Vozy Ferrari 250 se často řadí mezi to nejlepší, co kdy italská automobilka vyrobila. V seznamu nejcennějších automobilů světa dokonce nalezneme dva zástupce s tímto názvem - a brzy je možné doplní další: Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione. Jedná se totiž o vůz, jehož konstrukce i historie z něj činí naprostý a unikát.
Historie tohoto vozu se začala psát v roce 1959, nedlouho před závodem 24 hodin Le Mans, kde si zažil svou velkou premiéru. Tu ale málem nestihl, neboť jeho kola se poprvé dotkla asfaltu jen pouhých pět dnů před startem jednoho z nejnáročnějších a nejstarších vytrvalostních závodů světa.
Tehdejší vlastník vozu a současně závodník Bob Grossman vzpomínal, že rychlost výroby byla na voze velice vidět. Svrchní vrstva laku prý byla velice tenká, místy dokonce stěží překrývala základní lak. Pořádného dokončení se prý nedočkala ani sedadla, která byla překryta různými hadry. Oproti současnému stavu tedy vůz vypadal podstatně jinak, ovšem za těch několik desítek let vystřídal několik vlastníků, prošel dvěma rozsáhlými renovacemi a také získal zvláštní certifikát "Ferrari Classiche".
A v čem že je vůz tak výjimečný konstrukčně? Vše se váže ke slovíčku Competizione v jeho názvu, které označuje speciální modely s hliníkovou karoserií, kterých se vyrobilo pouhých osm kusů. Pod kapotou se pak ukrývá 3.0 litrový motor Tipo 128F o výkonu 263 koní, který se ochotně točil až do 7300 otáček za minutu. Motor byl navíc vybaven třemi karburátory DCL6 a palivo bylo přiváděno ze speciální soutěžní palivové nádrže.
Hned v prvním závodu zvládl vůz bez problémů 294 kol a celkově se umístil na pátém místě, přičemž ve své kategorii byl dokonce třetí. Na to, že řidič vozu byl na slavném okruhu "Circuit de la Sarthe" poprvé a vůz se sotva stihl vyrobit, jsou to vskutku působivé výsledky, nemyslíte? Vůz poté absolvoval ještě několik závodů, než zhruba po roce změnil majitele.
Co se s vozem dělo dál nemá příliš smysl rozebírat, roky však ubíhaly, majitelé se měnili, technika se udržovala, vůz se renovoval, několikrát se objevil na okruzích, párkrát na kobercích výstavišť a nyní je opět na prodej. A jeho cena? V RM Sotheby's ji odhadují v rozmezí 14 - 17 milionů dolarů (307 - 372 milionů korun), ovšem odhady mohou být i překonány, neboť vůz s podobně slavnou minulostí by mohl přilákat do New Yorku řadu zájemců.
Navíc by se vůz mohl dostat i do tabulky nejdražších kdy prodaných veteránů, kdy na 10. místě v současné době Ferrari 250 GT SWB California Spider v hodnotě 18 milionů dolarů. Tabulce pak vévodí Ferrari 250 GTO z roku 1962.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.