Ať se podíváme na kteroukoliv ze současných automobilek, u každé najdeme zprávy o jejím postupném přechodu k elektrifikaci. Elektromobily a hybridy se zkrátka mají stát neodvratnou součástí našich životů, což se projeví nejen na silnicích, ale i na závodních okruzích. Dosud však závodním elektromobilům něco chybělo. Dokáže tento chybějící element doplnit závodní Tesla P100DL?
Britský motoristický novinář Tiff Needell je legendou ve svém oboru. Bývalý závodník prošel světoznámými motoristickými pořady jako Top Gear, Fifth Gear a nyní se podílí na YouTube projektu Lovecars.
Díky svým zkušenostem a dobrému renomé už si Tiff mohl vyzkoušet snad všechny zajímavé automobily na světě, včetně různých typů formulí. Usedl dokonce i za volant elektrických Formulí ze seriálu Formule-E, kterým však dle jeho slov chybí výkon i obliba mezi diváky, které rozhodně nepřidává ani nutnost měnit v polovině závodů auto, aby se jezdec vůbec dostal do cíle.
Svět závodních elektromobilů se má pak podle jeho slov v roce 2020 rozšířit dokonce i do poměrně populárního Rallycrossu. Zda se jedná o dobrý nápad nevíme, ovšem podle Needela by vozy mohly trpět velice náročnými podmínkami, kde jsou neustále vystavovány blátu, vodě, štěrku i prachu.
Jako nejlepší se tak zdají být závody cestovních aut, tedy GT, které byly a stále jsou velice populární. A jedním z modelů, který by se v této soutěžní sérii mohl objevit, je i Tesla Model S P100DL, která byla nedávno testována na závodním okruhu v Barceloně. A právě tady se za její volant mohl usadit i Tiff.
Hned na začátek si ale pojďme říct, jak vlastně tento speciální kousek vznikal. Na začátku byla klasická Tesla P100DL, ze které však technici sundali veškeré hliníkové díly karoserie, které byly nahrazeny speciálním karbonovým kompozitním materiálem. Vůz samozřejmě dostal řadu aerodynamických prvků, jako přední splitter nebo zadní křídlo.
Karoserie vozu byla pomocí nových panelů karoserie rozšířena a ukrývá se pod ní závodní podvozek, závodní brzdy a samozřejmě závodní pneumatiky značky Pirelli. Změn nebyl ušetřen ani interiér, odkud zmizelo vše přebytečné a nastěhovaly se sem závodní sedačky a ochranná klec. Celkem se tak podařilo ušetřit 500 kilogramů.
Zajímavostí však je, že v interiéru zůstala původní velká obrazovka, která je symbolickým znakem Modelu S a bez které by se zřejmě asi ani nepovedlo uvést auto do chodu. Původní také zůstal pohonný systém, který disponuje výkonem 790 koní, které má řidič neustále pod pravou nohou.
Na okruhu pak Tesla chovala velice zajímavě, stále měla dostatek přilnavosti, prudce akcelerovala a dobře brzdila. Vzhledem k tomu, že Tiff na okruhu v Barceloně dlouho nebyl a neznal limity vozu, nečekejte žádné velké divočení. Jediným mínusem tak nakonec byla absence zvuku, který řidiči může ledacos napovědět.
Během jízdy pak Tiff poznamenal, že s dalšími 19 vozy na trati by mohly být tyto závody skutečně zajímavou podívanou, ovšem pak se vyskytl malý problém. Testování totiž probíhalo ve slunné Barceloně, kde bylo tou dobou okolo 30 °C. Akumulátory elektromobilu se tak rychle zahřály a vůz začal ztrácet výkon, kvůli čemuž musel Tiff do boxů.
Zde už čekali mechanici s větráky, kteří posílali k bateriím Tesly čerstvý a hlavně chladný vzduch. Baterie se bohužel zahřály už po 1.5 kole, což znamenalo předčasné ukončení jízdy - z čehož byl Tiff celkem zklamaný. Závodní Tesla GT mu evidentně sedla a jízda s ní ho zřejmě bavila. Technologie baterií a pokles jejich výkonů ve vysokých teplotách je však jediným a poměrně výrazným kazem na kráse, bez jehož odstranění si závody nebudou moci získat tolik potřebnou popularitu a sledovanost.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.