V posledních týdnech se denní teploty stále drží kolem nuly, ovšem přes noc už nám pomalu přituhuje a jistě to nebude dlouho trvat a objeví se klasické zimní mrazy. Je vhodné si proto ověřit, jak kvalitní naftu tankujete do svého vozu. Do potíží byste se totiž mohli dostat už při - 7 °C.
Mezi parametry, které nafta musí splňovat, patří mimo jiné i takzvaná filtrovatelnost, jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. To je zapříčiněno obsahem parafínů v naftě, které při nízkých teplotách vytvářejí krystalky. Z tohoto důvodu se v průběhu roku prodává na čerpacích stanicích nafta s různou filtrovatelností.
V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností −20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim se pak můžeme setkat s přechodovou motorovou naftou třídy D s filtrovatelností −10 °C.
Aktuálně je tedy bez ohledu na teploty již v prodeji nafta zimní. Aby se zajistilo, že 1. prosince bude nafta na čerpacích stanicích skutečně splňovat potřebný parametr filtrovatelnosti, bývá k dostání už v druhé půli listopadu. „Zimní nafta se začíná vyrábět a dodávat do distribučního systému v dostatečném předstihu, aby mohlo dojít k propláchnutí skladovacích nádrží či produktovodů. Tím se zajistí, že 1. 12. již na čerpacích stanicích řidiči natankují naftu s potřebnou filtrovatelností −20 °C,“ objasňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil.
V období od 16. 11. do 30. 11. tak řidiči na pumpách často tankují směs přechodové a zimní nafty. Pokud jste však déle netankovali, v nádrži svého vozu možná máte jen přechodovou naftu do −10 °C, popřípadě její směs s naftou letní, kterou jste natankovali ke konci září. „Pokud je v nádrži zásoba přechodové nafty třídy D smíchané s letní naftou třídy B, bude mít palivo výslednou filtrovatelnost závislou na poměru směsi obou tříd,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „Je tedy zřejmé, že pokud teploty klesnou již na −7 °C, může nafta zamrznout a vypadlé parafíny ucpou naftový filtr,“ dodává Václav Loula. V prosinci proto doporučuje natankovat maximální objem zimní nafty do minimální zásoby směsi v nádrži vozidla. V případě pochybností je dobré použít aditiva, která se aplikují do nádrže před tankováním.
Významný manažer VW Schmidt vymění oblek za tepláky. Dostal 7 letPřidáním speciálních aditiv je přitom možné zlepšit filtrovatelnost o 5 °C. To má význam rovněž i tehdy, nastane-li tuhá zima a teploty klesají i pod −20 °C, takže dokonce i zimní nafta pro mírné klima ztrácí svoji provozní spolehlivost. V některých zemích – zejména skandinávských – se proto v dlouhém období mrazivých teplot používá nafta arktická. „Při poklesu venkovních teplot pod −20 °C se používá arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností −32 °C i po celé zimní období. V ČR arktickou naftu využíváme krátkodobě jen v době extrémních mrazů,“ uvádí Václav Loula.
Arktická nafta bývá dostupná v horských oblastech a je určena také pro vozidla záchranné služby, hasičů, armády i pro nemocnice, jež musejí mít vhodné palivo pro své dieselové agregáty. Arktickou naftu mohou mít nasmlouvánu i dopravní podniky pro zajištění provozu při extrémních mrazech.
V případě mimořádných mrazů s teplotami výrazně pod −20 °C mohou být řešením též prémiové nafty, se kterými se setkáte v nabídce mnohých sítí čerpacích stanic. „Prémiové nafty často disponují parametrem filtrovatelnosti od −26 °C do −35 °C. Není to však jejich hlavní a jediná přednost, protože díky nadstandardní aditivaci mají i další zlepšené provozní parametry a v neposlední řadě vyšší cetanové číslo,“ uzavírá Damir Duraković s tím, že žádný standard pro prémiové palivo neexistuje, takže konkrétní informaci týkající se nízkoteplotních vlastností i dalších parametrů nafty si je dobré ověřit na stojanu nebo u obsluhy čerpací stanice.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?