Většina běžných motoristů vnímá historii značky BMW až od modelu E30, ovšem znalci dobře vědí, že řada zajímavých modelů vznikala již od šedesátých let. A mezi ty nejzajímavější patří i BMW 1600 Kabriolet, které se kromě svého zdařilého designu může pochlubit i svou vzácností.
BMW 1600 kabriolet patřilo do série vozů 02 a jak už jsme v úvodu avizovali, jedná se o poměrně vzácný stroj. Výroba sice probíhala poměrně dlouho, ovšem mezi lety 1967 až 1971 vzniklo pouhých 1.672 kusů, přičemž mnohé z nich už jsou nenávratně ztraceny.
Tento konkrétní se však může pyšnit zcela výjimečným stavem, díky čemuž si zasloužil svou účast i na akci "NEC Classic Motor Show Sale" konané 11. a 12. listopadu, kde by se jeho cena podle odhadů Silverstone Auctions mohla vyšplhat až na 50-60 000 liber (1,4 až 1,7 milionu korun).
Ve světě obchodu s klasickými automobily či veterány to není nikterak vysoká částka, ovšem pokud se podíváme do ceníku britského dealerství automobilky BMW, pak poměrně rychle zjistíme, že za podobnou částku už se dá pořídit BMW M3 (ceny od 58,580 liber), plně vybavené BMW řady 5 a téměř i vlajková loď v podobě BMW řady 7, jehož částka začíná od 61,300 liber.
A co činí tento stroj tak výjimečným? Jednak samozřejmě unikátnost. Podle odhadů se totiž jedná o jediný plně funkční vůz BMW 1600 kabriolet na britských silnicích, což mu samozřejmě přidává na exkluzivitě. Ovšem aby byl vůz plně funkční, musel projít celkovou renovací. A tím se dostáváme k zajímavé minulosti.
Podle nepotvrzených spekulací měl být v roce 1968 prvním majitelem slavný módní návrhář a designér Pierre Cardin, ovšem k tomuto tvrzení chybí jakýkoliv pádný důkaz. Víme však jistě, že v roce 1983 byl vůz přepraven do Los Angeles, kde pobýval až do roku 1994. Následně byl vůz novým majitelem a sběratelem přemístěn do Velké Británie, kde podstoupil kompletní renovaci.
Během té došlo i na kompletní renovaci originálního 1,6 litrového čtyřválce M10 i čtyřrychlostní převodovky. Vzhledem k tomu, že od této renovace ujel vůz už jen pouhých 15 500 kilometrů, dá se považovat v podstatě za nový.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?