Kdykoliv se v americkém filmu objeví záběr na tahač, vždy je k vidění nádherný masivní stroj, před jehož kabinou se táhne klidně i metr dlouhá kapota. Pak ale člověk vyjde z kina ven a na silnicích začne potkávat jen kamiony, kterým zkrátka něco chybí. Kde je tedy ten zásadní rozdíl?
Karoserie typicky amerických náklaďáků bývá označována jako CBE, tedy Cab Behind Engine (kabina za motorem), v Česku ji ale známe spíš pod označením "kapotová" nebo slangově "s čumákem". V Evropě se však povětšinou setkáme s karoserií trambusového typu označovanou jako COE, tedy Cab Over Engine (kabina nad motorem).
Kromě tvarů je mezi oběma koncepcemi celá řada rozdílů, například kapotované karoserie se mohou chlubit teoreticky vyšší bezpečností, neboť před řidičem se nachází poměrně dlouhá deformační zóna. Také přístup k motoru je komfortnější a nemusí se kvůli němu sklápět celá kabina, což vyžaduje jednak odpojení některých komponent (třeba topení), ale také zajištění všeho, co by se mohlo při sklápění uvolnit a poškodit. Není proto divu, že v extrémních klimatických podmínkách hrají kapotové karoserie stále prim.
Nezanedbatelným faktorem je i komfort, kterého kapotové karoserie nabízejí nepatrně víc. Díky umístění mezi nápravami je totiž jízda v kabině pohodlnější, výška kabiny může být nižší a nabídne také větší prostor. A právě prostor je důvodem, proč si můžeme o takových kolosech na našich silnicích nechat jen zdát.
Jako první sice člověka napadne, že největším omezením bude velikost samotných tahačů, které by se nemusely na silnici vejít. Jistě, na tom také něco bude, ovšem ještě větším katem je předpis ohledně velikostí nákladních souprav, kde se počítá s délkou tahače i jeho návěsu. A právě v této chvíli začne být člověku jasné, že každá spediční společnost v evropských podmínkách ráda vymění metr dlouhou kapotu za metr volného místa v návěsu, čímž zvýší jak objem převezeného nákladu, tak své zisky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.