Rusové jsou ve stavbě terénních monster skuteční přeborníci, což ostatně dokazuje celá plejáda strojů, které byly navrženy k boji s podmínkami nehostinné Sibiře. Sherp, jeden z posledních ruských extrémních offroadů, pak svými schopnostmi ohromil téměř celý svět. I tenhle nebojácný off-road však našel svého přemožitele - a paradoxně to nebylo na Sibiři, ale v Texasu.
Sherp, který byl představen před více jak dvěma lety, ohromil celý svět svou konstrukcí i svými schopnostmi. Na rozdíl od mnoha podobných terénních monster nevsadil Sherp na pásy ani "šroubovice", ale na klasické pneumatiky s obřím rozměrem. Ostatně kdy naposledy jste viděli 63- palcové gumy?
Právě volba těchto ohromných pneumatik pak přidala Sherpu na univerzálnosti. Díky jejich velikosti a speciálně tvarovanému podvozku se totiž tenhle mrštný offroad bez problému udrží na hladině, díky jejich jednoduchému vzorku, který připomíná lopatky kolesového parníku, navíc nepotřebuje k pohonu na vodě ani žádný hnací šroub.
Možnost regulace tlaku v pneumatikách pak Sherpu umožňuje pohyb po různých typech povrchu bez jakýchkoliv starostí. A tak bychom mohli pokračovat dlouho. Tohle vozítko s pohonem 4x4 a ovládáním podobným tanku prostě vzniklo, aby překonalo jakoukoliv překážku. A dlouho se mu to i dařilo.
Pokud ale postavíte stroj, který se často označuje jako "nezastavitelný," musíte automaticky počítat s tím, že se ho někdo zastavit pokusí. A právě to se téměř povedlo partě amerických milovníků bláta a terénu, kteří se Sherpem, čtyřkolkami a buginou vyrazili za krásami texaského venkova.
Během cesty však výletníci na čtyřkolkách narazili na pořádně rozbahněný úsek, který se pro ně stal automaticky výzvou. Žádný z řidičů čtyřkolek nakonec neuspěl bez pomoci navijáku, takže na řadu přišel test Sherpu. Ten sice dojel dál než jakákoliv čtyřkolka, ale po chvíli bylo jasné, že tohle bláto je moc i na ruský offroad.
Jak poznamenal kameraman „Kdybychom měli osm hodin, možná by si prohrabal cestu skrz." Osm hodin však lidé neměli, takže Sherp putoval na lano navijáku jedné z čtyřkolek a nakonec byl z blátivé pasti vysvobozen. Nikdo z přítomných ale nejspíš nečekal, že právě tahle "louže" zastaví nezastavitelné ruské monstrum.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.