Kapalina do ostřikovačů bývá při kontrole vozu mnohdy přehlížena, přestože je hned po palivu druhou nejpoužívanější provozní kapalinou a zvláště v zimních měsících se její spotřeba rapidně zvyšuje. Právě na její kvalitě tak mnohdy záleží kolik toho vůbec z automobilu uvidíte. Některé kapaliny však mají vlastnosti, kterými mohou slušně potrápit jak automobil, tak i jeho posádku.
K výrobě zimních směsí do ostřikovačů se dlouhé roky využíval lít (etanol), který se ředil vodou a dále míchal s barvivy a dalšími látkami zlepšujícími jeho vlastnosti. Tlak na nižší výrobní ceny však výrobce přivedl i k nechvalně proslulému metanolu. Obě látky mají svá pro i proti, ovšem u metanolu výrazně převládají vlastnosti negativní.
Zatímco v případě etanolu, tedy technického lihu, je největším rizikem jeho hořlavost, u metanolu se setkáváme hned s několika bezpečnostními riziky, na která upozorňuje celá řada piktogramů. Kromě hořlavosti se totiž metanol vyznačuje i svými toxickými účinky při požití, styku s kůží nebo jen při vdechnutí. Jak už jsme měli možnost zaznamenat během metanolové kauzy, při požití menšího množství hrozí oslepnutí, při požití většího dokonce i smrt. I proto musí být směsi obsahující metanol v koncentraci vyšší než 3 % vybaveny dětskou pojistkou.
Používání metanolu, byť jen koncentrovaného, je tedy poměrně rizikové. A to už vůbec nemluvíme o jeho výparech, které se začnou uvolňovat po aplikaci na sklo a mohou být skrze ventilátor topení nasáty do interiéru vozu. Kromě toho však je však metanol i kvalitním rozpouštědlem, takže si rád pochutná na různých pryžích, plastech a poškodit může dokonce i lak. Zvláště citlivé mohou být plastové kryty xenonových světlometů, které musí mít povinně ostřikovače.
Pokud si myslíte, že rizika spojená s metanolem snadno eliminujete zakoupením směsi do ostřikovačů vyrobené z etanolu, musíme vás varovat. Jak už jsme upozorňovali, k výrobě těchto směsí se používá technický líh, který musí být denaturovaný. Jako denaturační činidlo se často používá etylenglykol, ovšem někteří výrobci si pomáhají metanolem nebo acetonem (opět silné ředidlo).
Psali jsme
Jejich účinky se samozřejmě dají zmírnit ředěním směsi podle výrobce - řekněme si upřímně, mrazy -20 °C se v našich kotlinách příliš často nevyskytují, ovšem i ředění by mělo mít svá pravidla. Čelní sklo i mechanismy systému ostřikovačů jsou totiž poměrně citlivé na usazování vodního kamene. Stejně jako v chladiči tak doporučujeme ředit kapalinu do ostřikovačů destilovanou vodou.
Abychom však nevyvolávali zbytečnou paniku, poškození na voze samozřejmě nevzniknou po jedné aplikaci ani deseti aplikacích. Pokud však máte svůj vůz rádi, rozhodně byste měli zvážit používání kvalitnějších a tím pádem nepatrně dražších směsí.