Filmový Ford Gran Torino učaroval i Clinta Eastwooda. Po natáčení jej odkoupil

Ford Gran Torino
Ford Gran Torino, foto: youtube.com
-jka , AutoRoad.cz 19. listopadu 2017 11:56
Sdílej:

Většině čtenářů asi nemusíme film Gran Torino více představovat - je velmi pravděpodobné, že film "starý" téměř deset let, který (alespoň dle csfd) patří mezi 20 nejoblíbenějších filmů, viděl již téměř každý. Nás ale více než děj, zajímá chlouba hlavního hrdiny - nablýskaný sporťák Gran Torino.

Clint Eastwood je totiž v reálném životě skutečný automobilový nadšenec, dokonce se v nich i vyzná. Jedna ze zajímavostí, spojená s natáčením filmů říká, že cokoliv se během natáčení s autem stalo, dokázal Clint opravit. Automobil Gran Torino koupila produkce od obchodníka s veterány v Kalifornii. Během natáčení si ho však producent natolik oblíbil, že se s Clintem domluvili a auto odkoupili.

Vozy Ford Torino se vyráběly mezi lety 1968 - 1976 a tvořili klíčové modely automobilky Ford. Torino bylo zpočátku rozmanitou variantou středně velkého modelu Ford Fairlane, který Ford vyráběl mezi lety 1955 a 1970. Většina "Torin" byly obyčejné vozy, přičemž nejoblíbenější byly 4-dveřové sedany. Výjimečně se však vyráběly i vysoce výkonné verze, osazené například motory "Cobra-Jet", tedy závodními motory s objemem 7 litrů. Pro tyto vozy se vžilo označení "muscle-car". 

1972 - 1976: Gran Torino

Ford Gran Torino byl přepracovaný model předchozí generace, kdy slovo "Gran" označuje luxusní modely. Karoserie vozu patří mezi označované jako Coke styling. Ano, je to podle láhve Coca Coly, kde při pohledu shora jsou blatníky širší jak středová část vozu. Oproti předchozí generaci dostal do vínku mohutný nasávací otvor, prodlouženou kapotu a kabinu posunutou více dozadu.

K dispozici byla celá řada provedení, včetně široké škály pohonných ústrojí i převodovek. Karoserie se vyráběly v provedení dvoudvéřovém (hardtop a fastback), 4-dveřovém (sedan) i 5-dveřovém (station wagon). Zvolit jste mohli z nabídky tří a čtyřrychlostní, automatické i manuální převodovky. Základní nabídku tvořil šestiválec o objemu 4,1 litru, většina vozů je však poháněná osmiválcem V8 o možných objemech 4,9 l, 5,8 l, 6,6 l a 7,0 litru. 

Velkou změnu Gran Torino zaznamenal i ve zcela nové konstrukci podvozku. Tato změna byla velice důležitá, neboť podvozky předchozího Torina nevynikaly zrovna sportovním nadáním. 

Celkově lze říci, že byly vozy Gran Torino pro Ford velkým úspěchem. Během roku 1972 se prodalo téměř 497 tisíc vozů, a jednalo se o nejprodávanější model. Gran Torino bylo bezpečnější, lépe ovladatelné a tišší, než kdykoliv dříve. Automobilový tisk i široká veřejnost reagovala na nový model pozitivně a udělila mu hned několik pozitivních recenzí. Dokonce i tehdejší "Spotřebitelský test" udělil modelu Gran Torino označení "Nejlepší koupě" pro rok 1972. 

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.