Tajemství zmizelých aut: Jak se kradou vozy v Česku a proč je policie skoro nikdy nenajde?

krádež auta...
krádež auta..., foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 27. ledna 2018 10:12
Sdílej:

Průměrně v Česku "zmizí" kolem šesti tisíc vozů ročně. I když z policejních statistik vyplývá, že se číslo rok od roku zmenšuje, stále to není zrovna málo. Přitom principy krádeží jsou podle policistů nejen jednoduché, ale i mimořádné účinné.

Dostat se do automobilu totiž není nic těžkého. „Vyhlédnuté vozidlo je odemčeno buď stržením či vytržením zámku, nebo v případě bezklíčového mechanizmu pomocí elektronického zařízení, které prodlouží signál karty náležící k vozidlu,“ popisuje Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje, která se tímto druhem kriminality dlouhodobě zabývá.

Ve chvíli, kdy je zloděj fyzicky v autě, musí překonat ještě elektronické zabezpečení (například imobilizér), což se provádí buď přeprogramováním řídící jednotky, nebo rovnou výměnou za jinou, která je ke krádeží připravená. Pak následuje chvíle, která rozhoduje o tom, zda se vozidlo najde, či nikoliv. Největší procento ukradených vozidel totiž zloději odvezou jen o pár kilometrů dál, kde ho několik dní sledují. 

To zlodějům prozradí, zda je vozidlo vybaveno vyhledávacím zařízením, či nikoliv. Takový způsob zabezpečení nabízí například česká firma Sherlog. Úspěšnost vyhledávání je přes 98 procent a většina vozidel je svému majiteli vrácena do dvou hodin od nahlášení. Po uplynutí několikadenní lhůty se tedy zloděj vrací na místo zanechání automobilu, a pokud tam vůz stále je, ví že může s vozidlem dále manipulovat.

Takové vozidlo bývá odvezeno koncovému odběrateli (většinou v zahraničí) a nebo rozebráno na náhradní díly. Menší část se pak na padělané doklady v Česku znovu zlegalizuje. Použijí se přitom doklady od automobilů z dovozu nebo z havarovaných vozů. Co se týče krádeží na díly, v Česku jednoznačně vede Škoda (modely Octavia a Fabia), následuje Ford a Renault. Do zahraničí se pak nejčastěji odváží na zakázku kradené vozidla značek Land Rover, BMW, Audi či Mercedes.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.