V roce 1986 přikázal keňský prezident Daniel arap Moi studentům Univerzity v Nairobi vyvinout první keňské auto. Jeho důvěru v celý projekt shrnuje věta, s jakou příkaz pronesl - auto totiž mělo být vyvinuto „bez ohledu na to, jak pomalé a škaredé ve výsledku bude“.
Jako název pro nové vozidlo si prezident vybral swahilské slovo Nyayo, znamenající „kroky“, jenž bylo zároveň i prezidentovou přezdívkou. S omezeným rozpočtem a bez jakýchkoliv zkušeností s vývojem vozidel se tým pustil do práce na tajném projektu. Právě kvůli utajení probíhala práce na dílech pro vůz v několika lokálních továrnách, mimo jiné i v jedné armádní či opravně vlaků, v noci a mnohdy i bez dostatečného osvětlení. Vzhledem k nedostatku výrobních prostředků také byla většina práce ruční, včetně ohýbaní plechů pro karosérii.
Po čtyřech letech práce bylo připraveno pět prototypů, sedan, liftback, pick-up, kupé a verze pro rallye, všechny pod názvem Nyayo Pioneer, s čísly 1 až 5. Už na pohled bylo zřejmé, že jde o ruční práci nezkušených lidí. Mezery mezi panely byly křivé, stejně jako plastové části, světlomety a blinkry nepasující do připravených otvorů a další detaily nepřijatelné na prodejném produktu. Design samotný však byl překvapivě moderní, vozidlo se podobalo běžným levným vozům z konce 80. let.
I přes původní plány se však nakonec podařilo dostat do vozu jen 60% lokálně vyrobených částí a zbytek byl importován. Celková částka za čtyři roky vývoje dosáhla kolem 250 milionů keňských šilinků, v přepočtu na dnešní koruny přes 50 milionů.
Testování vozidel v provozu bylo relativně úspěšné, poněkud poddimenzovaný, lokálně navržený motor o objemu 1.2 litrů dostal těžké vozidlo až na 120 km/h.
První veřejná prezentace všech pěti vozidel proběhla v roce 1990 ve sportovním komplexu v Nairobi a ujal se ji samotný prezident Moi. Akce však nedopadla úplně dle jeho představ, neb z pěti vozů se podařilo nastartovat a rozpohybovat pouze dva. Ten, ve kterém se prezident vydal na 400 metrů dlouhou běžeckou trať, pak navíc nebyl schopen oněch 400 metrů dokončit a porouchal se krátce před cílem.
I přes to se však keňská vláda rozhodla s projektem pokračovat a založila Nyayo Motor Corporation. V následujících letech mělo být postaveno jedenáct továren schopných produkovat díly potřebné pro plně lokální produkci Nyayo Pioneer. Odhadované náklady na projekt byly 7.8 miliard šilinků, tedy miliarda a sedm set milionů současných korun.
Není proto divu, že se podařilo rozběhnout jen dvě továrny, slévárnu a obráběcí komplex s moderní technologií, opravdu schopný vyrábět kvalitní součásti. Vzhledem k finančním problémům se zbytek projektu protahoval a v roce 1999 vláda rozhodla, že se projekt privatizuje a musí být finančně soběstačný. I v dalších letech vláda posílala na projekt peníze, potřebný rozpočet však byl naplněn jen ze 40 %.
Ještě v roce 2010 NMC slibovalo, že v nejbližších letech se Nyayo Pioneer konečně dočká sériové výroby, což se samozřejmě nestalo a asi už ani nikdy nestane. Všech pět prototypů Nyayo Pioneer dnes stojí ve sklepě Keňských Drah.
Rozsáhlý projekt ale nakonec nebyl úplně bez úspěchu. Obráběcí komplex, známý jako General Machining Complex, je i dnes největší takovou firmou na celém africkém kontinentu a jeden z mála schopných vyrábět precizní autodíly, nebo části lokomotiv.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?