Chcete-li ušetřit za benzín či naftu, nemá význam šetřit za každou cenu. U levných pump totiž spíše narazíte na ty, které zanedbávají údržbu, což se promítá do kvality. Levné palivo vám navíc mnohdy i zvýší spotřebu. Rizikové jsou pak pumpy v areálech podniků, které nikdo nekontroluje. Přečtěte si 5 tipů, jak na palivu rozumně šetřit.
Nebuďte lovci levných čerpaček
Hledat levnější benzín či naftu za každou cenu se mnohdy nevyplatí. I když za palivo utratíte méně, ve skutečnosti nemusíte ušetřit nic. Nekvalitní palivo totiž spotřebu vašeho automobilu často zvýší. Ve výsledku tak s levným palivem najedete méně, než kdybyste si připlatili. A to ani nemluvíme o levných pumpách s pochybnou kvalitou. Některé firmy dokonce poskytují reporty s přehledy nejlevnějších čerpacích stanic i informace ohledně potenciální úspory. Tankování nejlevnějšího paliva ale nebývá příliš ekonomické, a to nejen kvůli kilometrům navíc, které musíte ujet, abyste natankovali. Důsledky se mohou projevit nákladnými opravami motoru v budoucnu. Mezi top 200 nejlevnějšími čerpacími stanicemi se někdy nacházejí i ty renomované, hlavně EuroOil, ale i Benzina nebo MOL, ale zbytek jsou zpravidla jen „no name“ čerpací stanice nebo stanice hypermarketů.
Vysoké ceny na dálnicích lze obejít využitím plošné ceny
Je všeobecně známo, že pumpy na dálnicích jsou výrazně dražší než ve zbytku republiky. Je to přirozené, protože jakékoliv zboží se na exponovaných místech prodává zpravidla za vyšší ceny. Čerpací stanice na dálnicích mají rovněž vyšší provozní náklady. Abyste tak po cestě na dálnici ušetřili, není třeba sjíždět někam mimo. „Podnikatelé a firmy mohou tankovat za plošné ceny jak v České, tak i Slovenské republice. Tato plošná cena je dlouhodobě pod cenovým průměrem ve všech krajích a není podmíněna žádnou minimální výtočí,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „V tomto týdnu lze například tankovat naftu v síti Shell kdekoliv v Česku za stejnou plošnou cenu 27,71 Kč/l, zatímco na čerpacích stanicích na D1 zaplatíte za litr běžně 33,90 Kč,“ dodává Damir Duraković.
Pumpy v areálech podniků nikdo nekontroluje
Máte možnost tankovat u čerpací stanice v areálu nějakého podniku? Cenově to může být lákavé, ale tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole kvality. Na první pohled ani nemusíte poznat, že něco není v pořádku, ale dlouhodobé tankování nekvalitního paliva se může projevit v budoucnu. U distribuce pohonných hmot je nutné dbát na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie. U areálových pump se navíc zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic, které musejí mít propracovanou údržbu a kontrolní systémy, kvůli kontrole, zda plní normy.
A co takhle CNG?
Alternativní palivo stlačený zemní plyn (CNG) je u řidičů stále oblíbenější. Kilogram CNG se aktuálně prodává za cenu přibližně mezi 24 a 25 Kč. „Pro srovnání s cenou za litr benzínu však není tento údaj směrodatný. Je totiž třeba vycházet z ceny za metr krychlový CNG, protože ten dodá vozidlu právě tolik energie jako litr benzínu,“ upozorňuje Damir Duraković. „Metr krychlový CNG v současnosti stojí něco mezi 17 a 18 Kč. Za litr benzínu přitom zaplatíte v závislosti na lokalitě okolo 28 až 29 Kč,“ dodává. Vychází to tedy, jako byste měli benzín o 11 korun levnější. Kilometr ujetý na CNG vás přijde v závislosti na spotřebě na 90 haléřů až 1 Kč.
Dobré plánování i načasování trasy
Za pohonné hmoty v neposlední řadě ušetříte také správným plánováním i načasováním cesty. Firmy proto kvůli optimalizaci tras a spotřeby využívají monitoring svých vozidel. Dostatečná časová rezerva na cestu vám umožní jet bez stresu a ekonomicky. Díky správnému plánování trasy vzhledem k různým uzavírkám a objížďkám se pak vyhnete popojíždění v kolonách, jež je na spotřebu extrémně náročné, nebo nečekaným objížďkám, které vám mohou cestu zkomplikovat a zbytečně prodloužit.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.