Slovenský parlament v nedávných dnech přijal novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Kromě jiného se v ní hovoří o pokutách, přesněji i snížení pokuty za jízdu s neplatnou technickou nebo emisní kontrolou. Informuje ÚAMK.
Systém bude podobný, jak ho známe z jiných západních zemí, kde je obvyklé, že uhrazení pokuty ve stanovené době znamená, že její výše se snižuje. Po uplynutí doby stanovené zákonem je násobně vyšší.
Takže konkrétně: za jízdu bez potvrzení o absolvování technické nebo emisní kontroly hrozí stále na Slovensku pokuta ve výši 165 euro. Ovšem, pokud bude pokuta za tento přestupek uhrazena do 15 dní od rozhodnutí policie, má se za uhrazenou, jestliže motorista odešle 55 euro, tedy jen třetinu částky.
Samozřejmě, že součástí změn zákona je také zapracování směrnice EU ohledně technické kontroly vozidel, silničních technických kontrol a evidenci registračních dokladů. Tato směrnice kromě jiného stanoví procesy a techniku nutnou pro technické kontroly, aby byly na stejné úrovni v rámci celé EU. Povinností států EU je zapracovat tyto podmínky do svých předpisů do 20. května 2018. Slovensko už to tedy udělalo.
Původně byla v návrhu ministerstva dopravy zapracována značná liberalizace zřizování a provozování technických a emisních kontrol, které by mohly provádět i servisy, jak je to v zahraničí leckde obvyklé. Ovšem poslanci rozhodli o tom, že má nadále tuto oblast regulovat a kontrolovat stát, tedy ministerstvo dopravy.
Zajímavá je i „drobnost“, která se v zákoně změnila, a to, kdo se má starat o chodníky, které byly znečištěny například sněhem, bahnem nebo jinak vinou dopravy. Dosud to bylo na správci komunikací, což znamenalo pracovat na pozemku, který mohl patřit někomu jinému. Nyní je za stav chodníků zodpovědný jejich vlastník nebo správce.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.