Britská policie se pochlubila videem, na kterém je zachycena demolice zabaveného Ferrari 458 Spider. Spolu s videem se ale objevil i poněkud kontroverzní příběh, který ke sešrotování vozu vedl. Na čí straně bylo právo je těžké soudit, nicméně přístup policie je i zpětně poněkud kontroverzní a těžko pochopitelný.
Případ zdemolovaného Ferrari 458 Spider v hodnotě cca 200 000 liber (cca 5.7 mil. Kč) se začal psát již v prosinci 2016, kdy byl jeho majitel, milionář Zahid Khan, souzen kvůli špatnému jednání se svými podnájemníky a odsouzen k 150 hodinám prospěšných prací.
Když se v dubnu roku 2017 vydal k soudu, kde se mu povedlo obhájit se ve třech z šesti obvinění, zaparkoval své bílé Ferrari na chodníku před soudem. O několik týdnů později byl ale zastaven policejní hlídkou, podle které nebyl schopen prokázat vlastnictví vozidla a tak mu bylo na místě zabaveno (oblíbená praktika britské policie).
Když se ale o několik týdnů později Khan dostavil k místnímu soudu, kde chtěl platnými dokumenty prokázat vlastnictví vozu, bylo mu soudcem sděleno, že několik dnů po zabavení vozu byla policistům povolena žádost o zničení vozu kvůli chybějícímu pojištění.
Khan včera zveřejnil záběry z demolice vozu na YouTube a k celému incidentu uvedl, že policie v žádném případě neměla právo na takové jednání. Jeho Ferrari mělo být řádně pojištěno a on byl jeho právoplatným majitelem. Policie přistoupila k demolici vozu za jeho zády - aniž by informovala jeho nebo tým jeho právních zástupců.
Khan dále uvedl, že se jednalo o jeho vysněné vozidlo, na které musel dlouhou dobu šetřit, než si ho mohl na aukci pořídit. K vozidlu si měl prý vybudovat velice silný vztah a nyní je odhodlán dostat policisty před soud, aby se ze svého jednání zpovídali.
Khan navíc nechápe, proč muselo být vozidlo zničeno. Kdyby ho policisté nechali rozebrat a rozprodali po dílech, pravděpodobně by díly samostatně měly větší hodnotu, než vozidlo jako takové. Ostatně tyto argumenty se u demolic vzácných a hodnotných vozů objevují poměrně často a rozhodně na nich něco bude.
Policisté se však brání, že vozidlo nemohlo mít platné pojištění, neboť bylo v kategorii B. Do této kategorie jsou zahrnuta vozidla, která mají výrazné poškození konstrukce a oficiálně již na silnici nesmí. Ostatně i sama automobilka vydala na svém Twitteru oficiální tiskové prohlášení, podle kterého byl automobil několikrát nabourán a na silnici se již neměl objevit.
Samotný Khan měl údajně uznat, že na voze byly prováděny opravy, nicméně podle jeho slov byly vždy použity originální díly Ferrari, takže vůz měl být v téměř perfektním stavu. Kde je tedy pravda už ale se nejspíš nedozvíme, neboť vůz byl zdemolován již téměř před rokem.
The car was written off, after a previous serious accident. It should never have been allowed back on the road. Police rightfully crushed it https://t.co/rfrkvTFZN3
— Ferrari North Europe (@FNEPR) 26. května 2017
Otazník ale visí nad přístupem policistů i úřadů. O úmyslu vůz sešrotovat totiž měli majitele informovat. Celý princip ničení zabavených aut je navíc značně kontroverzní, neboť státu přináší jen náklady, zatím co prodej vozidel nebo dílů by mohl přinést finance do státní pokladny.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.