Slovenský parlament v nedávných dnech přijal novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Kromě jiného se v ní hovoří o pokutách, přesněji i snížení pokuty za jízdu s neplatnou technickou nebo emisní kontrolou. Informuje ÚAMK.
Systém bude podobný, jak ho známe z jiných západních zemí, kde je obvyklé, že uhrazení pokuty ve stanovené době znamená, že její výše se snižuje. Po uplynutí doby stanovené zákonem je násobně vyšší.
Takže konkrétně: za jízdu bez potvrzení o absolvování technické nebo emisní kontroly hrozí stále na Slovensku pokuta ve výši 165 euro. Ovšem, pokud bude pokuta za tento přestupek uhrazena do 15 dní od rozhodnutí policie, má se za uhrazenou, jestliže motorista odešle 55 euro, tedy jen třetinu částky.
Samozřejmě, že součástí změn zákona je také zapracování směrnice EU ohledně technické kontroly vozidel, silničních technických kontrol a evidenci registračních dokladů. Tato směrnice kromě jiného stanoví procesy a techniku nutnou pro technické kontroly, aby byly na stejné úrovni v rámci celé EU. Povinností států EU je zapracovat tyto podmínky do svých předpisů do 20. května 2018. Slovensko už to tedy udělalo.
Původně byla v návrhu ministerstva dopravy zapracována značná liberalizace zřizování a provozování technických a emisních kontrol, které by mohly provádět i servisy, jak je to v zahraničí leckde obvyklé. Ovšem poslanci rozhodli o tom, že má nadále tuto oblast regulovat a kontrolovat stát, tedy ministerstvo dopravy.
Zajímavá je i „drobnost“, která se v zákoně změnila, a to, kdo se má starat o chodníky, které byly znečištěny například sněhem, bahnem nebo jinak vinou dopravy. Dosud to bylo na správci komunikací, což znamenalo pracovat na pozemku, který mohl patřit někomu jinému. Nyní je za stav chodníků zodpovědný jejich vlastník nebo správce.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?