Upozornění na to, která auta mohou a která ne, do zúženého pruhu při modernizaci dálnice D1 a dalších úsecích, přinesl náš automotoklub už nejednou. Že tam nemá co dělat například značná část užitkových vozidel kategorie N1, ale i některé MPV nebo SUV, automotoklub ÚAMK přináší znovu. Proč? Je to nebezpečné jak pro samotné řidiče, tak všechny ostatní.
Značka upozorňující na to, že ve zúženém pruhu mohou jet pouze vozidla se šířkou maximálně 2,20 metru, mnozí neberou příliš vážně. Důvod? Jedním může být i fakt, že řidiči prostě nevědí, jak široké je jejich auto. Sesterský automotoklub ÖAMTC z Rakouska udělal podrobný průzkum mezi řidiči a ukázalo se, že 86 % všech dotázaných nezná šíři svého vozu. Navíc je tu další problém, jak si ověřili odborníci ÚAMK – až 90 % všech motoristů neví, zda dopravní předpisy, a tedy i dopravní značky hovořící o maximální šíři vozidla, hovoří o daném rozměru bez nebo se zpětnými zrcátky. Jak se říká – B je správně.
Ani informace o parametrech vozovek nejsou v širokém povědomí motoristů. Takže:
Běžný jízdní pruh má na dálnici šíři 3,75 m. Zúžené pruhy mohou mít 2,5, ale také 2,2 a dokonce v některých případech 2 metry.Na tato fakta je třeba brát zřetel a raději volit variantu – kam nevím, zda se vejdu, raději nejedu.
A co samotné rozměry vozidel? Pokud máte za to, že je najdete ve velkém technickém průkazu automobilu, jste na omylu. Bohužel (překvapivě) je zde údaj bez zrcátek. Pomoci si můžete orientačním připočtením 20 cm. Další, alespoň první orientací může být fakt, do jaké kategorie váš vůz patří. Příklad – nejvyšších prodejů v ČR dosahuje Škoda Octavia, což je tak zvaná nižší střední třída, nebo-li také kategorie Golf. Tento model Volkswagenu je názorným příkladem, jak šíře vozidel za léta jejich existence narostla. První generace měla 1,6 m, současná o 20 cm více a se zrcátky 2,027 m. Škoda Octavia je na tom velmi podobně - 2,017 m se zpětnými zrcátky.
ÚAMK provedl naprosto unikátní průzkum v zásadě všech vozidel běžně používaných na našem trhu, a tak si svoje auto můžete v tomto přehledu najít, a následně se přesně orientovat, kam „se vejdete“ a kam ne. Podle ÖAMTC má 77 % nových vozidel na trhu šíři přes 2 metry (samozřejmě se zrcátky) a 29 % přes 2,1 metru. Ono, zda se „vejdete“, má ještě jeden háček. Striktně podle předpisů, sice můžeme například se Škodou Octavia jet ve zúženém pruhu, který je označen jako maximálně 2,2 metru, ovšem předpisy zároveň hovoří o doporučeném bezpečnostním odstupu na každé straně čtvrt metru od okolních překážek, svodidel a ostatních vozidel. V tomto případě je pak otázkou, jak by se například zachovala konkrétní pojišťovna, která by mohla v případě havárie argumentovat nedodržením bezpečnostního doporučení.
Je to tedy další důvod, proč do užšího pruhu nejezdit. A to stále hovoříme o české realitě. Ovšem například v Rakousku platí pravidlo, že do užšího levého pruhu při práci na dálnici mohou jen vozy maximálně široké 2,1 metru. Při možné havárii, ale dokonce i průjezdu, který kontrolují policisté přímo na místě nebo pomocí kamer, pak následuje pokuta od 20 euro do 80 euro.
V Praze jsme také nalezli i několik míst (Resslova, K Barrandovu, Strakonická), která jsou doslova pastí pro drtivou většinu vozidel. Do levého pruhu má totiž dle dopravního značení vjezd povoleno jen vozidlo o maximální šířce 2 metry. Tam hrozí pokuta a nebo drobná nehoda opět s pokutou za nerespektování zákazu.
Dalším argumentem, proč jet v klidu v pravém širším pruhu a vyhnout se tomu užšímu, je fakt, že podle odborníků ÚAMK jízdou v tom levé, obvykle přece jen rychlejším, „ušetříte“ v průměru jen asi 2 minuty času. Posledním důvodem pro jízdu vpravo může být fakt z německého průzkumu, který hovoří o tom, že 65 % všech řidičů, se při předjíždění kamionu v omezení vůbec necítí dobře. Mladší a obecně méně zkušení řidiči pak mohou snadno udělat chybu. Závěrečná rada odborníků ÚAMK tedy zní: zjistěte si na našem seznamu více než 150 modelů šíři svého vozu se zrcátky a držte se zásady, nejezdit tam, kde si nejsem jist, dvě minuty času nestojí za žádný risk.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.