Je už dlouho zavedenou praxí velkých výrobců, že jakmile se populární model dostane na konec své životní dráhy, přesune se jeho výroba na méně náročné trhy. V tomto listu je deset vozidel známých i v Česku, která dostala nový život ve verzích, jaké jistě neznáte
P.K – Renault 5 vznikal ve dvou generacích mezi roky 1972 a 1996, prodalo se kolem 5.5 milionů kusů a získal si kultovní status. Málokdo však ví, že jeho kariéra ve skutečnosti skončila až v roce 2013. Íránská automobilka Pars Khodro získala licenci na výrobu první generace v roce 1997, v roce 2000 přišla první modernizace. Tehdy totiž íránské vývojáře napadlo namontovat karoserii Renaultu 5 na podvozek Kia Pride, auta jen o tři roky mladšího, ale také nejprodávanějšího v historii Íránu. Nové auto dostalo výrazně rozšířené blatníky, kvůli rozměrům nové platformy a jednoduchý název, prodávalo se totiž prostě jako P.K. O pět let později pak vůz dostal facelift, který na původní karosérii první generace Renaultu 5 z roku 1972 narouboval nová zadní světla a poněkud elegantněji vyřešené rozšíření blatníků. Jméno bylo změněno na New P.K.
TagAZ Tager – Druhá generace korejského off-roadu SsangYong Korando byla ve své době docela rozšířená i v České Republice. Vůz využíval motory Mercedes-Benz (díky technologické spolupráci mezi oběma automobilkami) a retro třídveřová karosérie se nabízela ve variantě kabrio a s pevnou střechou. Po ukončení výroby získala licenci na jeho výrobu ruská automobilka TagAZ, která se však nespokojila jen s třídveřovou verzí, a vyvinula si proto i pětidvéřovou variantu, nazvanou Tagaz Tager. Auto se prodávalo do roku 2014, kdy TagAZ zkrachoval.
Mahindra Verito Vibe – První moderní auto rumunské Dacie, model Logan, se už v první generaci nabízel jako sedan, kombi, pick-up a van. V roce 2013 se však do nabídky první generace Loganu dostala nová varianta, označovaná jako notchback. Krátká záď se svislými svítilnami na pohled vypadá jako běžný hatchback, otevírá se však jen spodní část, bez okna. Důvodem pro takovou jinak nepříliš logickou úpravu jsou indické zákony, které na vozy delší než 4 metry uvalují mnohem vyšší daně.
Changhe Beidouxing E – Suzuki Wagon R+ patří v Japonsku mezi nejpopulárnější vozy a nabízí se už v šesté generaci. Čínská automobilka Changhe, která donedávna měla joint-venture se Suzuki, však nabízí svoji verzi založenou na první generaci, uvedené už v roce 1993. Beidouxing, pojmenovaný po souhvězdí Velký Vůz, neboli faceliftovaná verze starého Suzuki, se letos začal nabízet i jako elektromobil, s dojezdem jen 168 kilometrů a maximální rychlostí 102 km/h.
Changfeng Liebao – Mitsubishi Pajero druhé generace patří mezi legendární off-roady a téměř beze změny se dodnes vyrábí v Číně, zejména pro potřeby armády a policie. Pro ně také vznikla otevřená verze, neboli parade car. Ta se vyrábí na platformě druhé i třetí generace Pajera a je určená hlavně pro přehlídky. Při těch se v pomalu jedoucím otevřeném vozidle obvykle vozí některý z politiků, v Číně se však toto vozidlo dá spatřit docela často i v ulicích, plné uniformovaných strážců zákona ze speciálních jednotek. Vzhledem k využití auto nemá k dispozici skládací ani pevnou nasazovací střechu, při špatném počasí se prostě využije jiná varianta.
Chery A15 – První generace Seatu Toledo byla ve své době velmi oblíbená i u nás a ve výrobě se udržela 9 let. V roce 1999 se k licenci na výrobu vozu dostala nově vzniklá čínská automobilka Chery, pro kterou se Toledo stalo prvním vozem. První dva roky se vůz, pod názvem Chery CAC6340, kvůli chybějící licenci na výrobu aut prodával jako soubor náhradních dílů ve zkompletované formě, než se podařilo navázat spolupráci se SAIC, která už licenci měla. Vůz, poté prodávaný pod nespočtem modelových názvů, prošel několika facelifty, které na starou karosérii dostaly mnohem modernější přední a zadní část. Pod lokálními názvy se auto montovalo i na Ukrajině v továrně ZAZ, v ruském Kaliningradu a jako Vortex Corda až do roku 2012 v ruské automobilce TagAZ.
Suzuki Fun – Opel Corsa B z 90. let, známý svou kulatou karosérií, se pro GM stal jednou z nejoblíbenějších platforem pro tvorbu nových modelů na starém základě. Kombi verze se v Číně prodávala jako Buick Sail, než na trh vstoupil Chevrolet a faceliftovanou verzi si převzal pod svoji značku. Mezitím v Mexiku se vůz jako Chevrolet Chevy dočkal zcela odlišné modernizace, přibližující jej soudobým korejským Chevroletům. Argentinský Chevrolet zase na vůz narouboval zcela odlišnou přední a zadní část a vůz se nějakou dobu nabízel i jako Suzuki Fun. Australská pobočka GM, Holden, zase třídveřovou Corsu nabízela jako cabriolet, upravenou z importovaných vozidel až přímo v Australii.
Volkswagen Passat Lingyu – Škoda Superb první generace, do té doby největší model české značky, byl postaven na modifikované platformě B5 PL45+, původně vyvinuté pro čínský trh. Na ten se však platforma dostala až v roce 2005, kdy se tam Superb začal prodávat pod názvem Shanghai Volkswagen Passat Lingyu. Po čtyřech letech se vůz dočkal ještě výraznějšího faceliftu, dle tehdejšího vzhledu Volkswagenu, a ve výrobě se udržel až do roku 2011.
IKCO Arisun – Peugeot 405 je nejdéle vyráběným vozem francouzské značky. Pod původním jménem se dodnes vyrábí v Íránu, spolu s několika modernizovanými verzemi, jako například IKCO Samand. Íránci však k původnímu sedanu a kombíku přidali i třetí variantu, pick-up. Ten se nabízí jako IKCO Arisun a i přes lehce faceliftovanou přední část je na něm zřetelný francouzský původ. Na rozdíl od většiny ostatních verzí 405 má Arisun pohon zadních kol a motor OHV o objemu 1.7 litru, což zřejmě znamená, že je postaven na základě Peugeotu ROA, neboli karosérie 405 naroubované na modifikovanou platformu prvního íránského vozu, Paykanu. Ten zase vychází z britského Hillmanu Hunter z 60. let a v Íránu se v původní podobě nabízel do roku 2005.
Citroën C2 – Pod stejným názvem jako evropský minivůz se v Číně prodávalo vozidlo vzniklé napasováním designového stylu Citroënu na hatchback Peugeot 206, který se jinak v Číně prodával pouze jako sedan. Dongfeng Citroën C2 si kromě světel a přední masky typické pro Citroën ponechal vše z původního Peugeotu. V roce 2012 pak přišel facelift, založený na lokálním Peugeotu 207, který však na rozdíl od evropské verze pořád vycházel z Peugeotu 206.
206 sedan se mimochodem dodnes vyrábí v Íránu v modernizované verzi jako IKCO Runna.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?