Jeremy Clarkon nemá s automobilkou Tesla příliš dobré vztahy, což ostatně potvrzuje i žaloba, kterou na něj automobilka podala po zavádějící recenzi první generace elektrického sporťáku Tesla Roadster. Po letech však Tesla udělala takový pokrok, že už ji ani Clarkson nemohl ignorovat. Během recenze v rámci motoristického pořadu Grand Tour už ale producenti nehodlali nic podcenit a do auta mu nasadili šest advokátů.
V roce 2008, během sedmé epizody dvanácté série pořadu BBC Top Gear, se Jeremy Clarkson dostal za volant tehdy zcela nového elektromobilu Tesla Roadster a vše skončilo žalobou. Clarkson sice nejdřív Teslu chválil, nicméně poté se vybila už po 55 mílích (místo slibovaných 200) a navíc už se jí ani poté nechtělo jezdit.
To si samozřejmě Elon Musk jako spoluzakladatel a ředitel automobilky Tesla nenechal líbit a na Clarksona i BBC podal žalobu. Celý spor měl být ukončen v roce 2012 rozhodnutím soudu, podle kterého muselo být divákům jasné, že náročný řidičský styl Jeremy Clarksona vyvíjel na baterie extrémní nároky, takže slibovaného dojezdu nemohlo být dosaženo, tedy alespoň tak situaci komentoval v roce 2012 server Wired.com.
Válečná sekera už ale byla vykopána a Clarkson se zařekl, že do Tesly už v životě nesedne. Americká automobilka však udělala obrovský pokrok, na trh přivedla řadu nových modelů, její hodnota roste a velikostí produkce brzy překoná některé tradiční výrobce. Clarkson tedy nemohl automobilku nadále ignorovat a rozhodl se vyzkoušet její prémiové elektrické SUV Model X.
A jak recenze probíhala? Až neuvěřitelně pozitivně. Clarkson nejdříve ocenil desítky malých zbytečností, které mu s jeho "mentálním věkem devítiletého kluka" dělají skutečnou radost. Poté v přímém závodě porazil Audi R8 V10 a vyzdvihl kvality elektromobilu na okruhu a zakroucených silnicích, kde se navzdory své váze chová skutečně překvapivě svižně a živě.
Poté ale mělo dojít na kritiku, což si ale produkce pořadu ohlídala a Clarkson dostal na 6 neobsazených míst v Tesle firemní advokáty, kteří měli zajistit, že recenze neskončí další žalobou. Clarkson tedy musel umravnit své názory ohledně "nižšího než slibovaného dojezdu", "možných rizik spojených se vzplanutím baterií po nehodě" a "velkou šířkou vozidla, se kterou nebude moci do některých míst vjet." Nakonec ale Clarkson právníky ve voze zablokoval a otevřeně řekl, že největší slabinou je zkrátka cena, která je podle něj příliš vysoká.
Všem nám je jasné, že scény byly připraveny a právníci byli dost možná jen najatý kompars. Hlavní však je, že i Jeremy Clarkson, duší devítiletý kluk milující vůni benzínu a pach spálených pneumatik, Teslu skutečně ocenil a vlastně ji vystřihl až překvapivě pozitivní reklamu. Upřímně, tohle jsme nečekali.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.