Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

-jka / AutoRoad.cz, 23. června 2018, 09:00 Google+

Kdo měl možnost vyzkoušet si jízdu na elektrokole, jistě potvrdí, že se jedná o příjemný zážitek, který posouvá možnosti cykloturistiky na zcela jinou úroveň. Nejen starší lidé, ale i ti méně zdatní si díky nim mohou dovolit cyklotoulky do vzdálenějších míst, a přitom se stále kochat krajinou a užívat si další benefity, které jim kolo poskytuje. Jenže elektrokola mohou být i pěkně nebezpečná, a to pro všechny kolem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Elektrokolo

Elektrokolo | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Že netušíte, kam tím mířím? Začneme pěkně popořádku. I když zažívají elektrokola v České republice pořádný boom, trendy ukazují jiné státy Evropské unie - Německo, Nizozemsko a Belgie. Právě v těchto státech můžeme nejlépe vidět výhody i nevýhody, která tato změna procentuálního zastoupení elektrokol přináší. Kde je problém? 

Aniž by to mnozí tušili, pojem "elektrokolo" není tak úplně jednotný. Z legislativního hlediska totiž musíme tyto kola rozdělit na "elektricky asistovaná jízdní kola" a "rychlá elektricky asistovaná jízdní kola". Rozdíl udává Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 186/2013, které stanovuje přesné parametry pro schvalování dvoukolových vozidel. V tomto nařízení jasně stojí, že ze schvalovacího procesu (tzv. homologace) jsou vyňaty dopravní prostředky, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů. 

Znamená to tedy, že elektromotor musí být vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, jakmile vozidlo dosáhne 25 km/h. Pokud elektrokolo splňuje tyto parametry, je na něj z hlediska českého Zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíženo jako na jízdní kolo bez elektrické asistence. Takové kolo tedy musí být vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky a zvonek) a může být provozováno na pozemních komunikacích včetně cyklostezek a trasách výhradně určených pro jízdní kola.

Existují však prodejci, jejichž elektrokola parametry stanovené zákonem nesplňují (maximální rychlost a výkon), anebo jsou prodávány s tím, že nejsou určeny k provozu na pozemních komunikacích. Takové elektrokolo se však z legislativního hlediska stává malým skůtrem/mopedem, na který se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy. Takový dopravní prostředek musí být opatřen registrační značkou, mít platné pojištění a být provozován pouze na pozemních komunikacích! Neděláme si však iluze, že by se majitelé těchto kol rozhodli pro legální variantu přihlášení a provozování. 

Electric Bike 90km/h Top Speed + Wheelies (24:12) | zdroj: youtube.com

A čím jsou tedy elektrokola tak nebezpečná? Největší problém způsobují ty rychlejší, jejichž provoz se rovná mopedu. Pro cyklisty jsou "příliš" rychlá, pro klasické automobily a motocykly zase "příliš" pomalá. Jejich rychlostní nekompatibilita vyvolala v Nizozemsku i Belgii požadavek na vytváření nových, vlastních, cyklo-mopedových stezek. Jízda na takovém kole je také nebezpečná pro jezdce i ostatní cyklisty (i automobily), kteří nemusí správně odhadnout rychlost jezdce na takovémto elektrokole.

Pro většinu řidičů se jedná o novinku, na jejichž rychlost nemají správné návyky. Rozpoznat v husté dopravě, na kterém typu bicyklu se k vám cyklista blíží také není jednoduché. Obrovská obliba a nárůst počtu těchto elektrokol v běžné dopravě bude jednoznačně způsobovat zmatečné a nebezpečné situace. Elektrokola jsou navíc díky své váze (motor + baterie) hůře ovladatelná, mají jiné těžiště a mohou mít i delší brzdnou dráhu, s čímž však musí cyklista počítat. Zvláště pro starší lidi, u kterých jsou elektrokola oblíbená, to však nemusí být jednoduché. 

S elektrokoly je však potřeba počítat a proto, až budete příště projíždět křižovatkou, ke které se blíží cyklista, vzpomeňte si na to, že se může "přiřítit" i mnohem rychleji, než by vás napadlo. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lada 2106

Ruský zloděj ukradl v jednom týdnu hned tři Lady, domů ale nedojel ani s jednou

Ilustrační foto

Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Nissan Navara OFF-ROADER AT32

Nissan Navara OFF-ROADER AT32: Oblíbený pickup se dočkal extrémní úpravy a míří na trh

Sandvik Self-Driving Heavy Loader

Obří nakladač bez řidiče ve skleněném bludišti? Schopnosti nových technologií jsou úchvatné

Nová Škoda Octavia G-TEC

Škoda Octavia G-Tec: Novinka spalující CNG slibuje vyšší výkon i delší dojezd

Ne letišti v tureckém Istanbulu se uskutečnil velice netradiční závod

Formule 1, stíhačka, superbike a Tesla? V Turecku se uskutečnil velice netradiční závod

Robert Dalton přežil nehodu svého závodního speciálu Flashpoint Streamliner při rychlosti 687 km/h (Facebook/Flashpoint Streamliner)

V rychlosti 687 km/h mu praskla pneumatika, místo překonání rekordu se podruhé narodil

Jaké motory mají rádi Češi?

Zájem o dieselové a benzínové motory ve skutečnosti? Čísla prodejů bez souvislostí klamou

Nový Volkswagen Touareg

Nový Volkswagen Touareg zazářil v testech Euro NCAP, na bezpečnosti se rozhodně nešetřilo

Peugeot Rifter

Vyzkoušeli jsme nový Peugeot Rifter v nejatraktivnější konfiguraci. Stojí za to?

reklama
reklama

Doporučujeme

Ford se snaží bojovat s rozbitými evropskými silnicemi po svém

Detekce děr na silnici? Nový podvozek Fordu je splněným snem každého Čecha

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První testy zimních pneumatik: Rozdíl mezi první a poslední je více než 16 metrů

  2. Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

  3. Neuvěřitelný souboj řidiče s odtahovkou? Ke svobodě nechybělo mnoho

  4. Zájem o dieselové a benzínové motory ve skutečnosti? Čísla prodejů bez souvislostí klamou

  5. Jedna věc je za volantem nebezpečnější než telefon. Stát ji bez problému povoluje

  6. Sbohem tradiční ruční brzdo. Studie ukázala, proč z aut nezadržitelně mizí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud