Od června letošního roku platí novelizovaný zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Kromě nové možnosti registrovat vozidlo na nového majitele i mimo místo trvalého bydliště nebo sídlo prodávajícího v něm přibyla i možnost „nucené registrace“, pokud nový vlastník nebude při převodu spolupracovat.
Až do konce letošního května platila právní úprava, kdy je možné vozidlo registrovat pouze v místě bydliště nebo sídla prodávajícího, a to do deseti dnů od prodeje. K tomu je zapotřebí, aby se prodávající a kupující dohodli a společně podali žádost na příslušném registru vozidel. Druhou možností pak je sepsání plné moci a vyřízení převodu vozidla v zastoupení. Nově může převod dokončit prodávající bez spolupráce kupujícího, a to v případě, kdy k tomu nový majitel nebude ochoten. Důvody pro nedokončení registrace mohou být u nových vlastníků vozidel různé – od opomenutí až po záměr vyhnout se placení pokut za dopravní přestupky nebo postihům za neplacení povinného ručení.
„Dosavadní legislativní úprava s sebou nesla mnohá omezení, která lidem i obchodníkům komplikovala život. Jestliže se třeba prodávající s kupujícím dohodli na převodu na plnou moc a kupující na sebe vozidlo nepřevedl v zákonné lhůtě, hrozil citelný finanční postih i prodávajícímu, i když s tímto stavem v podstatě nemohl nic udělat,“ říká generální ředitelka autobazaru Karolína Topolová.
A rizik v případě, že kupující nepřihlásí vozidlo na sebe, je více. A to přesto, že byla při předávání klíčků od vozidla kupujícímu podepsána kupní smlouva. „Až do provedení řádného převodu vozidla na nového majitele zůstává veškerá odpovědnost za provoz vozidla na původním držiteli. Ten se tak vystavuje různým nepříjemným překvapením. Například v podobě vymáhání pokut za přestupky, jež nespáchal, odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla bez uzavření povinného ručení, nemluvě o případech, kdy mohlo nepřevedené motorové vozidlo asistovat při spáchání nějakého trestného činu,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Podle nové legislativy je možné provést změnu vlastníka vozidla, i když nový majitel vozu neposkytne patřičnou součinnost. Úřad na základě žádosti podané původním vlastníkem vyzve nového majitele, aby se do přiměřené doby k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci. Když tak nový majitel neučiní, úřad i přesto zapíše nového vlastníka do registru vozidel a k autu vystaví nový technický průkaz a osvědčení o registraci. Nový majitel auta tak po určité době v podstatě přijde o platné osvědčení o registraci. Při provozu vozidla se tak bude dopouštět přestupku, za což mu hrozí postih ze strany policie či správních orgánů. „Proto by si každý, kdo kupuje ojetý vůz, měl od června uvědomit, že je pro něj jednodušší a bezpečnější registraci dokončit. Jen tak bude mít nad celým procesem kontrolu a neskončí s neplatnými dokumenty k automobilu, popřípadě nebude riskovat pokuty,“ zdůraznila Topolová.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?