Letištní tahače? Nenápadní dělníci, bez kterých by to nešlo

-jka / AutoRoad.cz, 16. června 2018, 09:00 Google+

Měli jste někdy při návštěvě letiště čas sledovat dění na ploše? Pokud ano, pak jste si jistě všimli, že zde letadla nejsou o samotě. Zpravidla se kolem nich pohybuje velké množství lidí a techniky. Ne že by snad různé popojíždění mezi hangáry, odbavovací halou a vzletovou dráhou nezvládla letadla díky svým motorům sama. Z hlediska bezpečnosti, úspory paliva i eliminaci hluku je však lepší, když se o tuto práci postarají speciální letištní tahače.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Douglas 280

Douglas 280 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Veškerá manipulace spojená s letadlem, až do jeho vlastního vzletu, se označuje jako předletová příprava, a vyžaduje hned několik speciálních vozidel. Aniž by to cestující tušili, přípravy k odletu začínají již několik hodin před jejich příchodem na letiště. Shon specializované techniky kolem letadla začíná ve chvíli, kdy je potřeba přemístit jej z místa odstavení (parkovací stání, hangár) na místo odbavení. A právě zde přichází na řadu nejsilnější letištní vozy. 

Pushbacky

Těmi jsou letištní tahače, které hned z několika důvodů s letadly manipulují namísto toho, aby se po letištní ploše přesouvaly pomocí vlastních motorů. Letištní tahače jsou označovány jako "pushbacky" a můžeme je rozdělit do dvou kategorií podle toho, zda s letadlem manipulují pomocí oje (tyče) a nebo bez ní. Pokud budeme vycházet z provozu na pražském letišti, pak můžeme konstatovat, že starší ojové tahače jsou již téměř nahrazeny modernějšími bezojovými tahači.

Douglas Towbarless Tractors (2:08) | zdroj: youtube.com

Bezojové tahače v podstatě obejmou přední kolo letadla a následně ho celé nadzvednou. Tento způsob má jediný limit, který spočívá v maximální hmotnosti letadla. Jak již napovídá samotný název britských tahačů Douglas, provozovaných na pražském letišti, limit je buď 180 nebo 280 tun, což je dostatečné pro běžná cestovní letadla. U opravdu velkých letadel typu Boeing 747, Airbus A380 apod. se využívají ojové tahače, které letadlo nenadzvedávají, ale skrze tažnou tyč jej táhnou (tlačí) po zemi. 

Tím ale výčet letištní techniky samozřejmě nekončí. Krom tradičních vagonů se zavazadly můžeme na letišti vidět specializované nakladače, které kufry dopravují do nákladového prostoru letadla. Zda se použijí nakladače s pásovým pojezdem nebo vysokozdvižné plošiny, to záleží na konkrétním typu letadla. K němu dále přijíždění cisterny s pohonnými hmotami a nákladní vozy s občerstvením a dalším rutinním materiálem. 

V zimních měsících se pravidelně setkáme také s odmrazováním letadel. Sebemenší námraza totiž může ovlivnit profil křídla, což by mohlo mít fatální následky. Na letadle se tedy provádí postřik rozmrazovací kapalinou, která má za úkol rozpustit led a nánosy sněhu. Jediným problémem je její krátká účinnost, která se pohybuje mezi 10 až 15-ti minutami. Proto se zpravidla ihned navazuje druhým postřikem, který zabraňuje opětovnému namrzání. 

Aircraft Ground Deicing (0:36) | zdroj: youtube.com

Podle velikosti letounu se o postřik starají 2 až 4 vozy, přičemž samotný proces zabere 5 až 7 minut. A kolik kapaliny se při odmrazení spotřebuje? To záleží na konkrétních podmínkách, avšak na běžné letadlo typu Boeing 737 padne přibližně 200 litrů této kapaliny. V extrémních podmínkách jich může být až 700! I když se ceny pohybují kolem 100 Kč za litr, nemusíte se bát, že by na postřiku chtěly některé nízkonákladové společnosti ušetřit. Každý si je vědom vysokého rizika a tak se zde v žádném případě nešetří. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Letištní tahače? Nenápadní dělníci, bez kterých by to nešlo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan

Toyota Corolla přichází s karoserií sedan. Novinka nabídne prostor, eleganci i hybridní technologie

Starý Jeep Cherokee se během jízdy terénem rozpadl a pak opět složil

Zrezlý Jeep si zahrál na Transformers, během jízdy terénem se rozpadl a pak opět složil

Nové BMW 330e Sedan: Sportovnější a ještě úspornější než dříve

BMW představilo hybridní řadu 3. Výkon 252 koní, čistě na baterie ujede až 60 kilometrů

JAWA

Legendární Jawa znovu ožívá! Nádherné retro-novinky vznikají tisíce kilometrů od domova

Tesla a její Bioweapon Defense Mode

Ventilace se systémem „Ochrany před chemickými zbraněmi"? V Kalifornii nyní slaví úspěch

Nové Audi e-tron se poprvé představí české veřejnosti na e-Salonu v Letňanech

Česká premiéra Audi e-tron: luxusní SUV s elektrickým pohonem patří k hvězdám e-Salonu

reklama
reklama

Doporučujeme

BMW 8

Toto je nové BMW řady 8. Podívejte se na výjimečný design i technologickou…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Hašení hořících aut bez vody? V Norsku přišli s překvapivě elegantním řešením

  2. Proč ukazují tachometry jinou rychlost aneb jak rychle můžeme opravdu jet?

  3. Šíleně značená silnice posílá řidiče do protisměru, má k tomu však dobrý důvod

  4. Motor stíhačky na korbě náklaďáku? Sovětský veterán plní v ruské armádě řadu úkolů

  5. Tesla Model 3 v závodech deklasovala konkurenci, pak se ale stalo něco nepochopitelného

  6. Souboj o nejrychlejší SUV? Souboj čtyř titánů měl jednoznačného vítěze

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud