Proč nevídáme na silnicích tahače jako v USA? Za vším hledejte byrokracii

Road Train
Road Train, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. listopadu 2017 14:18 29. listopadu 2017 17:49
Sdílej:

Kdykoliv se v americkém filmu objeví záběr na tahač, vždy je k vidění nádherný masivní stroj, před jehož kabinou se táhne klidně i metr dlouhá kapota. Pak ale člověk vyjde z kina ven a na silnicích začne potkávat jen kamiony, kterým zkrátka něco chybí. Kde je tedy ten zásadní rozdíl?

Karoserie typicky amerických náklaďáků bývá označována jako CBE, tedy Cab Behind Engine (kabina za motorem), v Česku ji ale známe spíš pod označením "kapotová" nebo slangově "s čumákem". V Evropě se však povětšinou setkáme s karoserií trambusového typu označovanou jako COE, tedy Cab Over Engine (kabina nad motorem).

Kromě tvarů je mezi oběma koncepcemi celá řada rozdílů, například kapotované karoserie se mohou chlubit teoreticky vyšší bezpečností, neboť před řidičem se nachází poměrně dlouhá deformační zóna. Také přístup k motoru je komfortnější a nemusí se kvůli němu sklápět celá kabina, což vyžaduje jednak odpojení některých komponent (třeba topení), ale také zajištění všeho, co by se mohlo při sklápění uvolnit a poškodit. Není proto divu, že v extrémních klimatických podmínkách hrají kapotové karoserie stále prim.

Nezanedbatelným faktorem je i komfort, kterého kapotové karoserie nabízejí nepatrně víc. Díky umístění mezi nápravami je totiž jízda v kabině pohodlnější, výška kabiny může být nižší a nabídne také větší prostor. A právě prostor je důvodem, proč si můžeme o takových kolosech na našich silnicích nechat jen zdát.

Jako první sice člověka napadne, že největším omezením bude velikost samotných tahačů, které by se nemusely na silnici vejít. Jistě, na tom také něco bude, ovšem ještě větším katem je předpis ohledně velikostí nákladních souprav, kde se počítá s délkou tahače i jeho návěsu. A právě v této chvíli začne být člověku jasné, že každá spediční společnost v evropských podmínkách ráda vymění metr dlouhou kapotu za metr volného místa v návěsu, čímž zvýší jak objem převezeného nákladu, tak své zisky.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.