Od června letošního roku platí novelizovaný zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Kromě nové možnosti registrovat vozidlo na nového majitele i mimo místo trvalého bydliště nebo sídlo prodávajícího v něm přibyla i možnost „nucené registrace“, pokud nový vlastník nebude při převodu spolupracovat.
Až do konce letošního května platila právní úprava, kdy je možné vozidlo registrovat pouze v místě bydliště nebo sídla prodávajícího, a to do deseti dnů od prodeje. K tomu je zapotřebí, aby se prodávající a kupující dohodli a společně podali žádost na příslušném registru vozidel. Druhou možností pak je sepsání plné moci a vyřízení převodu vozidla v zastoupení. Nově může převod dokončit prodávající bez spolupráce kupujícího, a to v případě, kdy k tomu nový majitel nebude ochoten. Důvody pro nedokončení registrace mohou být u nových vlastníků vozidel různé – od opomenutí až po záměr vyhnout se placení pokut za dopravní přestupky nebo postihům za neplacení povinného ručení.
„Dosavadní legislativní úprava s sebou nesla mnohá omezení, která lidem i obchodníkům komplikovala život. Jestliže se třeba prodávající s kupujícím dohodli na převodu na plnou moc a kupující na sebe vozidlo nepřevedl v zákonné lhůtě, hrozil citelný finanční postih i prodávajícímu, i když s tímto stavem v podstatě nemohl nic udělat,“ říká generální ředitelka autobazaru Karolína Topolová.
A rizik v případě, že kupující nepřihlásí vozidlo na sebe, je více. A to přesto, že byla při předávání klíčků od vozidla kupujícímu podepsána kupní smlouva. „Až do provedení řádného převodu vozidla na nového majitele zůstává veškerá odpovědnost za provoz vozidla na původním držiteli. Ten se tak vystavuje různým nepříjemným překvapením. Například v podobě vymáhání pokut za přestupky, jež nespáchal, odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla bez uzavření povinného ručení, nemluvě o případech, kdy mohlo nepřevedené motorové vozidlo asistovat při spáchání nějakého trestného činu,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Podle nové legislativy je možné provést změnu vlastníka vozidla, i když nový majitel vozu neposkytne patřičnou součinnost. Úřad na základě žádosti podané původním vlastníkem vyzve nového majitele, aby se do přiměřené doby k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci. Když tak nový majitel neučiní, úřad i přesto zapíše nového vlastníka do registru vozidel a k autu vystaví nový technický průkaz a osvědčení o registraci. Nový majitel auta tak po určité době v podstatě přijde o platné osvědčení o registraci. Při provozu vozidla se tak bude dopouštět přestupku, za což mu hrozí postih ze strany policie či správních orgánů. „Proto by si každý, kdo kupuje ojetý vůz, měl od června uvědomit, že je pro něj jednodušší a bezpečnější registraci dokončit. Jen tak bude mít nad celým procesem kontrolu a neskončí s neplatnými dokumenty k automobilu, popřípadě nebude riskovat pokuty,“ zdůraznila Topolová.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?