V posledních týdnech se denní teploty stále drží kolem nuly, ovšem přes noc už nám pomalu přituhuje a jistě to nebude dlouho trvat a objeví se klasické zimní mrazy. Je vhodné si proto ověřit, jak kvalitní naftu tankujete do svého vozu. Do potíží byste se totiž mohli dostat už při - 7 °C.
Mezi parametry, které nafta musí splňovat, patří mimo jiné i takzvaná filtrovatelnost, jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. To je zapříčiněno obsahem parafínů v naftě, které při nízkých teplotách vytvářejí krystalky. Z tohoto důvodu se v průběhu roku prodává na čerpacích stanicích nafta s různou filtrovatelností.
V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností −20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim se pak můžeme setkat s přechodovou motorovou naftou třídy D s filtrovatelností −10 °C.
Aktuálně je tedy bez ohledu na teploty již v prodeji nafta zimní. Aby se zajistilo, že 1. prosince bude nafta na čerpacích stanicích skutečně splňovat potřebný parametr filtrovatelnosti, bývá k dostání už v druhé půli listopadu. „Zimní nafta se začíná vyrábět a dodávat do distribučního systému v dostatečném předstihu, aby mohlo dojít k propláchnutí skladovacích nádrží či produktovodů. Tím se zajistí, že 1. 12. již na čerpacích stanicích řidiči natankují naftu s potřebnou filtrovatelností −20 °C,“ objasňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil.
V období od 16. 11. do 30. 11. tak řidiči na pumpách často tankují směs přechodové a zimní nafty. Pokud jste však déle netankovali, v nádrži svého vozu možná máte jen přechodovou naftu do −10 °C, popřípadě její směs s naftou letní, kterou jste natankovali ke konci září. „Pokud je v nádrži zásoba přechodové nafty třídy D smíchané s letní naftou třídy B, bude mít palivo výslednou filtrovatelnost závislou na poměru směsi obou tříd,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „Je tedy zřejmé, že pokud teploty klesnou již na −7 °C, může nafta zamrznout a vypadlé parafíny ucpou naftový filtr,“ dodává Václav Loula. V prosinci proto doporučuje natankovat maximální objem zimní nafty do minimální zásoby směsi v nádrži vozidla. V případě pochybností je dobré použít aditiva, která se aplikují do nádrže před tankováním.
Významný manažer VW Schmidt vymění oblek za tepláky. Dostal 7 letPřidáním speciálních aditiv je přitom možné zlepšit filtrovatelnost o 5 °C. To má význam rovněž i tehdy, nastane-li tuhá zima a teploty klesají i pod −20 °C, takže dokonce i zimní nafta pro mírné klima ztrácí svoji provozní spolehlivost. V některých zemích – zejména skandinávských – se proto v dlouhém období mrazivých teplot používá nafta arktická. „Při poklesu venkovních teplot pod −20 °C se používá arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností −32 °C i po celé zimní období. V ČR arktickou naftu využíváme krátkodobě jen v době extrémních mrazů,“ uvádí Václav Loula.
Arktická nafta bývá dostupná v horských oblastech a je určena také pro vozidla záchranné služby, hasičů, armády i pro nemocnice, jež musejí mít vhodné palivo pro své dieselové agregáty. Arktickou naftu mohou mít nasmlouvánu i dopravní podniky pro zajištění provozu při extrémních mrazech.
V případě mimořádných mrazů s teplotami výrazně pod −20 °C mohou být řešením též prémiové nafty, se kterými se setkáte v nabídce mnohých sítí čerpacích stanic. „Prémiové nafty často disponují parametrem filtrovatelnosti od −26 °C do −35 °C. Není to však jejich hlavní a jediná přednost, protože díky nadstandardní aditivaci mají i další zlepšené provozní parametry a v neposlední řadě vyšší cetanové číslo,“ uzavírá Damir Duraković s tím, že žádný standard pro prémiové palivo neexistuje, takže konkrétní informaci týkající se nízkoteplotních vlastností i dalších parametrů nafty si je dobré ověřit na stojanu nebo u obsluhy čerpací stanice.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).