Neomezená maximální povolená rychlost vládne pouze na několika dálnicích v Německu, zatím co ostatní evropské státy se svorně drží standardů okolo 130 km/h. Rakousko však laškuje s možností zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích o 10 km/h na výsledných 140 km/h. Odhodlání k tomuto kroku přitom nachází právě u svých německých sousedů.
Německo je toho dokladem. Jde o fakt, že na zhruba 60 % dálniční sítě není omezena maximální rychlost, přesto to nemá žádný vliv na vyšší počet dopravních nehod. Jinak řečeno – nemá-li maximální povolená rychlost na dálnicích vliv na nehodovost, proč ji nezvýšit? Vždyť podle celé řady výzkumů nehodovost a emise rostou společně s nutností brzdit a akcelerovat, nikoliv při plynulé vysoké rychlosti.
Rakousko, přesněji ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer, je pro, aby se vyzkoušela možnost navýšení maximální rychlosti a po roce se rozhodlo – je to dobré řešení nebo nikoliv. Abychom si ale nepředstavovali zcela otevřenou ruku páně, spíše jen „povolenou pěst“. Zvýšení by se týkalo jen dálnice A1 mezi Vídní a Salzburgem, a jen o 10 km/h. Tedy na 140 km/h.
Dodejme, že nejde zase až o takovou novotu. Samotné Rakousko o něčem takovém uvažovalo už v letech 2006 a 2007 a na některých úsecích zkoušelo „maximálku“ 160 km/h. Byť žádné negativní výsledky test nepřinesl, v tichosti se přešlo opět na tradiční dálniční rychlost.
Podobný „slovní experiment“ mají za sebou i Čechy, když v minulých letech několik poslanců přišlo s iniciativou na zvýšení na vybraných úsecích dálnic na maximálních 160 km/h. Argumentem proti bylo i konstatování, že pro maximální rychlost platí v ČR tak zvané „české zaokrouhlování“. Samozřejmě nahoru, takže dnes v praxi jezdí po dálnici prakticky každý 140-150 km/h. Co se stane, když se povolí 160 km/h? Budeme jezdit pod dvě stě? A tak zůstalo i u nás jen u plánů.
Rakušané jsou dál, do ročního experimentu. Po něm se uvidí.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?