Když se řekne "auto z Německa", můžeme si pod tím představit jakoukoliv ojetinu. Jenže u nás je to pojem, který jako by lidem říkal "ano, o tohle auto bylo dobře pečováno; jezdilo jen dálky po kvalitních dálnicích a uvedené kilometry určitě sedí, neboť Němci nemají nouzi o peníze, jsou poctiví a navíc, mají jiné (přísnější) zákony." Co myslíte, je tohle všechno pravda?
Pravdou je, že v Německu je stáčení tachometrů trestné. Zákon zde platí již dvanáct let a tak se automobilový klub ADAC rozhodl prověřit, zda tento zákon manipulaci s najetými kilometry opravdu pomohl. Výsledky průzkumu jsou ale šokující - Každé třetí ojeté auto prodané v Německu má stočené kilometry. Celkové škody způsobené falešnými kilometry dosahují ročně výše 6-ti miliard €!
"Podle policejních statistik je v Německu takto stočené každé třetí prodané auto. Stočení počtu najetých kilometrů takto ilegálním způsobem v průměru zvýší hodnotu vozu o 3000 €. To znamená, že v samotném Německu se jedná o roční ztrátu ve výši téměř šest miliard €. Nejvíce na to doplácejí lidé, kteří kupují ojetý vůz od soukromého inzerenta," uvádí ADAC.
"Stočení trvá obvykle jen několik vteřin, a i když je ze zákona zakázáno, nabízí jej mnoho "poskytovatelů služeb". Ceny začínají na zhruba 50 € za vůz. Cílem je zvýšit hodnotu ojetého automobilu při prodeji nebo se vyhnout penalizacím v rámci leasingu," dodává největší německý autoklub.
K celé situaci se vyjádřil i provozní ředitel AAA Auto, Petr Vaněček: "Často nám lidé říkají, že si z obav před manipulacemi s tachometry na tuzemském trhu chtějí raději dovézt auto z Německa. Mají pocit, že když tam je přetáčení trestné, nedochází k němu. Naše zkušenosti však hovoří jinak a nyní to potvrdil i německý ADAC. Většina stočenek se z Německa exportuje směrem na východ a podle našich odhadů jich je mezi importy do České republiky až devadesát procent."
Jak ale opravdu účinně tomuto jevu zabránit? Podle německého ADACu i AAA Auto je jediným řešením technická bariéra, kterou by měli vytvořit výrobci aut. Ti však v této věci nedělají dost a někteří dokonce vůbec nic. ADAC navíc považuje jakékoliv databáze za neúčinné - auto mohlo být zmanipulováno předtím, než ho jakákoliv databáze zachytila. Pokud takovým majitelům hrozí záznam stočených kilometrů v databází, budou s těmito čísly manipulovat před každou kontrolou.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?