Skandál spojený s aférou Dieselgate dal zřejmě Evropské unii pocit, že od teď může ku prospěchu celého lidstva strkat nos do všeho. Emisní limity se zpřísňují, z trhu mizí přinejlepším jen motory a přinejhorším kompletní modely (sbohem WRX STI) a evidentně bude ještě hůř. Evropská unie totiž schválila Evropské komisi možnost strkat nos automobilkám pod ruce a trestat je.
Parlament Evropské unie schválil nový zákon, který by měl předcházet podobným skandálům, jako byla například aféra Dieselgate koncernu Volkswagen. Co ale v praxi znamená?
Evropská komise tak v podstatě dostala do rukou nový bič na automobilky, díky kterému by měla mít více respektu a současně by měla mít nad automobilkami větší moc. A tu si samozřejmě hodlá získávat všetečností a tresty - jak jinak, než finančními.
Web Autocar uvádí, že Evropská komise bude moci uložit automobilce pokutu až 30 000 Euro (cca 760 900 Kč) za každé vadné / problémové auto a zároveň bude moci sama vyhlašovat svolávací akce. Přesnou definici problémů za které budou padat pokuty jsme však nedohledali.
Součástí nového zákona by také měla být povinnost každé automobilky odkrýt Evropské komisi na požádání software automobilu, aby se komise mohla přesvědčit, že nedochází k používání podvodného software jako v případě Volkswagenu.
Nová legislativa, kterou Evropský parlament schválil v tomto týdnu, tak dává komisi do rukou pravomoci, díky kterým se stále více přibližuje americké agentuře pro ochranu životního prostředí (EPA). Nutno však podotknout, že se od roku 2015 jedná už o několikátý krok podniknutý po vypuknutí aféry Dieselgate.
Jednou z největších změn bylo zavedení nového a údajně přesnějšího postupu pro měření emisí, kterým je Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure - lépe známý pod zkratkou WLTP. Ten by měl být výrazně přesnější než dosavadní NEDC test, který nahrazuje.
Ačkoliv jsou testy WLTP stále prováděny v laboratorních podmínkách, měly by mnohem lépe napodobovat prostředí reálného světa a běžné jízdy po silnicích. Součástí těchto testu je navíc i Real Driving Emissions (RDE), který na různých silnicích monitoruje emise vozidla ve skutečném světě.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.