Víte, jak správně šetřit na pohonných hmotách?

Ukazatel paliva na přístrojové desce
Ukazatel paliva na přístrojové desce, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 12. září 2017 09:39
Sdílej:

Chcete-li ušetřit za benzín či naftu, nemá význam šetřit za každou cenu. U levných pump totiž spíše narazíte na ty, které zanedbávají údržbu, což se promítá do kvality. Levné palivo vám navíc mnohdy i zvýší spotřebu. Rizikové jsou pak pumpy v areálech podniků, které nikdo nekontroluje. Přečtěte si 5 tipů, jak na palivu rozumně šetřit.

Nebuďte lovci levných čerpaček

Hledat levnější benzín či naftu za každou cenu se mnohdy nevyplatí. I když za palivo utratíte méně, ve skutečnosti nemusíte ušetřit nic. Nekvalitní palivo totiž spotřebu vašeho automobilu často zvýší. Ve výsledku tak s levným palivem najedete méně, než kdybyste si připlatili. A to ani nemluvíme o levných pumpách s pochybnou kvalitou. Některé firmy dokonce poskytují reporty s přehledy nejlevnějších čerpacích stanic i informace ohledně potenciální úspory. Tankování nejlevnějšího paliva ale nebývá příliš ekonomické, a to nejen kvůli kilometrům navíc, které musíte ujet, abyste natankovali. Důsledky se mohou projevit nákladnými opravami motoru v budoucnu. Mezi top 200 nejlevnějšími čerpacími stanicemi se někdy nacházejí i ty renomované, hlavně EuroOil, ale i Benzina nebo MOL, ale zbytek jsou zpravidla jen „no name“ čerpací stanice nebo stanice hypermarketů.

Vysoké ceny na dálnicích lze obejít využitím plošné ceny

Je všeobecně známo, že pumpy na dálnicích jsou výrazně dražší než ve zbytku republiky. Je to přirozené, protože jakékoliv zboží se na exponovaných místech prodává zpravidla za vyšší ceny. Čerpací stanice na dálnicích mají rovněž vyšší provozní náklady. Abyste tak po cestě na dálnici ušetřili, není třeba sjíždět někam mimo. „Podnikatelé a firmy mohou tankovat za plošné ceny jak v České, tak i Slovenské republice. Tato plošná cena je dlouhodobě pod cenovým průměrem ve všech krajích a není podmíněna žádnou minimální výtočí,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „V tomto týdnu lze například tankovat naftu v síti Shell kdekoliv v Česku za stejnou plošnou cenu 27,71 Kč/l, zatímco na čerpacích stanicích na D1 zaplatíte za litr běžně 33,90 Kč,“ dodává Damir Duraković.

Pumpy v areálech podniků nikdo nekontroluje

Máte možnost tankovat u čerpací stanice v areálu nějakého podniku? Cenově to může být lákavé, ale tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole kvality. Na první pohled ani nemusíte poznat, že něco není v pořádku, ale dlouhodobé tankování nekvalitního paliva se může projevit v budoucnu. U distribuce pohonných hmot je nutné dbát na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie. U areálových pump se navíc zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic, které musejí mít propracovanou údržbu a kontrolní systémy, kvůli kontrole, zda plní normy.

A co takhle CNG?

Alternativní palivo stlačený zemní plyn (CNG) je u řidičů stále oblíbenější. Kilogram CNG se aktuálně prodává za cenu přibližně mezi 24 a 25 Kč. „Pro srovnání s cenou za litr benzínu však není tento údaj směrodatný. Je totiž třeba vycházet z ceny za metr krychlový CNG, protože ten dodá vozidlu právě tolik energie jako litr benzínu,“ upozorňuje Damir Duraković. „Metr krychlový CNG v současnosti stojí něco mezi 17 a 18 Kč. Za litr benzínu přitom zaplatíte v závislosti na lokalitě okolo 28 až 29 Kč,“ dodává. Vychází to tedy, jako byste měli benzín o 11 korun levnější. Kilometr ujetý na CNG vás přijde v závislosti na spotřebě na 90 haléřů až 1 Kč.

Dobré plánování i načasování trasy

Za pohonné hmoty v neposlední řadě ušetříte také správným plánováním i načasováním cesty. Firmy proto kvůli optimalizaci tras a spotřeby využívají monitoring svých vozidel. Dostatečná časová rezerva na cestu vám umožní jet bez stresu a ekonomicky. Díky správnému plánování trasy vzhledem k různým uzavírkám a objížďkám se pak vyhnete popojíždění v kolonách, jež je na spotřebu extrémně náročné, nebo nečekaným objížďkám, které vám mohou cestu zkomplikovat a zbytečně prodloužit.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.