Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

-jka / AutoRoad.cz, 20. ledna 2019, 13:03 Google+

Kdo měl možnost vyzkoušet si jízdu na elektrokole, jistě potvrdí, že se jedná o příjemný zážitek, který posouvá možnosti cykloturistiky na zcela jinou úroveň. Nejen starší lidé, ale i ti méně zdatní si díky nim mohou dovolit cyklotoulky do vzdálenějších míst, a přitom se stále kochat krajinou a užívat si další benefity, které jim kolo poskytuje. Jenže elektrokola mohou být i pěkně nebezpečná, a to pro všechny kolem.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 28.01. 06:27) Napište svůj názor
Elektrokolo

Elektrokolo | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Že netušíte, kam tím mířím? Začneme pěkně popořádku. I když zažívají elektrokola v České republice pořádný boom, trendy ukazují jiné státy Evropské unie - Německo, Nizozemsko a Belgie. Právě v těchto státech můžeme nejlépe vidět výhody i nevýhody, která tato změna procentuálního zastoupení elektrokol přináší. Kde je problém? 

Aniž by to mnozí tušili, pojem "elektrokolo" není tak úplně jednotný. Z legislativního hlediska totiž musíme tyto kola rozdělit na "elektricky asistovaná jízdní kola" a "rychlá elektricky asistovaná jízdní kola". Rozdíl udává Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 186/2013, které stanovuje přesné parametry pro schvalování dvoukolových vozidel. V tomto nařízení jasně stojí, že ze schvalovacího procesu (tzv. homologace) jsou vyňaty dopravní prostředky, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů. 

Znamená to tedy, že elektromotor musí být vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, jakmile vozidlo dosáhne 25 km/h. Pokud elektrokolo splňuje tyto parametry, je na něj z hlediska českého Zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíženo jako na jízdní kolo bez elektrické asistence. Takové kolo tedy musí být vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky a zvonek) a může být provozováno na pozemních komunikacích včetně cyklostezek a trasách výhradně určených pro jízdní kola.

Existují však prodejci, jejichž elektrokola parametry stanovené zákonem nesplňují (maximální rychlost a výkon), anebo jsou prodávány s tím, že nejsou určeny k provozu na pozemních komunikacích. Takové elektrokolo se však z legislativního hlediska stává malým skůtrem/mopedem, na který se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy. Takový dopravní prostředek musí být opatřen registrační značkou, mít platné pojištění a být provozován pouze na pozemních komunikacích! Neděláme si však iluze, že by se majitelé těchto kol rozhodli pro legální variantu přihlášení a provozování. 

Electric Bike 90km/h Top Speed + Wheelies (24:12) | zdroj: youtube.com

A čím jsou tedy elektrokola tak nebezpečná? Největší problém způsobují ty rychlejší, jejichž provoz se rovná mopedu. Pro cyklisty jsou "příliš" rychlá, pro klasické automobily a motocykly zase "příliš" pomalá. Jejich rychlostní nekompatibilita vyvolala v Nizozemsku i Belgii požadavek na vytváření nových, vlastních, cyklo-mopedových stezek. Jízda na takovém kole je také nebezpečná pro jezdce i ostatní cyklisty (i automobily), kteří nemusí správně odhadnout rychlost jezdce na takovémto elektrokole.

Pro většinu řidičů se jedná o novinku, na jejichž rychlost nemají správné návyky. Rozpoznat v husté dopravě, na kterém typu bicyklu se k vám cyklista blíží také není jednoduché. Obrovská obliba a nárůst počtu těchto elektrokol v běžné dopravě bude jednoznačně způsobovat zmatečné a nebezpečné situace. Elektrokola jsou navíc díky své váze (motor + baterie) hůře ovladatelná, mají jiné těžiště a mohou mít i delší brzdnou dráhu, s čímž však musí cyklista počítat. Zvláště pro starší lidi, u kterých jsou elektrokola oblíbená, to však nemusí být jednoduché. 

S elektrokoly je však potřeba počítat a proto, až budete příště projíždět křižovatkou, ke které se blíží cyklista, vzpomeňte si na to, že se může "přiřítit" i mnohem rychleji, než by vás napadlo. 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 28.01.2019 06:27 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Odborníci spočítali, kolik stojí kupujícího stočený tachometr

Volkswagen T-Roc kablriolet

Nový Volkswagen T-Roc Cabriolet oficiálně: CHÁPETE TO?!

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Poslanci je schválili. Kdo bude jezdit levněji?

ZLEVNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Kdo zaplatí za dálnici nejvíc?

Ilustrační foto

Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

Tupolev A-3 (foto: Varga Attila)

Tupolev nejsou jen letadla. Tenhle hybrid od stejné firmy měl zachraňovat životy

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Jak používat mobil za volantem a nenabourat? Odborníci prozradili pár triků

Skica vozu T50 - duchovního nástupce legendárního McLarenu F1

Konstruktér McLarenu F1 odhaluje tajemství jeho duchovního nástupce

Ilustrační foto

Zámky u dveří jsou s námi 45 let. Jak bude vypadat zamykání budoucnosti?

Vodíkový pohon

Konec benzínových aut? Ministerstvo řeklo, čím budeme jezdit za pár let

Škoda Sentinel (YouTube/Technické muzeum v Brně)

Škoda Sentinel: Český unikát, na který všichni zapomněli, v Evropě neměl obdoby

reklama

Doporučujeme

Roewe Vision R

Žasnete nad absurdními názvy čínských automobilek? Překvapivě dávají smysl

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Felicia ještě není odepsaná! JDE NA DRAČKU i jako ojetina

  2. Jak moc zvyšuje klimatizace spotřebu?

  3. Škoda Scala BUDE SLOUŽIT U POLICIE!

  4. NEJSKRÁSNĚJŠÍ SUV? Tohle Lamborghini Urus vás dojme k pláči - taková krása!

  5. Test výdrže Tesla Model 3. Předčí Porsche Taycan?

  6. Nové základní Porsche 911 už za necelé TŘI MILIONY!

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud