Když se řekne fólie na sklo, většina z nás si nejspíš vybaví jen tónovací fólie, které působí stylově, zvyšují komfort uvnitř automobilu a současně pomáhají odrážet sluneční paprsky, které interiér zahřívají. Kromě fólií zatmavovacích jsou však na trhu i fólie bezpečnostní, jejichž hlavním cílem je ochránit jak majetek uvnitř vozu, tak samotnou posádku. Tento neviditelný ochránce má však i jednu slabinu.
Pokud se někdo rozhodne vykrást váš automobil, je vysoce pravděpodobné, že k tomu použije jedno z bočních oken. Ta jsou sice poměrně pevná, ovšem jejich hlavním cílem je vydržet v případě nehody. Pokud se tedy zloděj vybaví kamenem, cihlou nebo čímkoliv s pevným a ostřejším povrchem, okno povolí. Vytáhnout pak z auta tašku je jen otázkou několika málo sekund.
Tomu se však dá snadno předejít instalací bezpečnostní fólie na sklo, která ochrání jak váš majetek, tak vaše zdraví. Speciální čirá fólie o tloušťce několika stovek mikronů, která se lepí z vnitřní strany automobilu a pouze na boční skla, totiž pohlcuje nárazy a zabraňuje okamžitému rozpraskání a následnému vysypání skla.
Samotné fólie bývají obvykle vyrobeny z několika vrstev čirého polyesteru, které bývají spojeny speciálním lepidlem. Fólie navíc kromě jiného pomáhají i v ochraně před škodlivým UV zářením. Odolnost samotné fólie vždy závisí na její tloušťce, přičemž základem bývá zhruba 100 mikronů. Maximální tloušťka a tím i odolnost se pak odvíjí od výrobce.
Pro srovnání, fólie používané k barevnému tónování skel mívají tloušťku zhruba poloviční. Ani bezpečnostní fólie však nedokáže sklo před rozbitím uchránit věčně, ovšem místo klasického vysypání skla dojde k utvoření tzv. pavouka. Sklo tak stále drží pohromadě a automobil zůstává zabezpečen.
Doba potřebná k úplnému odstranění skla se tak značně prodlužuje, což zloději nemají zrovna rádi. Během prorážení skla je navíc potřeba vyvinout značné úsilí, což se neobejde bez hluku, který může zalarmovat kolemjdoucí.
Jak už jsme ale výše avizovali, bezpečnostní fólie na skle mohou plnit i roli ochránce zdraví. V případě nehody totiž nedojde k vysypání skla, které by jinak mohlo pořezat cestující. A to jak během samotného nárazu, tak během následného opouštění vozu.
V některých případech však může být bezpečnostní fólie i značně kontraproduktivní, jak vyplynulo během jednoho rozhovoru našich redakčních kolegů s příslušníky záchranného sboru. Fólie totiž nekomplikuje přístup jen zlodějům, ale i záchranářům. Jejich standardní vybavení totiž dokáže sklo rozbít, to ovšem nevypadne a záchranáři s ním tak musí zápasit delší dobu. Za standardních situací už by přitom dávno mohli.
Pokud se rozhodnete pro instalaci bezpečnostní fólii na skla vašeho automobilu, doporučuje se svěřit práci odborníkům. Kromě dobře odvedené práce totiž získáváte i záruku a hlavně atest, který potvrzuje vlastnosti vašeho skla i jeho legální použití na automobilu.
Ceny instalace bezpečnostní fólie se většinou odvíjí od její tloušťky a velikosti vašeho automobilu. Při zběžné prohlídce trhu se však ceny pohybovaly obvykle okolo 4 000 korun. Podle některých nabídek se však může stát příjemným bonusem sleva na havarijním pojištění vozidla.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?