První africké auto? Projekt Nyayo Pioneer se stal obětí příliš velkých ambicí

AutoRoad.cz, 27. června 2018, 14:50 Google+

V roce 1986 přikázal keňský prezident Daniel arap Moi studentům Univerzity v Nairobi vyvinout první keňské auto. Jeho důvěru v celý projekt shrnuje věta, s jakou příkaz pronesl - auto totiž mělo být vyvinuto „bez ohledu na to, jak pomalé a škaredé ve výsledku bude“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nyayo Pioneer

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jako název pro nové vozidlo si prezident vybral swahilské slovo Nyayo, znamenající „kroky“, jenž bylo zároveň i prezidentovou přezdívkou. S omezeným rozpočtem a bez jakýchkoliv zkušeností s vývojem vozidel se tým pustil do práce na tajném projektu. Právě kvůli utajení probíhala práce na dílech pro vůz v několika lokálních továrnách, mimo jiné i v jedné armádní či opravně vlaků, v noci a mnohdy i bez dostatečného osvětlení. Vzhledem k nedostatku výrobních prostředků také byla většina práce ruční, včetně ohýbaní plechů pro karosérii.

Po čtyřech letech práce bylo připraveno pět prototypů, sedan, liftback, pick-up, kupé a verze pro rallye, všechny pod názvem Nyayo Pioneer, s čísly 1 až 5. Už na pohled bylo zřejmé, že jde o ruční práci nezkušených lidí. Mezery mezi panely byly křivé, stejně jako plastové části, světlomety a blinkry nepasující do připravených otvorů a další detaily nepřijatelné na prodejném produktu. Design samotný však byl překvapivě moderní, vozidlo se podobalo běžným levným vozům z konce 80. let.

I přes původní plány se však nakonec podařilo dostat do vozu jen 60% lokálně vyrobených částí a zbytek byl importován. Celková částka za čtyři roky vývoje dosáhla kolem 250 milionů keňských šilinků, v přepočtu na dnešní koruny přes 50 milionů.

Testování vozidel v provozu bylo relativně úspěšné, poněkud poddimenzovaný, lokálně navržený motor o objemu 1.2 litrů dostal těžké vozidlo až na 120 km/h.

img-responsive

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

První veřejná prezentace všech pěti vozidel proběhla v roce 1990 ve sportovním komplexu v Nairobi a ujal se ji samotný prezident Moi. Akce však nedopadla úplně dle jeho představ, neb z pěti vozů se podařilo nastartovat a rozpohybovat pouze dva. Ten, ve kterém se prezident vydal na 400 metrů dlouhou běžeckou trať, pak navíc nebyl schopen oněch 400 metrů dokončit a porouchal se krátce před cílem.

I přes to se však keňská vláda rozhodla s projektem pokračovat a založila Nyayo Motor Corporation. V následujících letech mělo být postaveno jedenáct továren schopných produkovat díly potřebné pro plně lokální produkci Nyayo Pioneer. Odhadované náklady na projekt byly 7.8 miliard šilinků, tedy miliarda a sedm set milionů současných korun.

img-responsive

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

Není proto divu, že se podařilo rozběhnout jen dvě továrny, slévárnu a obráběcí komplex s moderní technologií, opravdu schopný vyrábět kvalitní součásti. Vzhledem k finančním problémům se zbytek projektu protahoval a v roce 1999 vláda rozhodla, že se projekt privatizuje a musí být finančně soběstačný. I v dalších letech vláda posílala na projekt peníze, potřebný rozpočet však byl naplněn jen ze 40 %.

Ještě v roce 2010 NMC slibovalo, že v nejbližších letech se Nyayo Pioneer konečně dočká sériové výroby, což se samozřejmě nestalo a asi už ani nikdy nestane. Všech pět prototypů Nyayo Pioneer dnes stojí ve sklepě Keňských Drah.

Rozsáhlý projekt ale nakonec nebyl úplně bez úspěchu. Obráběcí komplex, známý jako General Machining Complex, je i dnes největší takovou firmou na celém africkém kontinentu a jeden z mála schopných vyrábět precizní autodíly, nebo části lokomotiv.

Vytisknout

Diskuze: První africké auto? Projekt Nyayo Pioneer se stal obětí příliš velkých ambicí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

BMW 4 Cabrio začíná na českém trhu s cenou 1 319 500 Kč s motorem o výkonu 135 kW (184 k)

BMW 4 Cabrio má ceny pro český trh. Mění trochu strategii, na první pohled to ale není znát

HoppyGo

Prodeje nových aut nadále klesají, roste zájem o jejich předplatné

DS3 Crossback 1,5 BlueHDi

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 2

Peugeot Partner

Test Peugeot Partner 1,5 BlueHDi 130, užitkáč s výkonem "jedničkové" Fabie RS

reklama

Doporučujeme

Panel klimatizace, ilustrační foto

Zanedbaná údržba klimatizace? Riskujete zdraví i poškození celého systému

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

  2. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  3. Restaurování ikony malých Hot Hatch

  4. Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

  5. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud