Ford F150 je s železnou pravidelností nejprodávanějším automobilem v USA a svou popularitu si získal i na řadě dalších míst světa, což z něj dělá pro automobilku Ford jeden z nejdůležitějších modelů vůbec. Jakmile tedy došlo k nucenému zastavení jeho výroby, automobilka začala spěšně hledat způsob, jak tenhle problém napravit. Pomocnou ruku nakonec našla až u skutečného giganta nebes.
Požáru magnézia v dodavatelské společnosti Meridian Magnesium Products of America sídlící v Eaton Rapids vedl k přerušení dodávek dílů do celé řady světových automobilek, včetně Fiat Chrysler, General Motors a samozřejmě také Fordu, který je největším odběratelem. Jaké následky měl požár na ostatní automobilky nevíme, ovšem v případě Fordu se již 2. května zastavila výroba modelu F-150, který je jedním z nejoblíbenějších modelů na americkém trhu.
Něco takového si ani Ford nemůže dovolit dlouhodobě, proto musel rychle přijít s nápadem, jak výrobu obnovit. Jako nejvýhodnější řešení se nakonec ukázalo přestěhování 19 speciálních zařízení na výrobu odlitků ze společnosti Meridian, což si ovšem vyžádalo i účast největšího sériově vyráběného letadla světa, kterým je Antonov An-124.
Jak uvádí web Detroit Free Press, automobilka potřebovala přestěhovat vybavení o váze zhruba 39.5 tuny z amerického Eaton Rapids do britského Nottinghamu. K tomu nakonec využila sovětský letoun Antonov An-124, největší sériově vyráběné letadlo světa, díky kterému trvala přeprava pouze 30 hodin.
Úsměvné však je, že automobilka Ford získala povolení k vývozu součástek pouhé dvě hodiny předtím, než obří letadlo dosedlo na dráhu. Přeprava zařízení do Británie je však pouze první krok velkého plánu, tím dalším je každodenní přeprava součástek z Nottinghamu do továren Ford, což bude zajišťovat Boeing 747 až do té doby, než se podaří znovu zprovoznit továrnu v Eaton Rapids.
Možná si říkáte, jak se tohle může automobilce Ford vyplatit, ovšem počty jsou to jednoduché. Jen za rok 2017 vyrobila automobilka 1 052 658 automobilů série F, tedy cca 3 až 4 000 každý den. V průměru se přitom jeden prodává za cca 46500 dolarů, což automobilce na konci roku vygeneruje přes 40 miliard dolarů.
Požár v Eaton Rapids navíc znamenal nucenou dovolenou pro 250 pracovníků společnosti Meridian a 7 600 zaměstnanců Fordu, kteří zkrátka neměli z čeho vyrábět. To ovlivnilo i celou řadu dalších společností, které Fordu dodávají součástky. O ty totiž Ford najednou neměl zájem a tak musely některé firmy zavést zkrácené směny.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.