Tragická dopravní nehoda, během které samořiditelné auto společnosti Uber smrtelně zranilo člověka, se udála před více než dvěma měsíci. Dosud jsme však neznali jedinou informaci, která by vysvětlila nepochopitelné selhání techniky, která měla být jednou z nejlepších ve svém odvětví. Americký úřad NTSB však nyní zveřejnil alespoň část zprávy, která nehodu vysvětluje.
Potenciál samořiditelných aut se v posledních letech snažilo rozvíjet hned několik významných technologických či přepravních společností i automobilek, přičemž všichni shodně tvrdili, že nové technologie nabízí především řadu benefitů, včetně vyšší bezpečnosti na silnicích a menšího počtu smrtelných nehod.
Když se tedy koncem března odehrál onen tragický incident v Arizonském městě Tempe, nikdo nedokázal pochopit, jak mohlo dojít k tak zásadnímu pochybení jinak vcelku spolehlivých a přesných systémů. Předběžná zpráva úřadu National Transportation Safety Board (NTSB) však uvádí, že senzory detekovaly chodce s předstihem šesti sekund, ovšem chyba nastala ve správném předání informací řidiči.
Podle dat autonomního systému řízení, která se po celou dobu zapisovala, cestoval automobil před srážkou rychlostí cca 69.2 km/h. „Když se trajektorie automobilu a chodce začaly překrývat, systém autonomního řízení vyhodnotil chodce jako neznámou překážku, jako vozidlo a poté jako kolo s proměnlivými očekáváními jeho dalšího pohybu," uvádí zpráva.
Pouhé 1.3 sekundy před srážkou si systém uvědomil, že automobil a cyklista jsou na kolizním kurzu, což vyžadovalo manévr nouzového brzdění. Program autonomního řízení byl však pouze v testovací fázi, takže byl naprogramován, aby krizové manévry jako nouzové brzdění či prudké úhybné manévry neprováděl. Místo toho měl systém upozornit operátora vozidla, který měl na situaci co nejrychleji reagovat. U všech operátorů totiž bylo očekáváno, že se budou věnovat řízení a že budou sledovat prostor před vozidlem. V tomto případě však systém operátora na krizovou situace, ve které bylo potřeba nouzové brzdění, neupozornil.
Zpráva navíc potvrzuje, co už jsme viděli dávno předtím. Tedy že operátorka se těsně před nehodou nedívala na silnici, ale kamsi dolů. Podle dat měla operátorka vozidla strhnout řízení méně než sekundu před nárazem. K aktivaci brzd ovšem došlo až po nárazu. Rychlost vozidla v době nehody byla 62.7 km/h, tedy nepatrně nižší než v momentě, kdy radar a LIDAR zaznamenal cyklistku poprvé - tedy celých 6 sekund před nárazem.
Operátorka vozidla měla vyšetřovatelům NTSB sdělit, že těsně před nehodou kontrolovala ovládací rozhraní autonomního systému řízení, nikoliv osobní nebo služební telefon. Podle její výpovědi měla telefon poprvé využít až po nehodě, kdy vytáčela nouzovou linku 911. Vyšetřovatelé NTSB však stále sbírají další data, která by pomohla potvrdit nebo vyvrátit tento příběh.
Samotná nehody se však podle zprávy nacházela na místě, kde neměla co dělat. Silnici totiž přecházela v její neosvětlené části a navíc pod vlivem drog. Testy byly pozitivní na metamfetamin a marihuanu, zatím co výsledky řidičky vyšly negativně. Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že navzdory včasnému detekování překážky nedokázalo autonomní vozidlo včas nehodě zabránit.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).