Celoroční pneumatiky jsou tématem, které rozděluje veřejnost na dva tábory. Pro jednu skupinu se jedná o elegantní způsob, jak ušetřit a zároveň si zajistit pneumatiku vhodnou do všech podmínek. Druhá skupina však poukazuje na časté nedostatky celoročních pneumatik, které se za všech podmínek chovají nanejvýš průměrně. To ostatně potvrzují i odborné testy, které navíc přináší alarmující zjištění, že ani univerzální pneumatiky renomovaných značek nepřináší podstatně lepší vlastnosti.
Kvalitou a vlastnostmi celoročních pneumatik už se zabývala celá řada organizací, včetně americké AAA Automotive Engineering. Ta před pár dny vydala rozsáhlý pětašedesátistránkový rozbor, který zkoumá a srovnává kvality univerzálních pneumatik prémiových i méně známých značek v různých podmínkách a v různé fázi opotřebení.
Testy mimo jiné zahrnovaly praktické zkoušky na dvou vozidlech, kterými byl Ford F-150 a Toyota Camry. Obě vozidla byla v sériovém stavu a obě zahrnovala průměrnou výbavu. Volba vozů může někomu přijít zarážející, ovšem podle AAA se jednalo o nejprodávanějších vozidla mezi lety 2013 až 2016. Pro test se tedy jedná o ideální vzorek.
Pokud si chcete pročíst celou studii, můžete si stáhnout podrobný rozbor na tomto odkazu (PDF). My se však podíváme rovnou na závěr, který de facto naznačuje, že v průměru nejsou výsledky prémiových (dražších) univerzálních pneumatik podstatně lepší, než výsledky lacinějších pneumatik. To se nejvíce podepsalo při brzdění a akceleraci na mokrém povrchu a během testů vibrací a hluku v kabině.
Finanční rozdíly mezi prémiovými a méně známými pneumatikami jsou přitom celkem výrazné. Například u pick-upu Ford F-150 vyjde sada renomovaných univerzálních pneumatik v průměru o 204 dolarů (4 470 Kč) dráž, než cena lacinějších kousků. V případě Toyoty Camry je pak průměrný rozdíl ještě výraznějších 248 dolarů (5 434 Kč) v neprospěch prémiových značek.
Experiment také poukázal na výrazně horší vlastnosti u ojetých pneumatik, jejichž vzorek má hloubku cca 3.2 milimetru. V případě Fordu F-150 došlo k nárůstu brzdné dráhy o 44 procent. V praxi to znamená, že na mokré silnici jel vůz rychlostí cca 59 km/h v místě, kde by na nových pneumatikách už stál.
V případě Toyoty Camry byl nárůst brzdné dráhy u stejně ojetých pneumatik opět nezanedbatelných 42 %. Stejný příklad z praxe pak ukázal, že na místě, kde by vůz na nových pneumatikách zastavil, jela Toyota na ojetých pneumatikách rychlostí ještě 62 km/h.
Celkově se brzdná dráha vozidel v průměru prodloužila o 26.5 metru u Toyoty Camry a o 26.2 metru v případě Fordu F-150. Zhoršila se i ovladatelnost vozu, která byla u Fordu horší o 33 % a u Toyoty o 28 %. Ojeté pneumatiky měly dopad i na akceleraci, které byla u F-150 pomalejší o 28 % a v případě Camry o 33 %.
Že je potřeba ojeté pneumatiky pravidelně měnit připomínáme poměrně, často, ovšem u univerzálních pneumatik to platí obzvlášť. V létě totiž pneumatika musí dokázat odvést i vyšší množství vody ze srážek a v zimě se nesmí zanášet sněhem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.