Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů? Některé vám mohou rozežrat auto

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. prosince 2017, 17:15 Aktualizováno 7.12.2017, 10:00 Google+

Mnoho řidičů hrubě podceňuje význam i výběr zimní kapaliny do ostřikovačů, takže při nákupech se často spokojí s tím nejlevnějším, co na benzínce nebo v supermarketu uvidí. Málokdo si však uvědomuje, že v zimních měsících tak sebe i svůj vůz vystavuje riziku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Kapalina do ostřikovačů bývá při kontrole vozu mnohdy přehlížena, přestože je hned po palivu druhou nejpoužívanější provozní kapalinou a zvláště v zimních měsících se její spotřeba rapidně zvyšuje. Právě na její kvalitě tak mnohdy záleží kolik toho vůbec z automobilu uvidíte. Některé kapaliny však mají vlastnosti, kterými mohou slušně potrápit jak automobil, tak i jeho posádku.

K výrobě zimních směsí do ostřikovačů se dlouhé roky využíval lít (etanol), který se ředil vodou a dále míchal s barvivy a dalšími látkami zlepšujícími jeho vlastnosti. Tlak na nižší výrobní ceny však výrobce přivedl i k nechvalně proslulému metanolu. Obě látky mají svá pro i proti, ovšem u metanolu výrazně převládají vlastnosti negativní.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Zatímco v případě etanolu, tedy technického lihu, je největším rizikem jeho hořlavost, u metanolu se setkáváme hned s několika bezpečnostními riziky, na která upozorňuje celá řada piktogramů. Kromě hořlavosti se totiž metanol vyznačuje i svými toxickými účinky při požití, styku s kůží nebo jen při vdechnutí. Jak už jsme měli možnost zaznamenat během metanolové kauzy, při požití menšího množství hrozí oslepnutí, při požití většího dokonce i smrt. I proto musí být směsi obsahující metanol v koncentraci vyšší než 3 % vybaveny dětskou pojistkou.

Používání metanolu, byť jen koncentrovaného, je tedy  poměrně rizikové. A to už vůbec nemluvíme o jeho výparech, které se začnou uvolňovat po aplikaci na sklo a mohou být skrze ventilátor topení nasáty do interiéru vozu. Kromě toho však je však metanol i kvalitním rozpouštědlem, takže si rád pochutná na různých pryžích, plastech a poškodit může dokonce i lak. Zvláště citlivé mohou být plastové kryty xenonových světlometů, které musí mít povinně ostřikovače.

Pokud si myslíte, že rizika spojená s metanolem snadno eliminujete zakoupením směsi do ostřikovačů vyrobené z etanolu, musíme vás varovat. Jak už jsme upozorňovali, k výrobě těchto směsí se používá technický líh, který musí být denaturovaný. Jako denaturační činidlo se často používá etylenglykol, ovšem někteří výrobci si pomáhají metanolem nebo acetonem (opět silné ředidlo).

Jejich účinky se samozřejmě dají zmírnit ředěním směsi podle výrobce - řekněme si upřímně, mrazy -20 °C se v našich kotlinách příliš často nevyskytují, ovšem i ředění by mělo mít svá pravidla. Čelní sklo i mechanismy systému ostřikovačů jsou totiž poměrně citlivé na usazování vodního kamene. Stejně jako v chladiči tak doporučujeme ředit kapalinu do ostřikovačů destilovanou vodou.

Abychom však nevyvolávali zbytečnou paniku, poškození na voze samozřejmě nevzniknou po jedné aplikaci ani deseti aplikacích. Pokud však máte svůj vůz rádi, rozhodně byste měli zvážit používání kvalitnějších a tím pádem nepatrně dražších směsí. 

Vytisknout

Diskuze: Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů? Některé vám mohou rozežrat auto

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Oliver Schmidt

Významný manažer VW Schmidt vymění oblek za tepláky. Dostal 7 let

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud