Jeremy Clarkon nemá s automobilkou Tesla příliš dobré vztahy, což ostatně potvrzuje i žaloba, kterou na něj automobilka podala po zavádějící recenzi první generace elektrického sporťáku Tesla Roadster. Po letech však Tesla udělala takový pokrok, že už ji ani Clarkson nemohl ignorovat. Během recenze v rámci motoristického pořadu Grand Tour už ale producenti nehodlali nic podcenit a do auta mu nasadili šest advokátů.
V roce 2008, během sedmé epizody dvanácté série pořadu BBC Top Gear, se Jeremy Clarkson dostal za volant tehdy zcela nového elektromobilu Tesla Roadster a vše skončilo žalobou. Clarkson sice nejdřív Teslu chválil, nicméně poté se vybila už po 55 mílích (místo slibovaných 200) a navíc už se jí ani poté nechtělo jezdit.
To si samozřejmě Elon Musk jako spoluzakladatel a ředitel automobilky Tesla nenechal líbit a na Clarksona i BBC podal žalobu. Celý spor měl být ukončen v roce 2012 rozhodnutím soudu, podle kterého muselo být divákům jasné, že náročný řidičský styl Jeremy Clarksona vyvíjel na baterie extrémní nároky, takže slibovaného dojezdu nemohlo být dosaženo, tedy alespoň tak situaci komentoval v roce 2012 server Wired.com.
Válečná sekera už ale byla vykopána a Clarkson se zařekl, že do Tesly už v životě nesedne. Americká automobilka však udělala obrovský pokrok, na trh přivedla řadu nových modelů, její hodnota roste a velikostí produkce brzy překoná některé tradiční výrobce. Clarkson tedy nemohl automobilku nadále ignorovat a rozhodl se vyzkoušet její prémiové elektrické SUV Model X.
A jak recenze probíhala? Až neuvěřitelně pozitivně. Clarkson nejdříve ocenil desítky malých zbytečností, které mu s jeho "mentálním věkem devítiletého kluka" dělají skutečnou radost. Poté v přímém závodě porazil Audi R8 V10 a vyzdvihl kvality elektromobilu na okruhu a zakroucených silnicích, kde se navzdory své váze chová skutečně překvapivě svižně a živě.
Poté ale mělo dojít na kritiku, což si ale produkce pořadu ohlídala a Clarkson dostal na 6 neobsazených míst v Tesle firemní advokáty, kteří měli zajistit, že recenze neskončí další žalobou. Clarkson tedy musel umravnit své názory ohledně "nižšího než slibovaného dojezdu", "možných rizik spojených se vzplanutím baterií po nehodě" a "velkou šířkou vozidla, se kterou nebude moci do některých míst vjet." Nakonec ale Clarkson právníky ve voze zablokoval a otevřeně řekl, že největší slabinou je zkrátka cena, která je podle něj příliš vysoká.
Všem nám je jasné, že scény byly připraveny a právníci byli dost možná jen najatý kompars. Hlavní však je, že i Jeremy Clarkson, duší devítiletý kluk milující vůni benzínu a pach spálených pneumatik, Teslu skutečně ocenil a vlastně ji vystřihl až překvapivě pozitivní reklamu. Upřímně, tohle jsme nečekali.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.