Obliba SUV má stinnou stránku. Statistika nelže, proč to úřady neřeší?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. července 2018, 10:47 Google+

V posledních letech jsme svědky prudkého nárůstu popularity automobilů typu SUV a crossoverů, čemuž se vlastně ani nemůžeme divit. Díky příznivé ekonomické situaci a donedávna levným pohonným hmotám se lidé zaměřili na větší automobily, které nabízí dostatek prostoru, stylovou image, nadstandardní výhled a v neposlední řadě působí bezpečněji. Zvláště poslední tvrzení je však poněkud kontroverzní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Toyota

Sdílejte článek

Zatím co posádky vozů SUV se díky robustní konstrukci těší pocitu vyššího bezpečí, chodci jsou ve skutečném ohrožení. Jak totiž ukázaly výsledky vyšetřování zveřejněného magazíny Detroit Free Press a USA Today Network, v případě srážky chodce a SUV je smrt chodce 2 x až 3 x pravděpodobnější, než v případě sražení klasickým automobilem. Toho si ostatně v posledních letech měly všimnout i úřady, které však k „omezení úmrtí či upozornění na nebezpečí udělaly příliš málo."

Počet chodců usmrcených při střetu s automobilem vzrostl jen v USA od roku 2009 o výrazných 46 %. Jako jeden z nejčastějších viníků jsou přitom označovány právě automobily typu SUV.

Abychom však vinu neházely pouze na majitele SUV, je potřeba zmínit i další faktory, které stojí za stále vyšším počtem sražených a usmrcených chodců. Patří k nim například nesprávné přecházení / přebíhání silnic, alkohol v krvi řidiče či chodce a samozřejmě chytré telefony, které otupují pozornost řidičů i chodců. Od jejich boomu v roce 2009 se předpokládá, že za řadu dopravních nehod může právě rozptýlení chytrými telefony.

Ačkoliv se tedy za zvyšujícím se počtem sražených a usmrcených chodců může ukrývat cokoliv, spojitost s vozidly typu SUV je údajně nezpochybnitelná. Jak totiž uvádí Detroit Free Press, v 69 % případů chodců sražených vozidly typu SUV mezi lety 2009 až 2016 došlo k úmrtí.

Na něco podobného upozorňovala již v roce 2015 zpráva amerického úřadu pro bezpečnost na dálnicích NHTSA. Podle této zprávy měla být třetina zraněných chodců sražena právě vozidly typu SUV a Pick-up, což údajně úzce souviselo s prudkým nárůstem počtu tohoto typu automobilů na silnicích. Vozy typu SUV a Pick-up navíc měly být zodpovědné až za 40 % úmrtí chodců, což jasně naznačuje, že zranění jsou v těchto případech podstatně vážnější.

img-responsive

Srážkám automobilů s chodci by měly předcházet pokročilé asistenční systémy, jako například Toyota Safety Sense | foto: Toyota

Zpráva nakonec uváděla i analýzu 12 různých nezávislých studií, které jasně ukazovaly, že v případě sražení chodce vozidlem typu SUV je pravděpodobnost úmrtí 2x až 3x vyšší, než v případě sražení tradičním automobilem. Tato zjištění dokonce měla vést k novému hodnocení bezpečnosti automobilů, ovšem k tomu nakonec zatím nedošlo.

Známá kaskadérka ukazuje, jak minimalizovat zranění při sražení autem | zdroj: youtube.com

Pozitivní zprávou však je, že díky stále častějším a schopnějším asistenčním systémům bychom se brzy měly dočkat opětovného poklesu počtu sražených či dokonce usmrcených chodců. Tyto systémy se totiž v automobilech začínají objevovat už i jako součást základní výbavy, což podstatně pomáhá k jejich rozšiřování. Ve spojení s automatickým nouzovým brzděním pak dokáže auto zabránit nehodě v podstatě samo.

Vytisknout

Diskuze: Obliba SUV má stinnou stránku. Statistika nelže, proč to úřady neřeší?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nevídaně silné krupobití se na Ladě pořádně podepsalo

Co dokáže napáchat krupobití? Tahle Lada po něm zůstala takřka na odpis

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud