V posledních letech jsme svědky prudkého nárůstu popularity automobilů typu SUV a crossoverů, čemuž se vlastně ani nemůžeme divit. Díky příznivé ekonomické situaci a donedávna levným pohonným hmotám se lidé zaměřili na větší automobily, které nabízí dostatek prostoru, stylovou image, nadstandardní výhled a v neposlední řadě působí bezpečněji. Zvláště poslední tvrzení je však poněkud kontroverzní.
Zatím co posádky vozů SUV se díky robustní konstrukci těší pocitu vyššího bezpečí, chodci jsou ve skutečném ohrožení. Jak totiž ukázaly výsledky vyšetřování zveřejněného magazíny Detroit Free Press a USA Today Network, v případě srážky chodce a SUV je smrt chodce 2 x až 3 x pravděpodobnější, než v případě sražení klasickým automobilem. Toho si ostatně v posledních letech měly všimnout i úřady, které však k „omezení úmrtí či upozornění na nebezpečí udělaly příliš málo."
Počet chodců usmrcených při střetu s automobilem vzrostl jen v USA od roku 2009 o výrazných 46 %. Jako jeden z nejčastějších viníků jsou přitom označovány právě automobily typu SUV.
Abychom však vinu neházely pouze na majitele SUV, je potřeba zmínit i další faktory, které stojí za stále vyšším počtem sražených a usmrcených chodců. Patří k nim například nesprávné přecházení / přebíhání silnic, alkohol v krvi řidiče či chodce a samozřejmě chytré telefony, které otupují pozornost řidičů i chodců. Od jejich boomu v roce 2009 se předpokládá, že za řadu dopravních nehod může právě rozptýlení chytrými telefony.
Ačkoliv se tedy za zvyšujícím se počtem sražených a usmrcených chodců může ukrývat cokoliv, spojitost s vozidly typu SUV je údajně nezpochybnitelná. Jak totiž uvádí Detroit Free Press, v 69 % případů chodců sražených vozidly typu SUV mezi lety 2009 až 2016 došlo k úmrtí.
Na něco podobného upozorňovala již v roce 2015 zpráva amerického úřadu pro bezpečnost na dálnicích NHTSA. Podle této zprávy měla být třetina zraněných chodců sražena právě vozidly typu SUV a Pick-up, což údajně úzce souviselo s prudkým nárůstem počtu tohoto typu automobilů na silnicích. Vozy typu SUV a Pick-up navíc měly být zodpovědné až za 40 % úmrtí chodců, což jasně naznačuje, že zranění jsou v těchto případech podstatně vážnější.
Zpráva nakonec uváděla i analýzu 12 různých nezávislých studií, které jasně ukazovaly, že v případě sražení chodce vozidlem typu SUV je pravděpodobnost úmrtí 2x až 3x vyšší, než v případě sražení tradičním automobilem. Tato zjištění dokonce měla vést k novému hodnocení bezpečnosti automobilů, ovšem k tomu nakonec zatím nedošlo.
Pozitivní zprávou však je, že díky stále častějším a schopnějším asistenčním systémům bychom se brzy měly dočkat opětovného poklesu počtu sražených či dokonce usmrcených chodců. Tyto systémy se totiž v automobilech začínají objevovat už i jako součást základní výbavy, což podstatně pomáhá k jejich rozšiřování. Ve spojení s automatickým nouzovým brzděním pak dokáže auto zabránit nehodě v podstatě samo.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.