K záchraně života měl Uber 6 sekund, proč ale vozidlo nesmělo zabrzdit?

-mao / AutoRoad.cz, 25. května 2018, 11:51 Aktualizováno 25.5.2018, 12:48 Google+

Tragická dopravní nehoda, během které samořiditelné auto společnosti Uber smrtelně zranilo člověka, se udála před více než dvěma měsíci. Dosud jsme však neznali jedinou informaci, která by vysvětlila nepochopitelné selhání techniky, která měla být jednou z nejlepších ve svém odvětví. Americký úřad NTSB však nyní zveřejnil alespoň část zprávy, která nehodu vysvětluje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ve městě Tempe chodkyni, ta svým zraněním podlehla

Autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ve městě Tempe chodkyni, ta svým zraněním podlehla | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Potenciál samořiditelných aut se v posledních letech snažilo rozvíjet hned několik významných technologických či přepravních společností i automobilek, přičemž všichni shodně tvrdili, že nové technologie nabízí především řadu benefitů, včetně vyšší bezpečnosti na silnicích a menšího počtu smrtelných nehod.

Když se tedy koncem března odehrál onen tragický incident v Arizonském městě Tempe, nikdo nedokázal pochopit, jak mohlo dojít k tak zásadnímu pochybení jinak vcelku spolehlivých a přesných systémů. Předběžná zpráva úřadu National Transportation Safety Board (NTSB) však uvádí, že senzory detekovaly chodce s předstihem šesti sekund, ovšem chyba nastala ve správném předání informací řidiči.

Podle dat autonomního systému řízení, která se po celou dobu zapisovala, cestoval automobil před srážkou rychlostí cca 69.2 km/h. „Když se trajektorie automobilu a chodce začaly překrývat, systém autonomního řízení vyhodnotil chodce jako neznámou překážku, jako vozidlo a poté jako kolo s proměnlivými očekáváními jeho dalšího pohybu," uvádí zpráva.

Pouhé 1.3 sekundy před srážkou si systém uvědomil, že automobil a cyklista jsou na kolizním kurzu, což vyžadovalo manévr nouzového brzdění. Program autonomního řízení byl však pouze v testovací fázi, takže byl naprogramován, aby krizové manévry jako nouzové brzdění či prudké úhybné manévry neprováděl. Místo toho měl systém upozornit operátora vozidla, který měl na situaci co nejrychleji reagovat. U všech operátorů totiž bylo očekáváno, že se budou věnovat řízení a že budou sledovat prostor před vozidlem. V tomto případě však systém operátora na krizovou situace, ve které bylo potřeba nouzové brzdění, neupozornil.

img-responsive

Tohle viděl systém autonomního řízení zhruba 1.3 sekundy před srážkou. Až v tuto dobu vyhodnotil potřebu aktivace nouzové brzdění | foto: NTSB.gov

Zpráva navíc potvrzuje, co už jsme viděli dávno předtím. Tedy že operátorka se těsně před nehodou nedívala na silnici, ale kamsi dolů. Podle dat měla operátorka vozidla strhnout řízení méně než sekundu před nárazem. K aktivaci brzd ovšem došlo až po nárazu. Rychlost vozidla v době nehody byla 62.7 km/h, tedy nepatrně nižší než v momentě, kdy radar a LIDAR zaznamenal cyklistku poprvé - tedy celých 6 sekund před nárazem.

Operátorka vozidla měla vyšetřovatelům NTSB sdělit, že těsně před nehodou kontrolovala ovládací rozhraní autonomního systému řízení, nikoliv osobní nebo služební telefon. Podle její výpovědi měla telefon poprvé využít až po nehodě, kdy vytáčela nouzovou linku 911. Vyšetřovatelé NTSB však stále sbírají další data, která by pomohla potvrdit nebo vyvrátit tento příběh.

Děsivé záběry z kabiny automobilu | zdroj: youtube.com

Samotná nehody se však podle zprávy nacházela na místě, kde neměla co dělat. Silnici totiž přecházela v její neosvětlené části a navíc pod vlivem drog. Testy byly pozitivní na metamfetamin a marihuanu, zatím co výsledky řidičky vyšly negativně. Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že navzdory včasnému detekování překážky nedokázalo autonomní vozidlo včas nehodě zabránit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: K záchraně života měl Uber 6 sekund, proč ale vozidlo nesmělo zabrzdit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

GAZ SG-2 Torpedo

Sovětské silniční torpédo? GAZ SG-2 měl překonávat rychlostní rekordy

Ilustrační foto

Komunikace mezi automobily? Technologie budoucnosti má předcházet nehodám

Petter Solberg bude řídit nové Polo GTI R5 ve Španělsku

Volkswagen se vrací do světa WRC, za volantem Pola GTI R5 usedne legendární Petter Solberg

Lada 2106

Ruský zloděj ukradl v jednom týdnu hned tři Lady, domů ale nedojel ani s jednou

Ilustrační foto

Jak se chovat k manuální převodovce? Tohle by měl vědět každý řidič

Nissan Navara OFF-ROADER AT32

Nissan Navara OFF-ROADER AT32: Oblíbený pickup se dočkal extrémní úpravy a míří na trh

Sandvik Self-Driving Heavy Loader

Obří nakladač bez řidiče ve skleněném bludišti? Schopnosti nových technologií jsou úchvatné

Nová Škoda Octavia G-TEC

Škoda Octavia G-Tec: Novinka spalující CNG slibuje vyšší výkon i delší dojezd

Ne letišti v tureckém Istanbulu se uskutečnil velice netradiční závod

Formule 1, stíhačka, superbike a Tesla? V Turecku se uskutečnil velice netradiční závod

Robert Dalton přežil nehodu svého závodního speciálu Flashpoint Streamliner při rychlosti 687 km/h (Facebook/Flashpoint Streamliner)

V rychlosti 687 km/h mu praskla pneumatika, místo překonání rekordu se podruhé narodil

reklama
reklama

Doporučujeme

Příčinou ničivého požáru byla brzdová kapalina zatékající do kabeláže systému ABS, což způsobilo zkrat

Proč nepodceňovat svolávací akce? Tahle maličkost způsobila škody za 2.2…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První testy zimních pneumatik: Rozdíl mezi první a poslední je více než 16 metrů

  2. Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

  3. Neuvěřitelný souboj řidiče s odtahovkou? Ke svobodě nechybělo mnoho

  4. Zájem o dieselové a benzínové motory ve skutečnosti? Čísla prodejů bez souvislostí klamou

  5. Sbohem tradiční ruční brzdo. Studie ukázala, proč z aut nezadržitelně mizí

  6. Armáda vyzbrojená létajícími Jeepy? Airgeep byl výkonný, ozbrojený a skutečně létal

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud