Pickupy pomalu zaplavují Evropu, na vině je paradoxně EU

Ford F-150, Ilustrační fotografie
Ford F-150, Ilustrační fotografie, foto: Ford
-jka , AutoRoad.cz 18. listopadu 2017 07:58
Sdílej:

Celosvětová obliba vozidel typu SUV není ničím překvapivá. Čeho jsme si doposud ale příliš nevšímali, je rostoucí zájem o vozy kategorie pick-up. Ty byly dříve doménou výhradně Spojených států amerických, jenže situace se začíná pozvolna měnit. Proč nám evropská auta prostě přestávají stačit?

Na zajímavý fakt upozornila společnost JATO Dynamics, vycházející ze statistik prodejů společnosti Automotive News Europe. Každého čtenáře by jistě nepřekvapil nárůst prodeje vozidel SUV. Vždyť to vyplývá i ze včerejšího tiskového prohlášení Fordu - sportovní vozy, RS, ST, GT jsou sice fajn, ale pokud se automobilka nezačne více soustředit na SUV, ekologické pohony a autonomní řízení, může jí velice brzy "ujet vlak".

A co tedy vyjadřují statistická fakta? Ty mluví jasně: "V první polovině roku 2017 se prodej pickupů v Evropě zvýšil o 20%." Ano, můžete namítnout, že 20% je "jen" 80 tisíc automobilů, což je oproti běžným prodejům ve Spojených státech, kde se za stejnou dobu prodá přibližně čtvrt milionu kusů, zanedbatelné číslo. Jenže analytici očekávají, že nárůst bude pokračovat a již v příštím roce by se mělo v Evropě prodat až 200 tisíc vozů kategorie pick-up. Růst zájmu o tato vozidla totiž není bezdůvodný, typické americké pickupy mají něco, co jim mohou evropské verze jen tiše závidět. 

Evropě prostě začínají chybět dostatečně silná pracovní auta. Neustálý nátlak na snížení spotřeby a zvýšení emisních norem postupně vytlačil klasické "pracanty". Jenže nově nabízené SUV a crossovery, často odlehčené, poháněné slabým přeplňovaným motorem, nejsou schopné dlouhodobě tahat těžké přívěsy, karavany a podobná břemena. 

Čísla tedy mluví jasně a Evropa objevila segment, jehož nabídku by si automobilky neměly nechat utéct. Poptávka po takovém zboží vysvětluje i dlouhodobou úspěšnost Volkswagenu Amarok. Pochopit se dá i to, proč doposud nezúčastněné automobilky jako Renault, Citroën a Peugeot střádají plány, jak se zapojit. Renault se tak rozhodl Evropě představit svůj Alaskan, zatímco skupina PSA spojila síly s čínskou automobilkou Changan, aby společně vytvořily levné pickupy dostupné "pro každého". Má se sice jednat o vozy určené výhradně pro čínský trh, ale kdo ví, jak to dopadne; ani Alaskan se původně neměl Evropě ukázat. 

Tak co myslíte, budou jednou pickupy v Evropě stejně oblíbené, jako ve Spojených státech? 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.