Aukční společnost Bonhams dražila tento týden v Londýně skutečné skvosty jak pro milovníky automobilů, tak pro milovníky Beatles. Během jedné aukce se totiž sešel jak Mini Cooper Ringo Starra, tak Aston Martin DB5, který kdysi vlastnil Paul McCartney.
Pojďme začít rovnou tím nejlepším, což byl nádherně zrenovovaný Aston Martin DB5, který sám o sobě patří k největším skvostům britského automobilového průmyslu. Tento kousek se však mohl pochlubit i bohatou historií, vždyť jeho prvním vlastníkem byl Paul McCartney.
Od té doby však vůz prošel rukama několika dalších vlastníků, včetně bývalého moderátora Top Gearu Chrise Evanse, a podstoupil rozsáhlou renovaci, během které byl takřka celý rozebrán, opraven, složen, přelakován a přečalouněn. Pravděpodobně i díky tomu se jeho cena oproti poslednímu prodeji více jak ztrojnásobila.
Když byl totiž naposledy prodáván v roce 2012, ještě v původní tmavě modré barvě se kterou ho koupil Paul McCartney, jeho cena se vyšplhala na "pouhých" 495000 dolarů (10.7 milionu korun). Tentokrát však nový majitel musí zaplatit 1.8 milionu dolarů (39.1 milionu korun). Konečná částka se tak trefila přesně do středu odhadů expertů z Bonhams.
Druhým a neméně slavným automobilem je Mini Cooper kdysi vlastněný Ringo Starrem. Ten se prodal za 137000 dolarů (2,9 milionu), což je na klasické Mini až neskutečná částka. Jeho majitelkou se však nestal nikdo obyčejný, ale bývalá hvězda seskupení Spice Girl, Geri Horner (rozená Halliwell).
Stejně jako v případě Aston Martinu, i tohle Mini má za sebou zajímavý příběh. Pochází totiž z doby, kdy klasické Mini Coopery dostali všichni členové Beatles, ovšem ten Ringo Starra se vyznačoval malou specialitkou.
Dříve měly všechny Mini oddělené sklo zadního okna a jejich malý kufr se otvíral dvířky výklopnými dolů. Ringo Starr však dostal vůz, jehož zadní část byla vyrobena z jednoho dílu a celá se otvírala nahoru, aby se mu bicí souprava lépe nakládala. Navíc měl jeho Mini speciální mřížku chladiče, přídavné světlomety, malé výdechy na kapotě a plátěnou střechu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.