K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Letištní tahače? Nenápadní dělníci, bez kterých by to nešlo

-jka / AutoRoad.cz, 16. června 2018, 09:00 Google+

Měli jste někdy při návštěvě letiště čas sledovat dění na ploše? Pokud ano, pak jste si jistě všimli, že zde letadla nejsou o samotě. Zpravidla se kolem nich pohybuje velké množství lidí a techniky. Ne že by snad různé popojíždění mezi hangáry, odbavovací halou a vzletovou dráhou nezvládla letadla díky svým motorům sama. Z hlediska bezpečnosti, úspory paliva i eliminaci hluku je však lepší, když se o tuto práci postarají speciální letištní tahače.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Douglas 280

Douglas 280 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Veškerá manipulace spojená s letadlem, až do jeho vlastního vzletu, se označuje jako předletová příprava, a vyžaduje hned několik speciálních vozidel. Aniž by to cestující tušili, přípravy k odletu začínají již několik hodin před jejich příchodem na letiště. Shon specializované techniky kolem letadla začíná ve chvíli, kdy je potřeba přemístit jej z místa odstavení (parkovací stání, hangár) na místo odbavení. A právě zde přichází na řadu nejsilnější letištní vozy. 

Pushbacky

Těmi jsou letištní tahače, které hned z několika důvodů s letadly manipulují namísto toho, aby se po letištní ploše přesouvaly pomocí vlastních motorů. Letištní tahače jsou označovány jako "pushbacky" a můžeme je rozdělit do dvou kategorií podle toho, zda s letadlem manipulují pomocí oje (tyče) a nebo bez ní. Pokud budeme vycházet z provozu na pražském letišti, pak můžeme konstatovat, že starší ojové tahače jsou již téměř nahrazeny modernějšími bezojovými tahači.

Douglas Towbarless Tractors (2:08) | zdroj: youtube.com

Bezojové tahače v podstatě obejmou přední kolo letadla a následně ho celé nadzvednou. Tento způsob má jediný limit, který spočívá v maximální hmotnosti letadla. Jak již napovídá samotný název britských tahačů Douglas, provozovaných na pražském letišti, limit je buď 180 nebo 280 tun, což je dostatečné pro běžná cestovní letadla. U opravdu velkých letadel typu Boeing 747, Airbus A380 apod. se využívají ojové tahače, které letadlo nenadzvedávají, ale skrze tažnou tyč jej táhnou (tlačí) po zemi. 

Tím ale výčet letištní techniky samozřejmě nekončí. Krom tradičních vagonů se zavazadly můžeme na letišti vidět specializované nakladače, které kufry dopravují do nákladového prostoru letadla. Zda se použijí nakladače s pásovým pojezdem nebo vysokozdvižné plošiny, to záleží na konkrétním typu letadla. K němu dále přijíždění cisterny s pohonnými hmotami a nákladní vozy s občerstvením a dalším rutinním materiálem. 

V zimních měsících se pravidelně setkáme také s odmrazováním letadel. Sebemenší námraza totiž může ovlivnit profil křídla, což by mohlo mít fatální následky. Na letadle se tedy provádí postřik rozmrazovací kapalinou, která má za úkol rozpustit led a nánosy sněhu. Jediným problémem je její krátká účinnost, která se pohybuje mezi 10 až 15-ti minutami. Proto se zpravidla ihned navazuje druhým postřikem, který zabraňuje opětovnému namrzání. 

Aircraft Ground Deicing (0:36) | zdroj: youtube.com

Podle velikosti letounu se o postřik starají 2 až 4 vozy, přičemž samotný proces zabere 5 až 7 minut. A kolik kapaliny se při odmrazení spotřebuje? To záleží na konkrétních podmínkách, avšak na běžné letadlo typu Boeing 737 padne přibližně 200 litrů této kapaliny. V extrémních podmínkách jich může být až 700! I když se ceny pohybují kolem 100 Kč za litr, nemusíte se bát, že by na postřiku chtěly některé nízkonákladové společnosti ušetřit. Každý si je vědom vysokého rizika a tak se zde v žádném případě nešetří. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Letištní tahače? Nenápadní dělníci, bez kterých by to nešlo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Věrná replika vyhlídkového autobusu Škoda 706 RTO, foto: ČSAP Nymburk

Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

Terry Grant předvedl v Goodwoodu další neuvěřitelnou jízdu po dvou kolech a stanovil další světový rekord

Dvě tuny železa na dvou kolech? Tato jízda se zapíše do Guinessovy knihy rekordů

Kamera umístěná za čelním sklem automobilu

Budeme se navzájem na silnicích udávat? Novinka má perfektní zdůvodnění

Ilustrační foto

Češi jezdí špatně? EU to nevyhovuje, ministerstvo je všechny přeškolí

Porsche Macan podstupuje náročné testy

VIDEO: Porsche vyslalo nový Macan do Afriky, tohle testování prověří každou slabinu

Extrémně upravená Toyota Celica

Jak vypadá tuning v Africe? Tohle absurdní monstrum postavili v Ugandě

Škoda Octavia TDI druhé generace

Svět fascinuje další škodovka. Tipnete si, kolik kilometrů ujela tato Octavia?

Absenci volantu a sedaček vyřešil řidič stříbrného Peugeotu 206 skutečně originálně

Kleště místo volantu a kýbl místo sedaček? Policisté nevěřili svým očím

Značka MINI ukázala exkluzivně náčrty prvního elektrického MINI.

První elektrické Mini odhaluje svůj design, toto jsou první náčrty

Porsche se před lety podílelo na lámání velmi neobvyklého rychlostního rekordu

Cyklistický rekord, který by se bez auta neobešel? Podívejte se, jakou roli v něm hrálo Porsche

reklama
reklama

Doporučujeme

BMW 8

Toto je nové BMW řady 8. Podívejte se na výjimečný design i technologickou…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  3. Češi jezdí špatně? EU to nevyhovuje, ministerstvo je všechny přeškolí

  4. Kempinkový vůz z říše snů? California XXL nabídne nadstandardní komfort kdekoliv

  5. Krádež benzínu za 40 000 Kč? Zloději ji zvládli z pohodlí domova

  6. Nejzbytečnější věc na světě? Úprava auta, kterou asi nic nepřekoná

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud