Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

-jka / AutoRoad.cz, 20. ledna 2019, 13:03 Google+

Kdo měl možnost vyzkoušet si jízdu na elektrokole, jistě potvrdí, že se jedná o příjemný zážitek, který posouvá možnosti cykloturistiky na zcela jinou úroveň. Nejen starší lidé, ale i ti méně zdatní si díky nim mohou dovolit cyklotoulky do vzdálenějších míst, a přitom se stále kochat krajinou a užívat si další benefity, které jim kolo poskytuje. Jenže elektrokola mohou být i pěkně nebezpečná, a to pro všechny kolem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Elektrokolo

Elektrokolo | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Že netušíte, kam tím mířím? Začneme pěkně popořádku. I když zažívají elektrokola v České republice pořádný boom, trendy ukazují jiné státy Evropské unie - Německo, Nizozemsko a Belgie. Právě v těchto státech můžeme nejlépe vidět výhody i nevýhody, která tato změna procentuálního zastoupení elektrokol přináší. Kde je problém? 

Aniž by to mnozí tušili, pojem "elektrokolo" není tak úplně jednotný. Z legislativního hlediska totiž musíme tyto kola rozdělit na "elektricky asistovaná jízdní kola" a "rychlá elektricky asistovaná jízdní kola". Rozdíl udává Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 186/2013, které stanovuje přesné parametry pro schvalování dvoukolových vozidel. V tomto nařízení jasně stojí, že ze schvalovacího procesu (tzv. homologace) jsou vyňaty dopravní prostředky, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů. 

Znamená to tedy, že elektromotor musí být vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, jakmile vozidlo dosáhne 25 km/h. Pokud elektrokolo splňuje tyto parametry, je na něj z hlediska českého Zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíženo jako na jízdní kolo bez elektrické asistence. Takové kolo tedy musí být vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky a zvonek) a může být provozováno na pozemních komunikacích včetně cyklostezek a trasách výhradně určených pro jízdní kola.

Existují však prodejci, jejichž elektrokola parametry stanovené zákonem nesplňují (maximální rychlost a výkon), anebo jsou prodávány s tím, že nejsou určeny k provozu na pozemních komunikacích. Takové elektrokolo se však z legislativního hlediska stává malým skůtrem/mopedem, na který se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy. Takový dopravní prostředek musí být opatřen registrační značkou, mít platné pojištění a být provozován pouze na pozemních komunikacích! Neděláme si však iluze, že by se majitelé těchto kol rozhodli pro legální variantu přihlášení a provozování. 

Electric Bike 90km/h Top Speed + Wheelies (24:12) | zdroj: youtube.com

A čím jsou tedy elektrokola tak nebezpečná? Největší problém způsobují ty rychlejší, jejichž provoz se rovná mopedu. Pro cyklisty jsou "příliš" rychlá, pro klasické automobily a motocykly zase "příliš" pomalá. Jejich rychlostní nekompatibilita vyvolala v Nizozemsku i Belgii požadavek na vytváření nových, vlastních, cyklo-mopedových stezek. Jízda na takovém kole je také nebezpečná pro jezdce i ostatní cyklisty (i automobily), kteří nemusí správně odhadnout rychlost jezdce na takovémto elektrokole.

Pro většinu řidičů se jedná o novinku, na jejichž rychlost nemají správné návyky. Rozpoznat v husté dopravě, na kterém typu bicyklu se k vám cyklista blíží také není jednoduché. Obrovská obliba a nárůst počtu těchto elektrokol v běžné dopravě bude jednoznačně způsobovat zmatečné a nebezpečné situace. Elektrokola jsou navíc díky své váze (motor + baterie) hůře ovladatelná, mají jiné těžiště a mohou mít i delší brzdnou dráhu, s čímž však musí cyklista počítat. Zvláště pro starší lidi, u kterých jsou elektrokola oblíbená, to však nemusí být jednoduché. 

S elektrokoly je však potřeba počítat a proto, až budete příště projíždět křižovatkou, ke které se blíží cyklista, vzpomeňte si na to, že se může "přiřítit" i mnohem rychleji, než by vás napadlo. 

Vytisknout

Diskuze: Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Roewe Vision R

Žasnete nad absurdními názvy čínských automobilek? Překvapivě dávají smysl

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud