První africké auto? Projekt Nyayo Pioneer se stal obětí příliš velkých ambicí

AutoRoad.cz, 27. června 2018, 14:50 Google+

V roce 1986 přikázal keňský prezident Daniel arap Moi studentům Univerzity v Nairobi vyvinout první keňské auto. Jeho důvěru v celý projekt shrnuje věta, s jakou příkaz pronesl - auto totiž mělo být vyvinuto „bez ohledu na to, jak pomalé a škaredé ve výsledku bude“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nyayo Pioneer

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jako název pro nové vozidlo si prezident vybral swahilské slovo Nyayo, znamenající „kroky“, jenž bylo zároveň i prezidentovou přezdívkou. S omezeným rozpočtem a bez jakýchkoliv zkušeností s vývojem vozidel se tým pustil do práce na tajném projektu. Právě kvůli utajení probíhala práce na dílech pro vůz v několika lokálních továrnách, mimo jiné i v jedné armádní či opravně vlaků, v noci a mnohdy i bez dostatečného osvětlení. Vzhledem k nedostatku výrobních prostředků také byla většina práce ruční, včetně ohýbaní plechů pro karosérii.

Po čtyřech letech práce bylo připraveno pět prototypů, sedan, liftback, pick-up, kupé a verze pro rallye, všechny pod názvem Nyayo Pioneer, s čísly 1 až 5. Už na pohled bylo zřejmé, že jde o ruční práci nezkušených lidí. Mezery mezi panely byly křivé, stejně jako plastové části, světlomety a blinkry nepasující do připravených otvorů a další detaily nepřijatelné na prodejném produktu. Design samotný však byl překvapivě moderní, vozidlo se podobalo běžným levným vozům z konce 80. let.

I přes původní plány se však nakonec podařilo dostat do vozu jen 60% lokálně vyrobených částí a zbytek byl importován. Celková částka za čtyři roky vývoje dosáhla kolem 250 milionů keňských šilinků, v přepočtu na dnešní koruny přes 50 milionů.

Testování vozidel v provozu bylo relativně úspěšné, poněkud poddimenzovaný, lokálně navržený motor o objemu 1.2 litrů dostal těžké vozidlo až na 120 km/h.

img-responsive

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

První veřejná prezentace všech pěti vozidel proběhla v roce 1990 ve sportovním komplexu v Nairobi a ujal se ji samotný prezident Moi. Akce však nedopadla úplně dle jeho představ, neb z pěti vozů se podařilo nastartovat a rozpohybovat pouze dva. Ten, ve kterém se prezident vydal na 400 metrů dlouhou běžeckou trať, pak navíc nebyl schopen oněch 400 metrů dokončit a porouchal se krátce před cílem.

I přes to se však keňská vláda rozhodla s projektem pokračovat a založila Nyayo Motor Corporation. V následujících letech mělo být postaveno jedenáct továren schopných produkovat díly potřebné pro plně lokální produkci Nyayo Pioneer. Odhadované náklady na projekt byly 7.8 miliard šilinků, tedy miliarda a sedm set milionů současných korun.

img-responsive

Nyayo Pioneer | foto: youtube.com

Není proto divu, že se podařilo rozběhnout jen dvě továrny, slévárnu a obráběcí komplex s moderní technologií, opravdu schopný vyrábět kvalitní součásti. Vzhledem k finančním problémům se zbytek projektu protahoval a v roce 1999 vláda rozhodla, že se projekt privatizuje a musí být finančně soběstačný. I v dalších letech vláda posílala na projekt peníze, potřebný rozpočet však byl naplněn jen ze 40 %.

Ještě v roce 2010 NMC slibovalo, že v nejbližších letech se Nyayo Pioneer konečně dočká sériové výroby, což se samozřejmě nestalo a asi už ani nikdy nestane. Všech pět prototypů Nyayo Pioneer dnes stojí ve sklepě Keňských Drah.

Rozsáhlý projekt ale nakonec nebyl úplně bez úspěchu. Obráběcí komplex, známý jako General Machining Complex, je i dnes největší takovou firmou na celém africkém kontinentu a jeden z mála schopných vyrábět precizní autodíly, nebo části lokomotiv.

Vytisknout

Diskuze: První africké auto? Projekt Nyayo Pioneer se stal obětí příliš velkých ambicí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Panel klimatizace, ilustrační foto

Zanedbaná údržba klimatizace? Riskujete zdraví i poškození celého systému

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud