Vozy Ferrari 250 se často řadí mezi to nejlepší, co kdy italská automobilka vyrobila. V seznamu nejcennějších automobilů světa dokonce nalezneme dva zástupce s tímto názvem - a brzy je možné doplní další: Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione. Jedná se totiž o vůz, jehož konstrukce i historie z něj činí naprostý a unikát.
Historie tohoto vozu se začala psát v roce 1959, nedlouho před závodem 24 hodin Le Mans, kde si zažil svou velkou premiéru. Tu ale málem nestihl, neboť jeho kola se poprvé dotkla asfaltu jen pouhých pět dnů před startem jednoho z nejnáročnějších a nejstarších vytrvalostních závodů světa.
Tehdejší vlastník vozu a současně závodník Bob Grossman vzpomínal, že rychlost výroby byla na voze velice vidět. Svrchní vrstva laku prý byla velice tenká, místy dokonce stěží překrývala základní lak. Pořádného dokončení se prý nedočkala ani sedadla, která byla překryta různými hadry. Oproti současnému stavu tedy vůz vypadal podstatně jinak, ovšem za těch několik desítek let vystřídal několik vlastníků, prošel dvěma rozsáhlými renovacemi a také získal zvláštní certifikát "Ferrari Classiche".
A v čem že je vůz tak výjimečný konstrukčně? Vše se váže ke slovíčku Competizione v jeho názvu, které označuje speciální modely s hliníkovou karoserií, kterých se vyrobilo pouhých osm kusů. Pod kapotou se pak ukrývá 3.0 litrový motor Tipo 128F o výkonu 263 koní, který se ochotně točil až do 7300 otáček za minutu. Motor byl navíc vybaven třemi karburátory DCL6 a palivo bylo přiváděno ze speciální soutěžní palivové nádrže.
Hned v prvním závodu zvládl vůz bez problémů 294 kol a celkově se umístil na pátém místě, přičemž ve své kategorii byl dokonce třetí. Na to, že řidič vozu byl na slavném okruhu "Circuit de la Sarthe" poprvé a vůz se sotva stihl vyrobit, jsou to vskutku působivé výsledky, nemyslíte? Vůz poté absolvoval ještě několik závodů, než zhruba po roce změnil majitele.
Co se s vozem dělo dál nemá příliš smysl rozebírat, roky však ubíhaly, majitelé se měnili, technika se udržovala, vůz se renovoval, několikrát se objevil na okruzích, párkrát na kobercích výstavišť a nyní je opět na prodej. A jeho cena? V RM Sotheby's ji odhadují v rozmezí 14 - 17 milionů dolarů (307 - 372 milionů korun), ovšem odhady mohou být i překonány, neboť vůz s podobně slavnou minulostí by mohl přilákat do New Yorku řadu zájemců.
Navíc by se vůz mohl dostat i do tabulky nejdražších kdy prodaných veteránů, kdy na 10. místě v současné době Ferrari 250 GT SWB California Spider v hodnotě 18 milionů dolarů. Tabulce pak vévodí Ferrari 250 GTO z roku 1962.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.