Kdo měl možnost vyzkoušet si jízdu na elektrokole, jistě potvrdí, že se jedná o příjemný zážitek, který posouvá možnosti cykloturistiky na zcela jinou úroveň. Nejen starší lidé, ale i ti méně zdatní si díky nim mohou dovolit cyklotoulky do vzdálenějších míst, a přitom se stále kochat krajinou a užívat si další benefity, které jim kolo poskytuje. Jenže elektrokola mohou být i pěkně nebezpečná, a to pro všechny kolem.
Že netušíte, kam tím mířím? Začneme pěkně popořádku. I když zažívají elektrokola v České republice pořádný boom, trendy ukazují jiné státy Evropské unie - Německo, Nizozemsko a Belgie. Právě v těchto státech můžeme nejlépe vidět výhody i nevýhody, která tato změna procentuálního zastoupení elektrokol přináší. Kde je problém?
Aniž by to mnozí tušili, pojem "elektrokolo" není tak úplně jednotný. Z legislativního hlediska totiž musíme tyto kola rozdělit na "elektricky asistovaná jízdní kola" a "rychlá elektricky asistovaná jízdní kola". Rozdíl udává Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 186/2013, které stanovuje přesné parametry pro schvalování dvoukolových vozidel. V tomto nařízení jasně stojí, že ze schvalovacího procesu (tzv. homologace) jsou vyňaty dopravní prostředky, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů.
Znamená to tedy, že elektromotor musí být vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, jakmile vozidlo dosáhne 25 km/h. Pokud elektrokolo splňuje tyto parametry, je na něj z hlediska českého Zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíženo jako na jízdní kolo bez elektrické asistence. Takové kolo tedy musí být vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky a zvonek) a může být provozováno na pozemních komunikacích včetně cyklostezek a trasách výhradně určených pro jízdní kola.
Existují však prodejci, jejichž elektrokola parametry stanovené zákonem nesplňují (maximální rychlost a výkon), anebo jsou prodávány s tím, že nejsou určeny k provozu na pozemních komunikacích. Takové elektrokolo se však z legislativního hlediska stává malým skůtrem/mopedem, na který se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy. Takový dopravní prostředek musí být opatřen registrační značkou, mít platné pojištění a být provozován pouze na pozemních komunikacích! Neděláme si však iluze, že by se majitelé těchto kol rozhodli pro legální variantu přihlášení a provozování.
A čím jsou tedy elektrokola tak nebezpečná? Největší problém způsobují ty rychlejší, jejichž provoz se rovná mopedu. Pro cyklisty jsou "příliš" rychlá, pro klasické automobily a motocykly zase "příliš" pomalá. Jejich rychlostní nekompatibilita vyvolala v Nizozemsku i Belgii požadavek na vytváření nových, vlastních, cyklo-mopedových stezek. Jízda na takovém kole je také nebezpečná pro jezdce i ostatní cyklisty (i automobily), kteří nemusí správně odhadnout rychlost jezdce na takovémto elektrokole.
Pro většinu řidičů se jedná o novinku, na jejichž rychlost nemají správné návyky. Rozpoznat v husté dopravě, na kterém typu bicyklu se k vám cyklista blíží také není jednoduché. Obrovská obliba a nárůst počtu těchto elektrokol v běžné dopravě bude jednoznačně způsobovat zmatečné a nebezpečné situace. Elektrokola jsou navíc díky své váze (motor + baterie) hůře ovladatelná, mají jiné těžiště a mohou mít i delší brzdnou dráhu, s čímž však musí cyklista počítat. Zvláště pro starší lidi, u kterých jsou elektrokola oblíbená, to však nemusí být jednoduché.
S elektrokoly je však potřeba počítat a proto, až budete příště projíždět křižovatkou, ke které se blíží cyklista, vzpomeňte si na to, že se může "přiřítit" i mnohem rychleji, než by vás napadlo.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.