Proč nevídáme na silnicích tahače jako v USA? Za vším hledejte byrokracii

Road Train
Road Train, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. listopadu 2017 14:18 | akt. 29. listopadu 2017 17:49
Sdílej:

Kdykoliv se v americkém filmu objeví záběr na tahač, vždy je k vidění nádherný masivní stroj, před jehož kabinou se táhne klidně i metr dlouhá kapota. Pak ale člověk vyjde z kina ven a na silnicích začne potkávat jen kamiony, kterým zkrátka něco chybí. Kde je tedy ten zásadní rozdíl?

Karoserie typicky amerických náklaďáků bývá označována jako CBE, tedy Cab Behind Engine (kabina za motorem), v Česku ji ale známe spíš pod označením "kapotová" nebo slangově "s čumákem". V Evropě se však povětšinou setkáme s karoserií trambusového typu označovanou jako COE, tedy Cab Over Engine (kabina nad motorem).

Kromě tvarů je mezi oběma koncepcemi celá řada rozdílů, například kapotované karoserie se mohou chlubit teoreticky vyšší bezpečností, neboť před řidičem se nachází poměrně dlouhá deformační zóna. Také přístup k motoru je komfortnější a nemusí se kvůli němu sklápět celá kabina, což vyžaduje jednak odpojení některých komponent (třeba topení), ale také zajištění všeho, co by se mohlo při sklápění uvolnit a poškodit. Není proto divu, že v extrémních klimatických podmínkách hrají kapotové karoserie stále prim.

Nezanedbatelným faktorem je i komfort, kterého kapotové karoserie nabízejí nepatrně víc. Díky umístění mezi nápravami je totiž jízda v kabině pohodlnější, výška kabiny může být nižší a nabídne také větší prostor. A právě prostor je důvodem, proč si můžeme o takových kolosech na našich silnicích nechat jen zdát.

Jako první sice člověka napadne, že největším omezením bude velikost samotných tahačů, které by se nemusely na silnici vejít. Jistě, na tom také něco bude, ovšem ještě větším katem je předpis ohledně velikostí nákladních souprav, kde se počítá s délkou tahače i jeho návěsu. A právě v této chvíli začne být člověku jasné, že každá spediční společnost v evropských podmínkách ráda vymění metr dlouhou kapotu za metr volného místa v návěsu, čímž zvýší jak objem převezeného nákladu, tak své zisky.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.