Arcanum pak dle vyjádření firmy znamená v latině „tajemství všech tajemství“.
Z těchto slov je zřejmé, že se pod karbonovou karosérii Arcanum, očividně silně inspirované produkty Lamborghini, neskrývá nic obyčejného. „Nejsilnější hypersport jaký kdy svět viděl“ se má nabízet hned ve čtyřech verzích s rozdílným výkonem. Nejslabší RP2 (RP značí Raw Power, neboli "surový výkon") s 2610 koní, RP3 s 3481 koní, RP4 s 4351 koní a vlajková loď RP5 s 5221 koní. Aby se takový brutální výkon dostal efektivně na kola, disponuje už základní model třemi elektrickými motory na jedno kolo, dohromady tedy dvanácti, nejsilnější RP5 však už dvojnásobkem. Každý jednotlivý třífázový AC motor s axiálním magnetickým tokem je pak možné ovládat samostatně podle potřeby, aby se docílilo maximálního účinku. Řidič si pak může vybrat tři módy. Street, Track a Race, měnící rozložení sil podle aktuální potřeby. V nejsilnější verzi se vůz dostane až na 488 km/h.
Aby toho nebylo málo, Alieno píše, že Arcanum je robotické: „ALIENO ARCANUM disponuje řadou inovativních systémů ALIENO ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), z nichž hlavní je ALIENO Artificial Intelligence (AAI) neboli "The Alien" (TA). Ve skutečnosti je tedy samotné auto "mimozemšťan" ("mimozemský robot", "inteligentní robot na kolech"), který pomáhá řidiči, zabraňuje tomu, aby dělal chyby a učí jak zlepšit své řidičské dovednosti, návyky a styl tak, aby bylo možno využít plný potenciál automobilu.“ S tím vozu pomáhá LIDAR, 8 radarů, 17 kamer a hromada senzorů. Odemknout vůz pak můžete pomocí otisku prstu, hlasem, skenu tváře nebo rohovky a sítnice.
Aby se tohle vše dokázalo dostat do pohybu, může být ve voze zabudovaná jedna ze tří velikostí baterií, SBP (Street Battery Pack) s kapacitou 180 kWh, TBP (Track Battery Pack) s kapacitou 120 kWh a RBP (Race Battery Pack) s kapacitou 60 kWh. O dojezdu Alieno zmiňuje, že v Race módu je vůz schopen na jedno nabití absolvovat dle velikosti baterie na palubě jedno až tři celé kola na okruhu Nürburgring. V méně náročných podmínkách pak dojezd má dosahovat až 1020 km na jedno nabití se Street Battery Pack. Baterku vyvinutou údajně přímo v Alieno a složenou z LiPo článků a superkondenzátorů pak půjde dobíjet mimo jiné i bezdrátově. S 350 kW DC Combo nabíječkou se pak údajně baterie nabije dle velikosti za 10 až 30 minut do plné kapacity.
Jakkoliv šíleně může toto vše znít, Alieno tvrdí, že už přijímá předobjednávky na vůz, montovaný ručně s využitím komponentů „vyrobených vyspělými stroji“ v plánované bulharské továrně Alieno. Základní cena za mimozemské technologie je přitom překvapivě lidová. 750 tisíc EUR (19.4 milionu Kč) za základní RP2, 1 milion EUR za RP3, 1,25 milionu EUR za RP4 a nejsilnější RP5 za 1,5 milionu EUR (38.9 milionu korun), pořád tedy skoro o milion EUR méně, než základní pozemský Bugatti Chiron.
Jak to bude s Alieno doopravdy se uvidí, nejpravděpodobnější ale je, že dopadne stejně jako podobně bombastické koncepty z minula, které ukázaly maximálně model v životní velikosti a pak už o nich nikdo neslyšel, jako například SSC Tuatara nebo Lyons LM2 Streamliner. Třeba se ale Bulhaři opravdu zkontaktovali s mimozemskou civilizací a jednou se dočkáme duelu mezi Arcanem a konkurenčním Develem Sixteen, který by měl mít jen o 200 koní méně.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.