Od června letošního roku platí novelizovaný zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Kromě nové možnosti registrovat vozidlo na nového majitele i mimo místo trvalého bydliště nebo sídlo prodávajícího v něm přibyla i možnost „nucené registrace“, pokud nový vlastník nebude při převodu spolupracovat.
Až do konce letošního května platila právní úprava, kdy je možné vozidlo registrovat pouze v místě bydliště nebo sídla prodávajícího, a to do deseti dnů od prodeje. K tomu je zapotřebí, aby se prodávající a kupující dohodli a společně podali žádost na příslušném registru vozidel. Druhou možností pak je sepsání plné moci a vyřízení převodu vozidla v zastoupení. Nově může převod dokončit prodávající bez spolupráce kupujícího, a to v případě, kdy k tomu nový majitel nebude ochoten. Důvody pro nedokončení registrace mohou být u nových vlastníků vozidel různé – od opomenutí až po záměr vyhnout se placení pokut za dopravní přestupky nebo postihům za neplacení povinného ručení.
„Dosavadní legislativní úprava s sebou nesla mnohá omezení, která lidem i obchodníkům komplikovala život. Jestliže se třeba prodávající s kupujícím dohodli na převodu na plnou moc a kupující na sebe vozidlo nepřevedl v zákonné lhůtě, hrozil citelný finanční postih i prodávajícímu, i když s tímto stavem v podstatě nemohl nic udělat,“ říká generální ředitelka autobazaru Karolína Topolová.
A rizik v případě, že kupující nepřihlásí vozidlo na sebe, je více. A to přesto, že byla při předávání klíčků od vozidla kupujícímu podepsána kupní smlouva. „Až do provedení řádného převodu vozidla na nového majitele zůstává veškerá odpovědnost za provoz vozidla na původním držiteli. Ten se tak vystavuje různým nepříjemným překvapením. Například v podobě vymáhání pokut za přestupky, jež nespáchal, odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla bez uzavření povinného ručení, nemluvě o případech, kdy mohlo nepřevedené motorové vozidlo asistovat při spáchání nějakého trestného činu,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Podle nové legislativy je možné provést změnu vlastníka vozidla, i když nový majitel vozu neposkytne patřičnou součinnost. Úřad na základě žádosti podané původním vlastníkem vyzve nového majitele, aby se do přiměřené doby k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci. Když tak nový majitel neučiní, úřad i přesto zapíše nového vlastníka do registru vozidel a k autu vystaví nový technický průkaz a osvědčení o registraci. Nový majitel auta tak po určité době v podstatě přijde o platné osvědčení o registraci. Při provozu vozidla se tak bude dopouštět přestupku, za což mu hrozí postih ze strany policie či správních orgánů. „Proto by si každý, kdo kupuje ojetý vůz, měl od června uvědomit, že je pro něj jednodušší a bezpečnější registraci dokončit. Jen tak bude mít nad celým procesem kontrolu a neskončí s neplatnými dokumenty k automobilu, popřípadě nebude riskovat pokuty,“ zdůraznila Topolová.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?