Mnoho řidičů hrubě podceňuje význam i výběr zimní kapaliny do ostřikovačů, takže při nákupech se často spokojí s tím nejlevnějším, co na benzínce nebo v supermarketu uvidí. Málokdo si však uvědomuje, že v zimních měsících tak sebe i svůj vůz vystavuje riziku.
Kapalina do ostřikovačů bývá při kontrole vozu mnohdy přehlížena, přestože je hned po palivu druhou nejpoužívanější provozní kapalinou a zvláště v zimních měsících se její spotřeba rapidně zvyšuje. Právě na její kvalitě tak mnohdy záleží kolik toho vůbec z automobilu uvidíte. Některé kapaliny však mají vlastnosti, kterými mohou slušně potrápit jak automobil, tak i jeho posádku.
K výrobě zimních směsí do ostřikovačů se dlouhé roky využíval lít (etanol), který se ředil vodou a dále míchal s barvivy a dalšími látkami zlepšujícími jeho vlastnosti. Tlak na nižší výrobní ceny však výrobce přivedl i k nechvalně proslulému metanolu. Obě látky mají svá pro i proti, ovšem u metanolu výrazně převládají vlastnosti negativní.
Zatímco v případě etanolu, tedy technického lihu, je největším rizikem jeho hořlavost, u metanolu se setkáváme hned s několika bezpečnostními riziky, na která upozorňuje celá řada piktogramů. Kromě hořlavosti se totiž metanol vyznačuje i svými toxickými účinky při požití, styku s kůží nebo jen při vdechnutí. Jak už jsme měli možnost zaznamenat během metanolové kauzy, při požití menšího množství hrozí oslepnutí, při požití většího dokonce i smrt. I proto musí být směsi obsahující metanol v koncentraci vyšší než 3 % vybaveny dětskou pojistkou.
Používání metanolu, byť jen koncentrovaného, je tedy poměrně rizikové. A to už vůbec nemluvíme o jeho výparech, které se začnou uvolňovat po aplikaci na sklo a mohou být skrze ventilátor topení nasáty do interiéru vozu. Kromě toho však je však metanol i kvalitním rozpouštědlem, takže si rád pochutná na různých pryžích, plastech a poškodit může dokonce i lak. Zvláště citlivé mohou být plastové kryty xenonových světlometů, které musí mít povinně ostřikovače.
Pokud si myslíte, že rizika spojená s metanolem snadno eliminujete zakoupením směsi do ostřikovačů vyrobené z etanolu, musíme vás varovat. Jak už jsme upozorňovali, k výrobě těchto směsí se používá technický líh, který musí být denaturovaný. Jako denaturační činidlo se často používá etylenglykol, ovšem někteří výrobci si pomáhají metanolem nebo acetonem (opět silné ředidlo).
Jejich účinky se samozřejmě dají zmírnit ředěním směsi podle výrobce - řekněme si upřímně, mrazy -20 °C se v našich kotlinách příliš často nevyskytují, ovšem i ředění by mělo mít svá pravidla. Čelní sklo i mechanismy systému ostřikovačů jsou totiž poměrně citlivé na usazování vodního kamene. Stejně jako v chladiči tak doporučujeme ředit kapalinu do ostřikovačů destilovanou vodou.
Abychom však nevyvolávali zbytečnou paniku, poškození na voze samozřejmě nevzniknou po jedné aplikaci ani deseti aplikacích. Pokud však máte svůj vůz rádi, rozhodně byste měli zvážit používání kvalitnějších a tím pádem nepatrně dražších směsí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.