V posledních letech jsme svědky prudkého nárůstu popularity automobilů typu SUV a crossoverů, čemuž se vlastně ani nemůžeme divit. Díky příznivé ekonomické situaci a donedávna levným pohonným hmotám se lidé zaměřili na větší automobily, které nabízí dostatek prostoru, stylovou image, nadstandardní výhled a v neposlední řadě působí bezpečněji. Zvláště poslední tvrzení je však poněkud kontroverzní.
Zatím co posádky vozů SUV se díky robustní konstrukci těší pocitu vyššího bezpečí, chodci jsou ve skutečném ohrožení. Jak totiž ukázaly výsledky vyšetřování zveřejněného magazíny Detroit Free Press a USA Today Network, v případě srážky chodce a SUV je smrt chodce 2 x až 3 x pravděpodobnější, než v případě sražení klasickým automobilem. Toho si ostatně v posledních letech měly všimnout i úřady, které však k „omezení úmrtí či upozornění na nebezpečí udělaly příliš málo."
Počet chodců usmrcených při střetu s automobilem vzrostl jen v USA od roku 2009 o výrazných 46 %. Jako jeden z nejčastějších viníků jsou přitom označovány právě automobily typu SUV.
Abychom však vinu neházely pouze na majitele SUV, je potřeba zmínit i další faktory, které stojí za stále vyšším počtem sražených a usmrcených chodců. Patří k nim například nesprávné přecházení / přebíhání silnic, alkohol v krvi řidiče či chodce a samozřejmě chytré telefony, které otupují pozornost řidičů i chodců. Od jejich boomu v roce 2009 se předpokládá, že za řadu dopravních nehod může právě rozptýlení chytrými telefony.
Ačkoliv se tedy za zvyšujícím se počtem sražených a usmrcených chodců může ukrývat cokoliv, spojitost s vozidly typu SUV je údajně nezpochybnitelná. Jak totiž uvádí Detroit Free Press, v 69 % případů chodců sražených vozidly typu SUV mezi lety 2009 až 2016 došlo k úmrtí.
Na něco podobného upozorňovala již v roce 2015 zpráva amerického úřadu pro bezpečnost na dálnicích NHTSA. Podle této zprávy měla být třetina zraněných chodců sražena právě vozidly typu SUV a Pick-up, což údajně úzce souviselo s prudkým nárůstem počtu tohoto typu automobilů na silnicích. Vozy typu SUV a Pick-up navíc měly být zodpovědné až za 40 % úmrtí chodců, což jasně naznačuje, že zranění jsou v těchto případech podstatně vážnější.
Zpráva nakonec uváděla i analýzu 12 různých nezávislých studií, které jasně ukazovaly, že v případě sražení chodce vozidlem typu SUV je pravděpodobnost úmrtí 2x až 3x vyšší, než v případě sražení tradičním automobilem. Tato zjištění dokonce měla vést k novému hodnocení bezpečnosti automobilů, ovšem k tomu nakonec zatím nedošlo.
Pozitivní zprávou však je, že díky stále častějším a schopnějším asistenčním systémům bychom se brzy měly dočkat opětovného poklesu počtu sražených či dokonce usmrcených chodců. Tyto systémy se totiž v automobilech začínají objevovat už i jako součást základní výbavy, což podstatně pomáhá k jejich rozšiřování. Ve spojení s automatickým nouzovým brzděním pak dokáže auto zabránit nehodě v podstatě samo.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?