Slovenský parlament v nedávných dnech přijal novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Kromě jiného se v ní hovoří o pokutách, přesněji i snížení pokuty za jízdu s neplatnou technickou nebo emisní kontrolou. Informuje ÚAMK.
Systém bude podobný, jak ho známe z jiných západních zemí, kde je obvyklé, že uhrazení pokuty ve stanovené době znamená, že její výše se snižuje. Po uplynutí doby stanovené zákonem je násobně vyšší.
Takže konkrétně: za jízdu bez potvrzení o absolvování technické nebo emisní kontroly hrozí stále na Slovensku pokuta ve výši 165 euro. Ovšem, pokud bude pokuta za tento přestupek uhrazena do 15 dní od rozhodnutí policie, má se za uhrazenou, jestliže motorista odešle 55 euro, tedy jen třetinu částky.
Samozřejmě, že součástí změn zákona je také zapracování směrnice EU ohledně technické kontroly vozidel, silničních technických kontrol a evidenci registračních dokladů. Tato směrnice kromě jiného stanoví procesy a techniku nutnou pro technické kontroly, aby byly na stejné úrovni v rámci celé EU. Povinností států EU je zapracovat tyto podmínky do svých předpisů do 20. května 2018. Slovensko už to tedy udělalo.
Původně byla v návrhu ministerstva dopravy zapracována značná liberalizace zřizování a provozování technických a emisních kontrol, které by mohly provádět i servisy, jak je to v zahraničí leckde obvyklé. Ovšem poslanci rozhodli o tom, že má nadále tuto oblast regulovat a kontrolovat stát, tedy ministerstvo dopravy.
Zajímavá je i „drobnost“, která se v zákoně změnila, a to, kdo se má starat o chodníky, které byly znečištěny například sněhem, bahnem nebo jinak vinou dopravy. Dosud to bylo na správci komunikací, což znamenalo pracovat na pozemku, který mohl patřit někomu jinému. Nyní je za stav chodníků zodpovědný jejich vlastník nebo správce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.