Mnoho řidičů hrubě podceňuje význam i výběr zimní kapaliny do ostřikovačů, takže při nákupech se často spokojí s tím nejlevnějším, co na benzínce nebo v supermarketu uvidí. Málokdo si však uvědomuje, že v zimních měsících tak sebe i svůj vůz vystavuje riziku.
Kapalina do ostřikovačů bývá při kontrole vozu mnohdy přehlížena, přestože je hned po palivu druhou nejpoužívanější provozní kapalinou a zvláště v zimních měsících se její spotřeba rapidně zvyšuje. Právě na její kvalitě tak mnohdy záleží kolik toho vůbec z automobilu uvidíte. Některé kapaliny však mají vlastnosti, kterými mohou slušně potrápit jak automobil, tak i jeho posádku.
K výrobě zimních směsí do ostřikovačů se dlouhé roky využíval lít (etanol), který se ředil vodou a dále míchal s barvivy a dalšími látkami zlepšujícími jeho vlastnosti. Tlak na nižší výrobní ceny však výrobce přivedl i k nechvalně proslulému metanolu. Obě látky mají svá pro i proti, ovšem u metanolu výrazně převládají vlastnosti negativní.
Zatímco v případě etanolu, tedy technického lihu, je největším rizikem jeho hořlavost, u metanolu se setkáváme hned s několika bezpečnostními riziky, na která upozorňuje celá řada piktogramů. Kromě hořlavosti se totiž metanol vyznačuje i svými toxickými účinky při požití, styku s kůží nebo jen při vdechnutí. Jak už jsme měli možnost zaznamenat během metanolové kauzy, při požití menšího množství hrozí oslepnutí, při požití většího dokonce i smrt. I proto musí být směsi obsahující metanol v koncentraci vyšší než 3 % vybaveny dětskou pojistkou.
Používání metanolu, byť jen koncentrovaného, je tedy poměrně rizikové. A to už vůbec nemluvíme o jeho výparech, které se začnou uvolňovat po aplikaci na sklo a mohou být skrze ventilátor topení nasáty do interiéru vozu. Kromě toho však je však metanol i kvalitním rozpouštědlem, takže si rád pochutná na různých pryžích, plastech a poškodit může dokonce i lak. Zvláště citlivé mohou být plastové kryty xenonových světlometů, které musí mít povinně ostřikovače.
Pokud si myslíte, že rizika spojená s metanolem snadno eliminujete zakoupením směsi do ostřikovačů vyrobené z etanolu, musíme vás varovat. Jak už jsme upozorňovali, k výrobě těchto směsí se používá technický líh, který musí být denaturovaný. Jako denaturační činidlo se často používá etylenglykol, ovšem někteří výrobci si pomáhají metanolem nebo acetonem (opět silné ředidlo).
Jejich účinky se samozřejmě dají zmírnit ředěním směsi podle výrobce - řekněme si upřímně, mrazy -20 °C se v našich kotlinách příliš často nevyskytují, ovšem i ředění by mělo mít svá pravidla. Čelní sklo i mechanismy systému ostřikovačů jsou totiž poměrně citlivé na usazování vodního kamene. Stejně jako v chladiči tak doporučujeme ředit kapalinu do ostřikovačů destilovanou vodou.
Abychom však nevyvolávali zbytečnou paniku, poškození na voze samozřejmě nevzniknou po jedné aplikaci ani deseti aplikacích. Pokud však máte svůj vůz rádi, rozhodně byste měli zvážit používání kvalitnějších a tím pádem nepatrně dražších směsí.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?