Kdykoliv se v americkém filmu objeví záběr na tahač, vždy je k vidění nádherný masivní stroj, před jehož kabinou se táhne klidně i metr dlouhá kapota. Pak ale člověk vyjde z kina ven a na silnicích začne potkávat jen kamiony, kterým zkrátka něco chybí. Kde je tedy ten zásadní rozdíl?
Karoserie typicky amerických náklaďáků bývá označována jako CBE, tedy Cab Behind Engine (kabina za motorem), v Česku ji ale známe spíš pod označením "kapotová" nebo slangově "s čumákem". V Evropě se však povětšinou setkáme s karoserií trambusového typu označovanou jako COE, tedy Cab Over Engine (kabina nad motorem).
Kromě tvarů je mezi oběma koncepcemi celá řada rozdílů, například kapotované karoserie se mohou chlubit teoreticky vyšší bezpečností, neboť před řidičem se nachází poměrně dlouhá deformační zóna. Také přístup k motoru je komfortnější a nemusí se kvůli němu sklápět celá kabina, což vyžaduje jednak odpojení některých komponent (třeba topení), ale také zajištění všeho, co by se mohlo při sklápění uvolnit a poškodit. Není proto divu, že v extrémních klimatických podmínkách hrají kapotové karoserie stále prim.
Nezanedbatelným faktorem je i komfort, kterého kapotové karoserie nabízejí nepatrně víc. Díky umístění mezi nápravami je totiž jízda v kabině pohodlnější, výška kabiny může být nižší a nabídne také větší prostor. A právě prostor je důvodem, proč si můžeme o takových kolosech na našich silnicích nechat jen zdát.
Jako první sice člověka napadne, že největším omezením bude velikost samotných tahačů, které by se nemusely na silnici vejít. Jistě, na tom také něco bude, ovšem ještě větším katem je předpis ohledně velikostí nákladních souprav, kde se počítá s délkou tahače i jeho návěsu. A právě v této chvíli začne být člověku jasné, že každá spediční společnost v evropských podmínkách ráda vymění metr dlouhou kapotu za metr volného místa v návěsu, čímž zvýší jak objem převezeného nákladu, tak své zisky.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.