Vozy Ferrari 250 se často řadí mezi to nejlepší, co kdy italská automobilka vyrobila. V seznamu nejcennějších automobilů světa dokonce nalezneme dva zástupce s tímto názvem - a brzy je možné doplní další: Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione. Jedná se totiž o vůz, jehož konstrukce i historie z něj činí naprostý a unikát.
Historie tohoto vozu se začala psát v roce 1959, nedlouho před závodem 24 hodin Le Mans, kde si zažil svou velkou premiéru. Tu ale málem nestihl, neboť jeho kola se poprvé dotkla asfaltu jen pouhých pět dnů před startem jednoho z nejnáročnějších a nejstarších vytrvalostních závodů světa.
Tehdejší vlastník vozu a současně závodník Bob Grossman vzpomínal, že rychlost výroby byla na voze velice vidět. Svrchní vrstva laku prý byla velice tenká, místy dokonce stěží překrývala základní lak. Pořádného dokončení se prý nedočkala ani sedadla, která byla překryta různými hadry. Oproti současnému stavu tedy vůz vypadal podstatně jinak, ovšem za těch několik desítek let vystřídal několik vlastníků, prošel dvěma rozsáhlými renovacemi a také získal zvláštní certifikát "Ferrari Classiche".
A v čem že je vůz tak výjimečný konstrukčně? Vše se váže ke slovíčku Competizione v jeho názvu, které označuje speciální modely s hliníkovou karoserií, kterých se vyrobilo pouhých osm kusů. Pod kapotou se pak ukrývá 3.0 litrový motor Tipo 128F o výkonu 263 koní, který se ochotně točil až do 7300 otáček za minutu. Motor byl navíc vybaven třemi karburátory DCL6 a palivo bylo přiváděno ze speciální soutěžní palivové nádrže.
Hned v prvním závodu zvládl vůz bez problémů 294 kol a celkově se umístil na pátém místě, přičemž ve své kategorii byl dokonce třetí. Na to, že řidič vozu byl na slavném okruhu "Circuit de la Sarthe" poprvé a vůz se sotva stihl vyrobit, jsou to vskutku působivé výsledky, nemyslíte? Vůz poté absolvoval ještě několik závodů, než zhruba po roce změnil majitele.
Co se s vozem dělo dál nemá příliš smysl rozebírat, roky však ubíhaly, majitelé se měnili, technika se udržovala, vůz se renovoval, několikrát se objevil na okruzích, párkrát na kobercích výstavišť a nyní je opět na prodej. A jeho cena? V RM Sotheby's ji odhadují v rozmezí 14 - 17 milionů dolarů (307 - 372 milionů korun), ovšem odhady mohou být i překonány, neboť vůz s podobně slavnou minulostí by mohl přilákat do New Yorku řadu zájemců.
Navíc by se vůz mohl dostat i do tabulky nejdražších kdy prodaných veteránů, kdy na 10. místě v současné době Ferrari 250 GT SWB California Spider v hodnotě 18 milionů dolarů. Tabulce pak vévodí Ferrari 250 GTO z roku 1962.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.