Přesný výčet závad ohrožujících bezpečnost na pozemních komunikacích určuje vyhláška č. 341/2002 Sb. Uvedené závady dokonce patřily k velmi oblíbeným otázkám v autoškole, bohužel se postupem času tato problematika z výuky poněkud vytratila. Na celé situaci je nejhorší fakt, že dobrou polovinu závad někteří řidiči považují za běžné a nijak se jimi nenechají rozhodit. Jenže neznalost zákona neomlouvá!
V tuto chvíli by si měl každý sáhnout do svědomí a uvědomit si stav automobilu, který provozuje. Jako provozovatel je totiž podle zákona povinen pohybovat se na pozemních komunikacích pouze s vozem, který je technicky způsobilý. A co že to znamená? Konkrétně technickou způsobilost určuje § 37 zákona č. 56/2001 Sb., který říká: "Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé, pokud pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu; pokud poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem; pokud provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost způsobem stanoveným zákonem a pokud byly na vozidle provedeny neschválené změny nebo zásahy do identifikátorů vozidla."
Velmi důležité je připomenout si řidičovu povinnost před zahájením každé jízdy obejít vůz a zkontrolovat, zda je vše v pořádku. Pozor je potřeba věnovat zejména závadám, které ohrožují bezpečnost provozu. Takové závady je potřeba neprodleně odstranit, neboť takto poškozené vozidlo nesmí být užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí, čímž se rozumí dojetí přiměřenou rychlostí na nejbližší možné místo, kde lze závadu odstranit. Při nouzovém dojetí však nesmí být ohroženy životy, zdraví, majetek ani životní prostředí. Nyní si uvedeme konkrétní závady:
1. Závadou v osvětlení vozidla je vždy:
nesvítí-li potkávací nebo brzdové nebo zadní obrysové světlo alespoň na straně přivrácené do středu vozovky,
nelze-li přepnout dálková světla na potkávací,
způsobují-li světlomety oslnění,
jsou-li dodatečně namontovány nebo upraveny svítilny svítící dopředu nepřerušovaně světlem jiné barvy než bílé, kromě předních svítilen do mlhy žluté barvy a dozadu nepřerušovaně svítící světlem jiné barvy než červené,
jsou-li chybně zapojeny svítilny nebo chybně propojeny svítilny tažného vozidla a přípojného vozidla.Bohužel právě závady na osvětlení patří k jedním z nejčastějších a řidiči nejčastěji přehlížených. Ke starším automobilům, jejichž elektroinstalace je ve špatném stavu patří i přípojná vozidla, jejichž svítilny mnohdy nefungují nebo fungují nesprávně. K tomu všemu mnoho řidičů provozuje nehomologované světlomety osazené silnější žárovkou či neoriginální xenonovou sadou. Oslnění protijedoucích vozidel je však velmi nebezpečné a právě proto takto poškozená či upravená vozidla nemají na pozemních komunikacích co dělat.
2. Závadou v zasklení vozidla je vždy:
prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o velikosti větší než 20 mm,
zatemnění čelního skla na propustnost zjevně nižší než 75 % nebo zatemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %.I zde se bohužel bavíme o běžných závadách, při kterých řidiči odmítají investovat nemalé částky do opravy čelního skla, které není zase tolik poškozené, popřípadě úmyslně zatemňují přední boční skla svého vozu.
3. Závadou na výfukovém potrubí:
je jakákoliv netěsnost nebo neúplnost výfukového potrubí nebo zjevný zásah mající vliv na vnější hluk vozidla4. Závadou na karoserii vozidla:
nebo na jeho podvozku je vždy poškození nebo deformace karoserie nebo podvozku, včetně řízení a brzd, které může bezprostředně ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.5. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu, je vždy zjevné unikání paliva, oleje nebo mazacích tuků. Další závadou je překročení největší povolené hmotnosti vozidla nebo překročení největších povolených rozměrů vozidla nebo jízdní soupravy, není-li vozidlo v režimu zvláštního užívání pozemní komunikace podle zvláštního právního předpisu.
6. Závadou na pneumatikách vozidla je vždy:
je-li hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií a u mopedů menší než 1,0 mm,
obnažuje-li trhlina nebo poškození pláště pneumatiky na jejím vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, boku a patky) kostru pneumatiky nebo ji narušují, jsou-li namontovány pneumatiky různého rozměru na téže nápravě, nejde-li o nouzové dojetí.7. Jsou-li na vozidle závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo (například prasklé brzdové hadice) nebo hrubé závady na řídicím ústrojí (například zjevné deformace a nadměrné vůle, je vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
Pro všechny uvedené závady platí, že takto poškozené vozidlo ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nesmí být užito k provozu, s výjimkou nouzového dojetí, které jsme si definovali výše. Tak co říkáte, stále si myslíte, že máte vše v pořádku?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.