Pozor na zúžené pruhy, některá auta v nich nemají co dělat

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. srpna 2017, 13:44 Aktualizováno 21.8.2017, 13:56 Google+

Upozornění na to, která auta mohou a která ne, do zúženého pruhu při modernizaci dálnice D1 a dalších úsecích, přinesl náš automotoklub už nejednou. Že tam nemá co dělat například značná část užitkových vozidel kategorie N1, ale i některé MPV nebo SUV, automotoklub ÚAMK přináší znovu. Proč? Je to nebezpečné jak pro samotné řidiče, tak všechny ostatní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Problém přetížených vozidel se netýká jen řidičů kamionu

Problém přetížených vozidel se netýká jen řidičů kamionu | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Značka upozorňující na to, že ve zúženém pruhu mohou jet pouze vozidla se šířkou maximálně 2,20 metru, mnozí neberou příliš vážně. Důvod? Jedním může být i fakt, že řidiči prostě nevědí, jak široké je jejich auto.

Sesterský automotoklub ÖAMTC z Rakouska udělal podrobný průzkum mezi řidiči a ukázalo se, že 86 % všech dotázaných nezná šíři svého vozu. Navíc je tu další problém, jak si ověřili odborníci ÚAMK – až 90 % všech motoristů neví, zda dopravní předpisy, a tedy i dopravní značky hovořící o maximální šíři vozidla, hovoří o daném rozměru bez nebo se zpětnými zrcátky. Jak se říká – B je správně.

Ani informace o parametrech vozovek nejsou v širokém povědomí motoristů. Takže:

  • Běžný jízdní pruh má na dálnici šíři 3,75 m.
  • Zúžené pruhy mohou mít 2,5, ale také 2,2 a dokonce v některých případech 2 metry.

Na tato fakta je třeba brát zřetel a raději volit variantu – kam nevím, zda se vejdu, raději nejedu.

A co samotné rozměry vozidel? Pokud máte za to, že je najdete ve velkém technickém průkazu automobilu, jste na omylu. Bohužel (překvapivě) je zde údaj bez zrcátek. Pomoci si můžete orientačním připočtením 20 cm.

Další, alespoň první orientací může být fakt, do jaké kategorie váš vůz patří. Příklad – nejvyšších prodejů v ČR dosahuje Škoda Octavia, což je tak zvaná nižší střední třída, nebo-li také kategorie Golf. Tento model Volkswagenu je názorným příkladem, jak šíře vozidel za léta jejich existence narostla. První generace měla 1,6 m, současná o 20 cm více a se zrcátky 2,027 m. Škoda Octavia je na tom velmi podobně - 2,017 m se zpětnými zrcátky.

img-responsive

Škoda Octavia | foto: autobild.de

ÚAMK provedl naprosto unikátní průzkum v zásadě všech vozidel běžně používaných na našem trhu, a tak si svoje auto můžete v tomto přehledu najít, a následně se přesně orientovat, kam „se vejdete“ a kam ne. Podle ÖAMTC má 77 % nových vozidel na trhu šíři přes 2 metry (samozřejmě se zrcátky) a 29 % přes 2,1 metru.

Ono, zda se „vejdete“, má ještě jeden háček. Striktně podle předpisů, sice můžeme například se Škodou Octavia jet ve zúženém pruhu, který je označen jako maximálně 2,2 metru, ovšem předpisy zároveň hovoří o doporučeném bezpečnostním odstupu na každé straně čtvrt metru od okolních překážek, svodidel a ostatních vozidel. V tomto případě je pak otázkou, jak by se například zachovala konkrétní pojišťovna, která by mohla v případě havárie argumentovat nedodržením bezpečnostního doporučení.

Je to tedy další důvod, proč do užšího pruhu nejezdit. A to stále hovoříme o české realitě. Ovšem například v Rakousku platí pravidlo, že do užšího levého pruhu při práci na dálnici mohou jen vozy maximálně široké 2,1 metru. Při možné havárii, ale dokonce i průjezdu, který kontrolují policisté přímo na místě nebo pomocí kamer, pak následuje pokuta od 20 euro do 80 euro.

V Praze jsme také nalezli i několik míst (Resslova, K Barrandovu, Strakonická), která jsou doslova pastí pro drtivou většinu vozidel. Do levého pruhu má totiž dle dopravního značení vjezd povoleno jen vozidlo o maximální šířce 2 metry. Tam hrozí pokuta a nebo drobná nehoda opět s pokutou za nerespektování zákazu.

Dalším argumentem, proč jet v klidu v pravém širším pruhu a vyhnout se tomu užšímu, je fakt, že podle odborníků ÚAMK jízdou v tom levé, obvykle přece jen rychlejším, „ušetříte“ v průměru jen asi 2 minuty času. Posledním důvodem pro jízdu vpravo může být fakt z německého průzkumu, který hovoří o tom, že 65 % všech řidičů, se při předjíždění kamionu v omezení vůbec necítí dobře. Mladší a obecně méně zkušení řidiči pak mohou snadno udělat chybu.

Závěrečná rada odborníků ÚAMK tedy zní: zjistěte si na našem seznamu více než 150 modelů šíři svého vozu se zrcátky a držte se zásady, nejezdit tam, kde si nejsem jist, dvě minuty času nestojí za žádný risk.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Pozor na zúžené pruhy, některá auta v nich nemají co dělat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Golf I z roku 1974

Víte, jak pečlivě si VW testoval přechod z Brouka na Golfa?

Ilustrační foto

První autobazary se staly členy Asociace APPAA + seznam. Jak jsou na tom velcí hráči?

BMW 2 Gran Coupé poprvé přináší koncept čtyřdveřového kupé do segmentu kompaktních vozů

BMW 2 Gran Coupé - úspěšný koncept míří z vyšších tříd mezi kompakty

Seat Arona TGI

Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

jeep grand cherokee

Králové těžkých přívěsů

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

Kalendář Pirelli 2020

Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry

5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

reklama

Doporučujeme

Nové BMW M5

Podoba nového BMW M5 odhalena, fotky unikly těsně před premiérou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

  2. Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

  3. Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

  4. DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

  5. Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

  6. Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud