Na Filipínách se v posledních měsících rozmáhá zajímavý trend: veřejná likvidace vzácných automobilů, které byly do země propašovány bez zaplacení daní a dovozního cla. A zatím co při první likvidaci šlo jen o jakousi "oslavu" výročí založení celního úřadu, tentokrát už šlo jen o veřejnou manifestaci.
A řekněme si upřímně, k manifestaci moci si úřady pravděpodobně nemohly najít lepší sbírku automobilů. Už v prvním videu jsme viděli likvidaci pár pěkných kousků, ovšem tentokrát se jednalo o skvosty jako BMW Z1, Porsche 911 GT3, Mercedes SL55 AMG, Opel Manta nebo BMW Alpina B12 - a po všech těchto skvostech se prohnal buldozer.
Důvodem jsou přitom velice striktní pravidla pro import automobilů, kvůli kterým čeká podobný osud dalších 855 automobilů, jak uvedla státní rozhlasová a televizní stanice RTVM. Zda budou stovky dalších vozidel opět zlikvidovány veřejně, jako prvních 14 nešťastníků, však netušíme.
Prezident Rodrigo Duterte, který je známý pro svůj nelítostný, nevybíravý a značně násilný přístup k potírání drogové i všeobecně kriminality, byl během likvidace automobilů osobně přítomen a následně vydal prohlášení, ve kterém uvedl: "Zničení těchto dovezených luxusních vozidel zdůrazňuje naše silné odhodlání obnovit fungující státní správu, zachovat důstojnost našeho národa a ochránit blaho našeho lidu."
Následně dodal: "Opakuji, že nikdy nebudu tolerovat pašování ani žádné jiné porušování zákonů v našich přístavech. Nelegální praktiky budou vždy řešeny tak, aby bylo zajištěno, že každé oddělení, agentura či vládní prostředky jsou zbaveny korupce."
Video svým způsobem připomíná veřejnou popravu, během které cituje ženský hlas Nařízení č. 156 z roku 2002, které zakazuje import ojetých automobilů do země. Za tímto nařízením stál prezident Gloria Macapagal-Arroyo, který jím chtěl v roce 2002 pomoci místnímu automobilovému průmyslu - a proto zakázal dovoz ojetých automobilů, jak uvedla stanice RTVM.
Mimochodem, oněch 14 veřejně zničených automobilů pocházelo převážně z Japonska či Korei a jejich hodnota se odhaduje na cca půl milionu amerických dolarů, tedy téměř 10,3 milionu korun. Při pohledu na zdemolované vraky však doufáme, že mezi zbývajícími automobily není více podobných rarit jako BMW či Alpina, pro které by někteří v Evropě či jinde na světě ochotně prodávali nemovitosti či orgány..
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?