Jeremy Clarkon nemá s automobilkou Tesla příliš dobré vztahy, což ostatně potvrzuje i žaloba, kterou na něj automobilka podala po zavádějící recenzi první generace elektrického sporťáku Tesla Roadster. Po letech však Tesla udělala takový pokrok, že už ji ani Clarkson nemohl ignorovat. Během recenze v rámci motoristického pořadu Grand Tour už ale producenti nehodlali nic podcenit a do auta mu nasadili šest advokátů.
V roce 2008, během sedmé epizody dvanácté série pořadu BBC Top Gear, se Jeremy Clarkson dostal za volant tehdy zcela nového elektromobilu Tesla Roadster a vše skončilo žalobou. Clarkson sice nejdřív Teslu chválil, nicméně poté se vybila už po 55 mílích (místo slibovaných 200) a navíc už se jí ani poté nechtělo jezdit.
To si samozřejmě Elon Musk jako spoluzakladatel a ředitel automobilky Tesla nenechal líbit a na Clarksona i BBC podal žalobu. Celý spor měl být ukončen v roce 2012 rozhodnutím soudu, podle kterého muselo být divákům jasné, že náročný řidičský styl Jeremy Clarksona vyvíjel na baterie extrémní nároky, takže slibovaného dojezdu nemohlo být dosaženo, tedy alespoň tak situaci komentoval v roce 2012 server Wired.com.
Válečná sekera už ale byla vykopána a Clarkson se zařekl, že do Tesly už v životě nesedne. Americká automobilka však udělala obrovský pokrok, na trh přivedla řadu nových modelů, její hodnota roste a velikostí produkce brzy překoná některé tradiční výrobce. Clarkson tedy nemohl automobilku nadále ignorovat a rozhodl se vyzkoušet její prémiové elektrické SUV Model X.
A jak recenze probíhala? Až neuvěřitelně pozitivně. Clarkson nejdříve ocenil desítky malých zbytečností, které mu s jeho "mentálním věkem devítiletého kluka" dělají skutečnou radost. Poté v přímém závodě porazil Audi R8 V10 a vyzdvihl kvality elektromobilu na okruhu a zakroucených silnicích, kde se navzdory své váze chová skutečně překvapivě svižně a živě.
Poté ale mělo dojít na kritiku, což si ale produkce pořadu ohlídala a Clarkson dostal na 6 neobsazených míst v Tesle firemní advokáty, kteří měli zajistit, že recenze neskončí další žalobou. Clarkson tedy musel umravnit své názory ohledně "nižšího než slibovaného dojezdu", "možných rizik spojených se vzplanutím baterií po nehodě" a "velkou šířkou vozidla, se kterou nebude moci do některých míst vjet." Nakonec ale Clarkson právníky ve voze zablokoval a otevřeně řekl, že největší slabinou je zkrátka cena, která je podle něj příliš vysoká.
Všem nám je jasné, že scény byly připraveny a právníci byli dost možná jen najatý kompars. Hlavní však je, že i Jeremy Clarkson, duší devítiletý kluk milující vůni benzínu a pach spálených pneumatik, Teslu skutečně ocenil a vlastně ji vystřihl až překvapivě pozitivní reklamu. Upřímně, tohle jsme nečekali.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.