Většině čtenářů asi nemusíme film Gran Torino více představovat - je velmi pravděpodobné, že film "starý" téměř deset let, který (alespoň dle csfd) patří mezi 20 nejoblíbenějších filmů, viděl již téměř každý. Nás ale více než děj, zajímá chlouba hlavního hrdiny - nablýskaný sporťák Gran Torino.
Clint Eastwood je totiž v reálném životě skutečný automobilový nadšenec, dokonce se v nich i vyzná. Jedna ze zajímavostí, spojená s natáčením filmů říká, že cokoliv se během natáčení s autem stalo, dokázal Clint opravit. Automobil Gran Torino koupila produkce od obchodníka s veterány v Kalifornii. Během natáčení si ho však producent natolik oblíbil, že se s Clintem domluvili a auto odkoupili.
Vozy Ford Torino se vyráběly mezi lety 1968 - 1976 a tvořili klíčové modely automobilky Ford. Torino bylo zpočátku rozmanitou variantou středně velkého modelu Ford Fairlane, který Ford vyráběl mezi lety 1955 a 1970. Většina "Torin" byly obyčejné vozy, přičemž nejoblíbenější byly 4-dveřové sedany. Výjimečně se však vyráběly i vysoce výkonné verze, osazené například motory "Cobra-Jet", tedy závodními motory s objemem 7 litrů. Pro tyto vozy se vžilo označení "muscle-car".
1972 - 1976: Gran Torino
Ford Gran Torino byl přepracovaný model předchozí generace, kdy slovo "Gran" označuje luxusní modely. Karoserie vozu patří mezi označované jako Coke styling. Ano, je to podle láhve Coca Coly, kde při pohledu shora jsou blatníky širší jak středová část vozu. Oproti předchozí generaci dostal do vínku mohutný nasávací otvor, prodlouženou kapotu a kabinu posunutou více dozadu.
K dispozici byla celá řada provedení, včetně široké škály pohonných ústrojí i převodovek. Karoserie se vyráběly v provedení dvoudvéřovém (hardtop a fastback), 4-dveřovém (sedan) i 5-dveřovém (station wagon). Zvolit jste mohli z nabídky tří a čtyřrychlostní, automatické i manuální převodovky. Základní nabídku tvořil šestiválec o objemu 4,1 litru, většina vozů je však poháněná osmiválcem V8 o možných objemech 4,9 l, 5,8 l, 6,6 l a 7,0 litru.
Velkou změnu Gran Torino zaznamenal i ve zcela nové konstrukci podvozku. Tato změna byla velice důležitá, neboť podvozky předchozího Torina nevynikaly zrovna sportovním nadáním.
Celkově lze říci, že byly vozy Gran Torino pro Ford velkým úspěchem. Během roku 1972 se prodalo téměř 497 tisíc vozů, a jednalo se o nejprodávanější model. Gran Torino bylo bezpečnější, lépe ovladatelné a tišší, než kdykoliv dříve. Automobilový tisk i široká veřejnost reagovala na nový model pozitivně a udělila mu hned několik pozitivních recenzí. Dokonce i tehdejší "Spotřebitelský test" udělil modelu Gran Torino označení "Nejlepší koupě" pro rok 1972.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.