Když se řekne fólie na sklo, většina z nás si nejspíš vybaví jen tónovací fólie, které působí stylově, zvyšují komfort uvnitř automobilu a současně pomáhají odrážet sluneční paprsky, které interiér zahřívají. Kromě fólií zatmavovacích jsou však na trhu i fólie bezpečnostní, jejichž hlavním cílem je ochránit jak majetek uvnitř vozu, tak samotnou posádku. Tento neviditelný ochránce má však i jednu slabinu.
Pokud se někdo rozhodne vykrást váš automobil, je vysoce pravděpodobné, že k tomu použije jedno z bočních oken. Ta jsou sice poměrně pevná, ovšem jejich hlavním cílem je vydržet v případě nehody. Pokud se tedy zloděj vybaví kamenem, cihlou nebo čímkoliv s pevným a ostřejším povrchem, okno povolí. Vytáhnout pak z auta tašku je jen otázkou několika málo sekund.
Tomu se však dá snadno předejít instalací bezpečnostní fólie na sklo, která ochrání jak váš majetek, tak vaše zdraví. Speciální čirá fólie o tloušťce několika stovek mikronů, která se lepí z vnitřní strany automobilu a pouze na boční skla, totiž pohlcuje nárazy a zabraňuje okamžitému rozpraskání a následnému vysypání skla.
Samotné fólie bývají obvykle vyrobeny z několika vrstev čirého polyesteru, které bývají spojeny speciálním lepidlem. Fólie navíc kromě jiného pomáhají i v ochraně před škodlivým UV zářením. Odolnost samotné fólie vždy závisí na její tloušťce, přičemž základem bývá zhruba 100 mikronů. Maximální tloušťka a tím i odolnost se pak odvíjí od výrobce.
Pro srovnání, fólie používané k barevnému tónování skel mívají tloušťku zhruba poloviční. Ani bezpečnostní fólie však nedokáže sklo před rozbitím uchránit věčně, ovšem místo klasického vysypání skla dojde k utvoření tzv. pavouka. Sklo tak stále drží pohromadě a automobil zůstává zabezpečen.
Doba potřebná k úplnému odstranění skla se tak značně prodlužuje, což zloději nemají zrovna rádi. Během prorážení skla je navíc potřeba vyvinout značné úsilí, což se neobejde bez hluku, který může zalarmovat kolemjdoucí.
Jak už jsme ale výše avizovali, bezpečnostní fólie na skle mohou plnit i roli ochránce zdraví. V případě nehody totiž nedojde k vysypání skla, které by jinak mohlo pořezat cestující. A to jak během samotného nárazu, tak během následného opouštění vozu.
V některých případech však může být bezpečnostní fólie i značně kontraproduktivní, jak vyplynulo během jednoho rozhovoru našich redakčních kolegů s příslušníky záchranného sboru. Fólie totiž nekomplikuje přístup jen zlodějům, ale i záchranářům. Jejich standardní vybavení totiž dokáže sklo rozbít, to ovšem nevypadne a záchranáři s ním tak musí zápasit delší dobu. Za standardních situací už by přitom dávno mohli.
Pokud se rozhodnete pro instalaci bezpečnostní fólii na skla vašeho automobilu, doporučuje se svěřit práci odborníkům. Kromě dobře odvedené práce totiž získáváte i záruku a hlavně atest, který potvrzuje vlastnosti vašeho skla i jeho legální použití na automobilu.
Ceny instalace bezpečnostní fólie se většinou odvíjí od její tloušťky a velikosti vašeho automobilu. Při zběžné prohlídce trhu se však ceny pohybovaly obvykle okolo 4 000 korun. Podle některých nabídek se však může stát příjemným bonusem sleva na havarijním pojištění vozidla.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.