Ať se podíváme na kteroukoliv ze současných automobilek, u každé najdeme zprávy o jejím postupném přechodu k elektrifikaci. Elektromobily a hybridy se zkrátka mají stát neodvratnou součástí našich životů, což se projeví nejen na silnicích, ale i na závodních okruzích. Dosud však závodním elektromobilům něco chybělo. Dokáže tento chybějící element doplnit závodní Tesla P100DL?
Britský motoristický novinář Tiff Needell je legendou ve svém oboru. Bývalý závodník prošel světoznámými motoristickými pořady jako Top Gear, Fifth Gear a nyní se podílí na YouTube projektu Lovecars.
Díky svým zkušenostem a dobrému renomé už si Tiff mohl vyzkoušet snad všechny zajímavé automobily na světě, včetně různých typů formulí. Usedl dokonce i za volant elektrických Formulí ze seriálu Formule-E, kterým však dle jeho slov chybí výkon i obliba mezi diváky, které rozhodně nepřidává ani nutnost měnit v polovině závodů auto, aby se jezdec vůbec dostal do cíle.
Svět závodních elektromobilů se má pak podle jeho slov v roce 2020 rozšířit dokonce i do poměrně populárního Rallycrossu. Zda se jedná o dobrý nápad nevíme, ovšem podle Needela by vozy mohly trpět velice náročnými podmínkami, kde jsou neustále vystavovány blátu, vodě, štěrku i prachu.
Jako nejlepší se tak zdají být závody cestovních aut, tedy GT, které byly a stále jsou velice populární. A jedním z modelů, který by se v této soutěžní sérii mohl objevit, je i Tesla Model S P100DL, která byla nedávno testována na závodním okruhu v Barceloně. A právě tady se za její volant mohl usadit i Tiff.
Hned na začátek si ale pojďme říct, jak vlastně tento speciální kousek vznikal. Na začátku byla klasická Tesla P100DL, ze které však technici sundali veškeré hliníkové díly karoserie, které byly nahrazeny speciálním karbonovým kompozitním materiálem. Vůz samozřejmě dostal řadu aerodynamických prvků, jako přední splitter nebo zadní křídlo.
Karoserie vozu byla pomocí nových panelů karoserie rozšířena a ukrývá se pod ní závodní podvozek, závodní brzdy a samozřejmě závodní pneumatiky značky Pirelli. Změn nebyl ušetřen ani interiér, odkud zmizelo vše přebytečné a nastěhovaly se sem závodní sedačky a ochranná klec. Celkem se tak podařilo ušetřit 500 kilogramů.
Zajímavostí však je, že v interiéru zůstala původní velká obrazovka, která je symbolickým znakem Modelu S a bez které by se zřejmě asi ani nepovedlo uvést auto do chodu. Původní také zůstal pohonný systém, který disponuje výkonem 790 koní, které má řidič neustále pod pravou nohou.
Na okruhu pak Tesla chovala velice zajímavě, stále měla dostatek přilnavosti, prudce akcelerovala a dobře brzdila. Vzhledem k tomu, že Tiff na okruhu v Barceloně dlouho nebyl a neznal limity vozu, nečekejte žádné velké divočení. Jediným mínusem tak nakonec byla absence zvuku, který řidiči může ledacos napovědět.
Během jízdy pak Tiff poznamenal, že s dalšími 19 vozy na trati by mohly být tyto závody skutečně zajímavou podívanou, ovšem pak se vyskytl malý problém. Testování totiž probíhalo ve slunné Barceloně, kde bylo tou dobou okolo 30 °C. Akumulátory elektromobilu se tak rychle zahřály a vůz začal ztrácet výkon, kvůli čemuž musel Tiff do boxů.
Zde už čekali mechanici s větráky, kteří posílali k bateriím Tesly čerstvý a hlavně chladný vzduch. Baterie se bohužel zahřály už po 1.5 kole, což znamenalo předčasné ukončení jízdy - z čehož byl Tiff celkem zklamaný. Závodní Tesla GT mu evidentně sedla a jízda s ní ho zřejmě bavila. Technologie baterií a pokles jejich výkonů ve vysokých teplotách je však jediným a poměrně výrazným kazem na kráse, bez jehož odstranění si závody nebudou moci získat tolik potřebnou popularitu a sledovanost.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.