Skandál spojený s aférou Dieselgate dal zřejmě Evropské unii pocit, že od teď může ku prospěchu celého lidstva strkat nos do všeho. Emisní limity se zpřísňují, z trhu mizí přinejlepším jen motory a přinejhorším kompletní modely (sbohem WRX STI) a evidentně bude ještě hůř. Evropská unie totiž schválila Evropské komisi možnost strkat nos automobilkám pod ruce a trestat je.
Parlament Evropské unie schválil nový zákon, který by měl předcházet podobným skandálům, jako byla například aféra Dieselgate koncernu Volkswagen. Co ale v praxi znamená?
Evropská komise tak v podstatě dostala do rukou nový bič na automobilky, díky kterému by měla mít více respektu a současně by měla mít nad automobilkami větší moc. A tu si samozřejmě hodlá získávat všetečností a tresty - jak jinak, než finančními.
Web Autocar uvádí, že Evropská komise bude moci uložit automobilce pokutu až 30 000 Euro (cca 760 900 Kč) za každé vadné / problémové auto a zároveň bude moci sama vyhlašovat svolávací akce. Přesnou definici problémů za které budou padat pokuty jsme však nedohledali.
Součástí nového zákona by také měla být povinnost každé automobilky odkrýt Evropské komisi na požádání software automobilu, aby se komise mohla přesvědčit, že nedochází k používání podvodného software jako v případě Volkswagenu.
Nová legislativa, kterou Evropský parlament schválil v tomto týdnu, tak dává komisi do rukou pravomoci, díky kterým se stále více přibližuje americké agentuře pro ochranu životního prostředí (EPA). Nutno však podotknout, že se od roku 2015 jedná už o několikátý krok podniknutý po vypuknutí aféry Dieselgate.
Jednou z největších změn bylo zavedení nového a údajně přesnějšího postupu pro měření emisí, kterým je Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure - lépe známý pod zkratkou WLTP. Ten by měl být výrazně přesnější než dosavadní NEDC test, který nahrazuje.
Ačkoliv jsou testy WLTP stále prováděny v laboratorních podmínkách, měly by mnohem lépe napodobovat prostředí reálného světa a běžné jízdy po silnicích. Součástí těchto testu je navíc i Real Driving Emissions (RDE), který na různých silnicích monitoruje emise vozidla ve skutečném světě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?