Proč nevídáme na silnicích tahače jako v USA? Za vším hledejte byrokracii

Road Train
Road Train, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. listopadu 2017 14:18 | akt. 29. listopadu 2017 17:49
Sdílej:

Kdykoliv se v americkém filmu objeví záběr na tahač, vždy je k vidění nádherný masivní stroj, před jehož kabinou se táhne klidně i metr dlouhá kapota. Pak ale člověk vyjde z kina ven a na silnicích začne potkávat jen kamiony, kterým zkrátka něco chybí. Kde je tedy ten zásadní rozdíl?

Karoserie typicky amerických náklaďáků bývá označována jako CBE, tedy Cab Behind Engine (kabina za motorem), v Česku ji ale známe spíš pod označením "kapotová" nebo slangově "s čumákem". V Evropě se však povětšinou setkáme s karoserií trambusového typu označovanou jako COE, tedy Cab Over Engine (kabina nad motorem).

Kromě tvarů je mezi oběma koncepcemi celá řada rozdílů, například kapotované karoserie se mohou chlubit teoreticky vyšší bezpečností, neboť před řidičem se nachází poměrně dlouhá deformační zóna. Také přístup k motoru je komfortnější a nemusí se kvůli němu sklápět celá kabina, což vyžaduje jednak odpojení některých komponent (třeba topení), ale také zajištění všeho, co by se mohlo při sklápění uvolnit a poškodit. Není proto divu, že v extrémních klimatických podmínkách hrají kapotové karoserie stále prim.

Nezanedbatelným faktorem je i komfort, kterého kapotové karoserie nabízejí nepatrně víc. Díky umístění mezi nápravami je totiž jízda v kabině pohodlnější, výška kabiny může být nižší a nabídne také větší prostor. A právě prostor je důvodem, proč si můžeme o takových kolosech na našich silnicích nechat jen zdát.

Jako první sice člověka napadne, že největším omezením bude velikost samotných tahačů, které by se nemusely na silnici vejít. Jistě, na tom také něco bude, ovšem ještě větším katem je předpis ohledně velikostí nákladních souprav, kde se počítá s délkou tahače i jeho návěsu. A právě v této chvíli začne být člověku jasné, že každá spediční společnost v evropských podmínkách ráda vymění metr dlouhou kapotu za metr volného místa v návěsu, čímž zvýší jak objem převezeného nákladu, tak své zisky.

Stalo se
Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.

Ekonomika
Ilustrační foto

Povinné pojištění auta: Co to je a jak ho sjednat?

Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?