130 na dálnici končí? Naši sousedé zvažují odvážný krok

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: blog.autointhebox.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. března 2018 10:15 | akt. 30. března 2018 11:40
Sdílej:

Neomezená maximální povolená rychlost vládne pouze na několika dálnicích v Německu, zatím co ostatní evropské státy se svorně drží standardů okolo 130 km/h. Rakousko však laškuje s možností zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích o 10 km/h na výsledných 140 km/h. Odhodlání k tomuto kroku přitom nachází právě u svých německých sousedů.

Německo je toho dokladem. Jde o fakt, že na zhruba 60 % dálniční sítě není omezena maximální rychlost, přesto to nemá žádný vliv na vyšší počet dopravních nehod. Jinak řečeno – nemá-li maximální povolená rychlost na dálnicích vliv na nehodovost, proč ji nezvýšit? Vždyť podle celé řady výzkumů nehodovost a emise rostou společně s nutností brzdit a akcelerovat, nikoliv při plynulé vysoké rychlosti. 

Rakousko, přesněji ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer, je pro, aby se vyzkoušela možnost navýšení maximální rychlosti a po roce se rozhodlo – je to dobré řešení nebo nikoliv. Abychom si ale nepředstavovali zcela otevřenou ruku páně, spíše jen „povolenou pěst“. Zvýšení by se týkalo jen dálnice A1 mezi Vídní a Salzburgem, a jen o 10 km/h. Tedy na 140 km/h.

Dodejme, že nejde zase až o takovou novotu. Samotné Rakousko o něčem takovém uvažovalo už v letech 2006 a 2007 a na některých úsecích zkoušelo „maximálku“ 160 km/h. Byť žádné negativní výsledky test nepřinesl, v tichosti se přešlo opět na tradiční dálniční rychlost.

Podobný „slovní experiment“ mají za sebou i Čechy, když v minulých letech několik poslanců přišlo s iniciativou na zvýšení na vybraných úsecích dálnic na maximálních 160 km/h. Argumentem proti bylo i konstatování, že pro maximální rychlost platí v ČR tak zvané „české zaokrouhlování“. Samozřejmě nahoru, takže dnes v praxi jezdí po dálnici prakticky každý 140-150 km/h. Co se stane, když se povolí 160 km/h? Budeme jezdit pod dvě stě? A tak zůstalo i u nás jen u plánů.

Rakušané jsou dál, do ročního experimentu. Po něm se uvidí.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.