Zatím co posádky vozů SUV se díky robustní konstrukci těší pocitu vyššího bezpečí, chodci jsou ve skutečném ohrožení. Jak totiž ukázaly výsledky vyšetřování zveřejněného magazíny Detroit Free Press a USA Today Network, v případě srážky chodce a SUV je smrt chodce 2 x až 3 x pravděpodobnější, než v případě sražení klasickým automobilem. Toho si ostatně v posledních letech měly všimnout i úřady, které však k „omezení úmrtí či upozornění na nebezpečí udělaly příliš málo."
Počet chodců usmrcených při střetu s automobilem vzrostl jen v USA od roku 2009 o výrazných 46 %. Jako jeden z nejčastějších viníků jsou přitom označovány právě automobily typu SUV.
Abychom však vinu neházely pouze na majitele SUV, je potřeba zmínit i další faktory, které stojí za stále vyšším počtem sražených a usmrcených chodců. Patří k nim například nesprávné přecházení / přebíhání silnic, alkohol v krvi řidiče či chodce a samozřejmě chytré telefony, které otupují pozornost řidičů i chodců. Od jejich boomu v roce 2009 se předpokládá, že za řadu dopravních nehod může právě rozptýlení chytrými telefony.
Ačkoliv se tedy za zvyšujícím se počtem sražených a usmrcených chodců může ukrývat cokoliv, spojitost s vozidly typu SUV je údajně nezpochybnitelná. Jak totiž uvádí Detroit Free Press, v 69 % případů chodců sražených vozidly typu SUV mezi lety 2009 až 2016 došlo k úmrtí.
Na něco podobného upozorňovala již v roce 2015 zpráva amerického úřadu pro bezpečnost na dálnicích NHTSA. Podle této zprávy měla být třetina zraněných chodců sražena právě vozidly typu SUV a Pick-up, což údajně úzce souviselo s prudkým nárůstem počtu tohoto typu automobilů na silnicích. Vozy typu SUV a Pick-up navíc měly být zodpovědné až za 40 % úmrtí chodců, což jasně naznačuje, že zranění jsou v těchto případech podstatně vážnější.
Zpráva nakonec uváděla i analýzu 12 různých nezávislých studií, které jasně ukazovaly, že v případě sražení chodce vozidlem typu SUV je pravděpodobnost úmrtí 2x až 3x vyšší, než v případě sražení tradičním automobilem. Tato zjištění dokonce měla vést k novému hodnocení bezpečnosti automobilů, ovšem k tomu nakonec zatím nedošlo.
Pozitivní zprávou však je, že díky stále častějším a schopnějším asistenčním systémům bychom se brzy měly dočkat opětovného poklesu počtu sražených či dokonce usmrcených chodců. Tyto systémy se totiž v automobilech začínají objevovat už i jako součást základní výbavy, což podstatně pomáhá k jejich rozšiřování. Ve spojení s automatickým nouzovým brzděním pak dokáže auto zabránit nehodě v podstatě samo.