Když se řekne fólie na sklo, většina z nás si nejspíš vybaví jen tónovací fólie, které působí stylově, zvyšují komfort uvnitř automobilu a současně pomáhají odrážet sluneční paprsky, které interiér zahřívají. Kromě fólií zatmavovacích jsou však na trhu i fólie bezpečnostní, jejichž hlavním cílem je ochránit jak majetek uvnitř vozu, tak samotnou posádku. Tento neviditelný ochránce má však i jednu slabinu.
Pokud se někdo rozhodne vykrást váš automobil, je vysoce pravděpodobné, že k tomu použije jedno z bočních oken. Ta jsou sice poměrně pevná, ovšem jejich hlavním cílem je vydržet v případě nehody. Pokud se tedy zloděj vybaví kamenem, cihlou nebo čímkoliv s pevným a ostřejším povrchem, okno povolí. Vytáhnout pak z auta tašku je jen otázkou několika málo sekund.
Tomu se však dá snadno předejít instalací bezpečnostní fólie na sklo, která ochrání jak váš majetek, tak vaše zdraví. Speciální čirá fólie o tloušťce několika stovek mikronů, která se lepí z vnitřní strany automobilu a pouze na boční skla, totiž pohlcuje nárazy a zabraňuje okamžitému rozpraskání a následnému vysypání skla.
Samotné fólie bývají obvykle vyrobeny z několika vrstev čirého polyesteru, které bývají spojeny speciálním lepidlem. Fólie navíc kromě jiného pomáhají i v ochraně před škodlivým UV zářením. Odolnost samotné fólie vždy závisí na její tloušťce, přičemž základem bývá zhruba 100 mikronů. Maximální tloušťka a tím i odolnost se pak odvíjí od výrobce.
Pro srovnání, fólie používané k barevnému tónování skel mívají tloušťku zhruba poloviční. Ani bezpečnostní fólie však nedokáže sklo před rozbitím uchránit věčně, ovšem místo klasického vysypání skla dojde k utvoření tzv. pavouka. Sklo tak stále drží pohromadě a automobil zůstává zabezpečen.
Doba potřebná k úplnému odstranění skla se tak značně prodlužuje, což zloději nemají zrovna rádi. Během prorážení skla je navíc potřeba vyvinout značné úsilí, což se neobejde bez hluku, který může zalarmovat kolemjdoucí.
Jak už jsme ale výše avizovali, bezpečnostní fólie na skle mohou plnit i roli ochránce zdraví. V případě nehody totiž nedojde k vysypání skla, které by jinak mohlo pořezat cestující. A to jak během samotného nárazu, tak během následného opouštění vozu.
V některých případech však může být bezpečnostní fólie i značně kontraproduktivní, jak vyplynulo během jednoho rozhovoru našich redakčních kolegů s příslušníky záchranného sboru. Fólie totiž nekomplikuje přístup jen zlodějům, ale i záchranářům. Jejich standardní vybavení totiž dokáže sklo rozbít, to ovšem nevypadne a záchranáři s ním tak musí zápasit delší dobu. Za standardních situací už by přitom dávno mohli.
Pokud se rozhodnete pro instalaci bezpečnostní fólii na skla vašeho automobilu, doporučuje se svěřit práci odborníkům. Kromě dobře odvedené práce totiž získáváte i záruku a hlavně atest, který potvrzuje vlastnosti vašeho skla i jeho legální použití na automobilu.
Ceny instalace bezpečnostní fólie se většinou odvíjí od její tloušťky a velikosti vašeho automobilu. Při zběžné prohlídce trhu se však ceny pohybovaly obvykle okolo 4 000 korun. Podle některých nabídek se však může stát příjemným bonusem sleva na havarijním pojištění vozidla.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.