První africké auto? Projekt Nyayo Pioneer se stal obětí příliš velkých ambicí

AutoRoad.cz, 27. června 2018, 14:50 Google+

V roce 1986 přikázal keňský prezident Daniel arap Moi studentům Univerzity v Nairobi vyvinout první keňské auto. Jeho důvěru v celý projekt shrnuje věta, s jakou příkaz pronesl - auto totiž mělo být vyvinuto „bez ohledu na to, jak pomalé a škaredé ve výsledku bude“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nyayo Pioneer

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jako název pro nové vozidlo si prezident vybral swahilské slovo Nyayo, znamenající „kroky“, jenž bylo zároveň i prezidentovou přezdívkou. S omezeným rozpočtem a bez jakýchkoliv zkušeností s vývojem vozidel se tým pustil do práce na tajném projektu. Právě kvůli utajení probíhala práce na dílech pro vůz v několika lokálních továrnách, mimo jiné i v jedné armádní či opravně vlaků, v noci a mnohdy i bez dostatečného osvětlení. Vzhledem k nedostatku výrobních prostředků také byla většina práce ruční, včetně ohýbaní plechů pro karosérii.

Po čtyřech letech práce bylo připraveno pět prototypů, sedan, liftback, pick-up, kupé a verze pro rallye, všechny pod názvem Nyayo Pioneer, s čísly 1 až 5. Už na pohled bylo zřejmé, že jde o ruční práci nezkušených lidí. Mezery mezi panely byly křivé, stejně jako plastové části, světlomety a blinkry nepasující do připravených otvorů a další detaily nepřijatelné na prodejném produktu. Design samotný však byl překvapivě moderní, vozidlo se podobalo běžným levným vozům z konce 80. let.

I přes původní plány se však nakonec podařilo dostat do vozu jen 60% lokálně vyrobených částí a zbytek byl importován. Celková částka za čtyři roky vývoje dosáhla kolem 250 milionů keňských šilinků, v přepočtu na dnešní koruny přes 50 milionů.

Testování vozidel v provozu bylo relativně úspěšné, poněkud poddimenzovaný, lokálně navržený motor o objemu 1.2 litrů dostal těžké vozidlo až na 120 km/h.

img-responsive

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

První veřejná prezentace všech pěti vozidel proběhla v roce 1990 ve sportovním komplexu v Nairobi a ujal se ji samotný prezident Moi. Akce však nedopadla úplně dle jeho představ, neb z pěti vozů se podařilo nastartovat a rozpohybovat pouze dva. Ten, ve kterém se prezident vydal na 400 metrů dlouhou běžeckou trať, pak navíc nebyl schopen oněch 400 metrů dokončit a porouchal se krátce před cílem.

I přes to se však keňská vláda rozhodla s projektem pokračovat a založila Nyayo Motor Corporation. V následujících letech mělo být postaveno jedenáct továren schopných produkovat díly potřebné pro plně lokální produkci Nyayo Pioneer. Odhadované náklady na projekt byly 7.8 miliard šilinků, tedy miliarda a sedm set milionů současných korun.

img-responsive

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

Není proto divu, že se podařilo rozběhnout jen dvě továrny, slévárnu a obráběcí komplex s moderní technologií, opravdu schopný vyrábět kvalitní součásti. Vzhledem k finančním problémům se zbytek projektu protahoval a v roce 1999 vláda rozhodla, že se projekt privatizuje a musí být finančně soběstačný. I v dalších letech vláda posílala na projekt peníze, potřebný rozpočet však byl naplněn jen ze 40 %.

Ještě v roce 2010 NMC slibovalo, že v nejbližších letech se Nyayo Pioneer konečně dočká sériové výroby, což se samozřejmě nestalo a asi už ani nikdy nestane. Všech pět prototypů Nyayo Pioneer dnes stojí ve sklepě Keňských Drah.

Rozsáhlý projekt ale nakonec nebyl úplně bez úspěchu. Obráběcí komplex, známý jako General Machining Complex, je i dnes největší takovou firmou na celém africkém kontinentu a jeden z mála schopných vyrábět precizní autodíly, nebo části lokomotiv.

Vytisknout

Diskuze: První africké auto? Projekt Nyayo Pioneer se stal obětí příliš velkých ambicí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Volkswagen v případě flotilových emisí splnil

BMW i4 má obohacovat lokálně bezemisní mobilitu o čistou radost z jízdy

BMW i4 slibuje obohacení elektromobility o čistou radost z jízdy

fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 2.díl – sedany do 100 tisíc

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

Toyota představila Corollu sedan ve výbavovém stupni GR SPORT

Zákazníci rozhodli a nejprodávanějším autem světa je...

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů

Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

reklama

Doporučujeme

Panel klimatizace, ilustrační foto

Zanedbaná údržba klimatizace? Riskujete zdraví i poškození celého systému

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

  2. Zábavné „víkendovky za babku“ 2.díl – sedany do 100 tisíc

  3. Zákazníci rozhodli a nejprodávanějším autem světa je...

  4. BMW i4 slibuje obohacení elektromobility o čistou radost z jízdy

  5. Volkswagen v případě flotilových emisí splnil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud