Jeremy Clarkon nemá s automobilkou Tesla příliš dobré vztahy, což ostatně potvrzuje i žaloba, kterou na něj automobilka podala po zavádějící recenzi první generace elektrického sporťáku Tesla Roadster. Po letech však Tesla udělala takový pokrok, že už ji ani Clarkson nemohl ignorovat. Během recenze v rámci motoristického pořadu Grand Tour už ale producenti nehodlali nic podcenit a do auta mu nasadili šest advokátů.
V roce 2008, během sedmé epizody dvanácté série pořadu BBC Top Gear, se Jeremy Clarkson dostal za volant tehdy zcela nového elektromobilu Tesla Roadster a vše skončilo žalobou. Clarkson sice nejdřív Teslu chválil, nicméně poté se vybila už po 55 mílích (místo slibovaných 200) a navíc už se jí ani poté nechtělo jezdit.
To si samozřejmě Elon Musk jako spoluzakladatel a ředitel automobilky Tesla nenechal líbit a na Clarksona i BBC podal žalobu. Celý spor měl být ukončen v roce 2012 rozhodnutím soudu, podle kterého muselo být divákům jasné, že náročný řidičský styl Jeremy Clarksona vyvíjel na baterie extrémní nároky, takže slibovaného dojezdu nemohlo být dosaženo, tedy alespoň tak situaci komentoval v roce 2012 server Wired.com.
Válečná sekera už ale byla vykopána a Clarkson se zařekl, že do Tesly už v životě nesedne. Americká automobilka však udělala obrovský pokrok, na trh přivedla řadu nových modelů, její hodnota roste a velikostí produkce brzy překoná některé tradiční výrobce. Clarkson tedy nemohl automobilku nadále ignorovat a rozhodl se vyzkoušet její prémiové elektrické SUV Model X.
A jak recenze probíhala? Až neuvěřitelně pozitivně. Clarkson nejdříve ocenil desítky malých zbytečností, které mu s jeho "mentálním věkem devítiletého kluka" dělají skutečnou radost. Poté v přímém závodě porazil Audi R8 V10 a vyzdvihl kvality elektromobilu na okruhu a zakroucených silnicích, kde se navzdory své váze chová skutečně překvapivě svižně a živě.
Poté ale mělo dojít na kritiku, což si ale produkce pořadu ohlídala a Clarkson dostal na 6 neobsazených míst v Tesle firemní advokáty, kteří měli zajistit, že recenze neskončí další žalobou. Clarkson tedy musel umravnit své názory ohledně "nižšího než slibovaného dojezdu", "možných rizik spojených se vzplanutím baterií po nehodě" a "velkou šířkou vozidla, se kterou nebude moci do některých míst vjet." Nakonec ale Clarkson právníky ve voze zablokoval a otevřeně řekl, že největší slabinou je zkrátka cena, která je podle něj příliš vysoká.
Všem nám je jasné, že scény byly připraveny a právníci byli dost možná jen najatý kompars. Hlavní však je, že i Jeremy Clarkson, duší devítiletý kluk milující vůni benzínu a pach spálených pneumatik, Teslu skutečně ocenil a vlastně ji vystřihl až překvapivě pozitivní reklamu. Upřímně, tohle jsme nečekali.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?