Chcete-li ušetřit za benzín či naftu, nemá význam šetřit za každou cenu. U levných pump totiž spíše narazíte na ty, které zanedbávají údržbu, což se promítá do kvality. Levné palivo vám navíc mnohdy i zvýší spotřebu. Rizikové jsou pak pumpy v areálech podniků, které nikdo nekontroluje. Přečtěte si 5 tipů, jak na palivu rozumně šetřit.
Nebuďte lovci levných čerpaček
Hledat levnější benzín či naftu za každou cenu se mnohdy nevyplatí. I když za palivo utratíte méně, ve skutečnosti nemusíte ušetřit nic. Nekvalitní palivo totiž spotřebu vašeho automobilu často zvýší. Ve výsledku tak s levným palivem najedete méně, než kdybyste si připlatili. A to ani nemluvíme o levných pumpách s pochybnou kvalitou. Některé firmy dokonce poskytují reporty s přehledy nejlevnějších čerpacích stanic i informace ohledně potenciální úspory. Tankování nejlevnějšího paliva ale nebývá příliš ekonomické, a to nejen kvůli kilometrům navíc, které musíte ujet, abyste natankovali. Důsledky se mohou projevit nákladnými opravami motoru v budoucnu. Mezi top 200 nejlevnějšími čerpacími stanicemi se někdy nacházejí i ty renomované, hlavně EuroOil, ale i Benzina nebo MOL, ale zbytek jsou zpravidla jen „no name“ čerpací stanice nebo stanice hypermarketů.
Vysoké ceny na dálnicích lze obejít využitím plošné ceny
Je všeobecně známo, že pumpy na dálnicích jsou výrazně dražší než ve zbytku republiky. Je to přirozené, protože jakékoliv zboží se na exponovaných místech prodává zpravidla za vyšší ceny. Čerpací stanice na dálnicích mají rovněž vyšší provozní náklady. Abyste tak po cestě na dálnici ušetřili, není třeba sjíždět někam mimo. „Podnikatelé a firmy mohou tankovat za plošné ceny jak v České, tak i Slovenské republice. Tato plošná cena je dlouhodobě pod cenovým průměrem ve všech krajích a není podmíněna žádnou minimální výtočí,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „V tomto týdnu lze například tankovat naftu v síti Shell kdekoliv v Česku za stejnou plošnou cenu 27,71 Kč/l, zatímco na čerpacích stanicích na D1 zaplatíte za litr běžně 33,90 Kč,“ dodává Damir Duraković.
Pumpy v areálech podniků nikdo nekontroluje
Máte možnost tankovat u čerpací stanice v areálu nějakého podniku? Cenově to může být lákavé, ale tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole kvality. Na první pohled ani nemusíte poznat, že něco není v pořádku, ale dlouhodobé tankování nekvalitního paliva se může projevit v budoucnu. U distribuce pohonných hmot je nutné dbát na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie. U areálových pump se navíc zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic, které musejí mít propracovanou údržbu a kontrolní systémy, kvůli kontrole, zda plní normy.
A co takhle CNG?
Alternativní palivo stlačený zemní plyn (CNG) je u řidičů stále oblíbenější. Kilogram CNG se aktuálně prodává za cenu přibližně mezi 24 a 25 Kč. „Pro srovnání s cenou za litr benzínu však není tento údaj směrodatný. Je totiž třeba vycházet z ceny za metr krychlový CNG, protože ten dodá vozidlu právě tolik energie jako litr benzínu,“ upozorňuje Damir Duraković. „Metr krychlový CNG v současnosti stojí něco mezi 17 a 18 Kč. Za litr benzínu přitom zaplatíte v závislosti na lokalitě okolo 28 až 29 Kč,“ dodává. Vychází to tedy, jako byste měli benzín o 11 korun levnější. Kilometr ujetý na CNG vás přijde v závislosti na spotřebě na 90 haléřů až 1 Kč.
Dobré plánování i načasování trasy
Za pohonné hmoty v neposlední řadě ušetříte také správným plánováním i načasováním cesty. Firmy proto kvůli optimalizaci tras a spotřeby využívají monitoring svých vozidel. Dostatečná časová rezerva na cestu vám umožní jet bez stresu a ekonomicky. Díky správnému plánování trasy vzhledem k různým uzavírkám a objížďkám se pak vyhnete popojíždění v kolonách, jež je na spotřebu extrémně náročné, nebo nečekaným objížďkám, které vám mohou cestu zkomplikovat a zbytečně prodloužit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?