Na Filipínách se v posledních měsících rozmáhá zajímavý trend: veřejná likvidace vzácných automobilů, které byly do země propašovány bez zaplacení daní a dovozního cla. A zatím co při první likvidaci šlo jen o jakousi "oslavu" výročí založení celního úřadu, tentokrát už šlo jen o veřejnou manifestaci.
A řekněme si upřímně, k manifestaci moci si úřady pravděpodobně nemohly najít lepší sbírku automobilů. Už v prvním videu jsme viděli likvidaci pár pěkných kousků, ovšem tentokrát se jednalo o skvosty jako BMW Z1, Porsche 911 GT3, Mercedes SL55 AMG, Opel Manta nebo BMW Alpina B12 - a po všech těchto skvostech se prohnal buldozer.
Důvodem jsou přitom velice striktní pravidla pro import automobilů, kvůli kterým čeká podobný osud dalších 855 automobilů, jak uvedla státní rozhlasová a televizní stanice RTVM. Zda budou stovky dalších vozidel opět zlikvidovány veřejně, jako prvních 14 nešťastníků, však netušíme.
Prezident Rodrigo Duterte, který je známý pro svůj nelítostný, nevybíravý a značně násilný přístup k potírání drogové i všeobecně kriminality, byl během likvidace automobilů osobně přítomen a následně vydal prohlášení, ve kterém uvedl: "Zničení těchto dovezených luxusních vozidel zdůrazňuje naše silné odhodlání obnovit fungující státní správu, zachovat důstojnost našeho národa a ochránit blaho našeho lidu."
Následně dodal: "Opakuji, že nikdy nebudu tolerovat pašování ani žádné jiné porušování zákonů v našich přístavech. Nelegální praktiky budou vždy řešeny tak, aby bylo zajištěno, že každé oddělení, agentura či vládní prostředky jsou zbaveny korupce."
Video svým způsobem připomíná veřejnou popravu, během které cituje ženský hlas Nařízení č. 156 z roku 2002, které zakazuje import ojetých automobilů do země. Za tímto nařízením stál prezident Gloria Macapagal-Arroyo, který jím chtěl v roce 2002 pomoci místnímu automobilovému průmyslu - a proto zakázal dovoz ojetých automobilů, jak uvedla stanice RTVM.
Mimochodem, oněch 14 veřejně zničených automobilů pocházelo převážně z Japonska či Korei a jejich hodnota se odhaduje na cca půl milionu amerických dolarů, tedy téměř 10,3 milionu korun. Při pohledu na zdemolované vraky však doufáme, že mezi zbývajícími automobily není více podobných rarit jako BMW či Alpina, pro které by někteří v Evropě či jinde na světě ochotně prodávali nemovitosti či orgány..
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?