Výběr správných pneumatik čeká dříve nebo později každého motoristu. Zatímco někteří dobře vědí, které pneumatiky na svůj automobil „obout“, je mezi námi i spousty těch, kterým čísla jako 195/65 R15 nic neřeknou. Následující článek bude nejen pro ně.
Na začátku je potřeba si říci, že výběr pneumatiky není vůbec jednoduchou záležitostí. I když to většina lidí nebude chtít slyšet, zde se nevyplatí šetřit. Ať je totiž automobil nový nebo starý, ať je vybaven libovolnými brzdnými asistenty, vždy je nakonec pneumatika to jediné spojení mezi naším autem a vozovkou. Nechceme vás ale nabádat, abyste za nové pneumatiky utráceli zbytečně velké peníze. V každém segmentu existují i varianty za rozumnou cenu, které postačí většině motoristů.
Prvním kritériem, které musíte při výběru dodržet, jsou údaje obsažené ve velkém technickém průkazu vozidla. Nelze se spoléhat na nákup stejných pneumatik, jaké máte zrovna obuté. Zvláště je-li automobil z druhé ruky, mohou být pneumatiky na autě nesprávné, nebo chcete-li slovy policie či stanice technické kontroly, „nelegální“. Určitě se v tomto případě ale nejedná o nějakou zbytečnou „buzeraci“, jak se mnoho motoristů domnívá. Výrobce dobře ví, jaké rozměry u daného vozidla uvedl a proč to tak udělal. Auto má na takových pneumatikách správné jízdní vlastnosti. Při nedodržení stanovených parametrů hrozí nejen jejich zhoršení, ale i rychlejší opotřebení podvozkových dílů.
Na zadní straně velkého technického průkazu tedy musíte najít stejný údaj, jako je vyobrazen na fotografii. Ten může být navíc doplněn dalšími záznamy ve spodní části technického průkazu, který povoluje použít i jiné rozměry. V našem případě je tím klíčovým údajem 195/65 R15 91 V. Pojďme si tedy vysvětlit, co jednotlivá čísla znamenají.
První číslo (195) vždy udává šířku pneumatiky v milimetrech. Číslo za lomítkem (65) je tzv. boční profil, jehož hodnota nám říká, že výška pneumatiky je 65% z šířky jejího příčného řezu. Písmeno „R“ značí pak radiální konstrukci pneumatiky, která je v této době hlavní volbou většiny výrobců. Číslo 15 pak označuje průměr ráfku v palcích. 91 V je potom minimální index nosnosti a rychlostní index, který musíme u nové pneumatiky dodržet. Není tedy problém, zakoupit pneumatiku s vyššími indexy.
Klíčové je i stáří pneumatiky, které vyčteme ze čtyřmístného číselného kódu DOT. Na toto čtyřčíslí doporučujeme dávat opravdový pozor, jelikož stáří pneumatiky je stejně nebezpečné jako nedodržení minimálního vzorku. Při koupi pneumatiky tak můžeme narazit na různě finančně výhodné nabídky, ať už nových či ojetých pneumatik, kde nám ono číslo DOT (které každý dobrý prodejce uvádí) prozradí, jak je daná pneumatika stará. Například kombinace čísel 2716 znamená, že byla pneumatika vyrobena 27. týden roku 2016.
Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiku po čtyřech, maximálně však šesti letech užívání. Pokud je pneumatika skladována ve stálých teplotních podmínkách, může bez vlivu stárnutí ležet ve skladu až dva roky, takže celková doba její životnosti může být až osm let. I když se nejedná o absolutní pravidlo, materiál pneumatiky během svého života postupně tvrdne, což radikálně zhoršuje jízdní vlastnosti na mokré, zledovatělé či zasněžené silnici. Nové pneumatiky byste tak měli pořídit nejen v případě, že ty staré již nesplňují minimální povolenou hloubku dezénu (1,6 mm pro letní, 4 mm pro zimní) ale i v případě, kdy vámi obuté pneumatiky přirozeně zestárnou.
Pokud již z jakýchkoliv důvodů budete i nadále takové pneumatiky používat, je potřeba mít toto alespoň neustále na paměti, a jakmile za jízdy dojde ke zhoršení povětrnostních podmínek, sundat alespoň nohu z plynu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.